اعتیاد به قرص‌های ضد اضطراب

قرص‌های ضداضطراب، بحران آینده اعتیاد به مواد

نتایج پیروی از این دستورالعمل، فاجعه‌بار خواهد بود

    ♦ بعضی متخصصان نگران این هستند که اعتیاد به قرص‌های ضد اضطراب جای داروهای اپیوئیدی (افیونی) را  در امریکا بگیرند.

    ♦ گروهی از پزشکان برجسته در ایالات متحده توصیه کرده‌اند که همه افراد بزرگسال از نظر ابتلا به اضطراب غربالگری شوند.

    این پیشنهاد ممکن است منجر به تجویز بیش از حد داروهای ضد اضطراب شود که می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند.

    دستورالعمل مشابه‌ای در گذشته، جرقه اپیدمی وابستگی به داروهای اپیوئیدی را در امریکا زد و این کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرد.

    امروزه متخصصان هشدار می‌دهند که اگر دولت تصمیم بگیرد تمام افراد زیر شصت و پنج سال را از نظر ابتلا به اضطراب غربالگری کند، خطر بروز یک بحران، مشابه داروهای اپیوئیدی، این بار با اعتیاد به قرص‌های ضد‌اضطراب ایالات متحده را تهدید خواهد کرد.

    «کارگروه خدمات پیشگیرانه در ایالات متحده»، یکی از بانفوذترین نهادها در حوزه مراقبت‌های بهداشتی در امریکا، ماه گذشته توصیه کرد که برای حدود دویست میلیون امریکایی هجده سال به بالا، حتی اگر هیچ نشانه‌ای از اضطراب در آنها وجود نداشته باشد، معاینه روانشناختی انجام شود.

    پزشکان ادعا می‌کنند که این کار، دسترسی به کمک‌های بالینی برای درمان اضطراب را بیشتر خواهد کرد؛ همچنین بیماران را مجبور می‌کند برای مراجعه به متخصص و دریافت کمک، کمتر مقاومت کنند.

    از طرف دیگر، متخصصان در مصاحبه با سایت دیلی میل (DailyMail) گفته‌اند که این کار می‌تواند باعث افزایش تجویز داروهای ضد اضطراب شود؛ داروهایی که همین حالا هم به نظر می‌رسد در مرکز یک بحران اعتیاد روزافزون در امریکا قرار دارند.

    اعتیاد داروهای ضد اضطراب
    دکتر آنا لمبکه (سمت چپ)، رئیس کلینیک تشخیص دوگانه طب اعتیاد در دانشگاه استنفورد، درباره تجویز قرص‌های ضد اضطراب هشدار داد و آنها را با بحران مواد اپیوئیدی در آمریکا و کانادادمقایسه کرد. دکتر جاناتان شیدلر (راست)، استاد روانپزشکی در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، گفت که اکثر پزشکان برای بحران قرص‌های مجاز اعتیادآور، آموزش لازم را ندیده‌اند.

    قرص‌های ضداضطراب

    رایج‌ترین قرص‌های ضد اضطراب بنزودیازپین‌ها هستند و داروهای سریع‌الاثری مثل آلپرازولام، کلونازپام، دیازپام و لورازپام را شامل می‌شوند.

    دکتر آنا لمب‌که، رئیس کلینیک تشخیص دوگانه طب اعتیاد در دانشگاه استنفورد، به دیلی میل گفت نگران این است که دستورالعمل جدید، مقدمه‌ یک همه‌گیری دیگر مثل همه‌گیری داروهای اپیوئیدی باشد.

    دکتر جاناتان شیدلر، استاد روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا شهر سانفرانسیسکو، به فاکس نیوز گفت: «نتایج پیروی از این دستورالعمل، فاجعه‌بار خواهد بود

    مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری گزارش داد که سال 2021 صد و هفت هزار امریکایی بر اثر بیش‌مصرفی (اوردوز) مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد تقریباً هشتاد درصد آنها ناشی از داروهای اپیوئیدی بوده است.

    کارگروه، پیش نویس دستورالعمل را در بیستم سپتامبر منتشر کرد. مردم تا هفده اکتبر فرصت داشتند پیش‌نویس را ارزیابی کرده و درباره‌ آن نظرات خود را مطرح کنند؛ اما هنگامی که پیش‌نویس دستورالعمل منتشر می‌شود، به ندرت پیش می‌آید که در نهایت به صورت رسمی تأیید نشود.

    این کارگروه در گذشته پیشنهاد مشابهی برای کودکان هشت تا هفده ساله داده بود.

    برآورد شده است که از هر پنج امریکایی بزرگسال یک نفر، یعنی چیزی حدود چهل میلیون نفر، تا حدی از اضطراب رنج می‌برد.

    کارگروه خدمات پیشگیرانه در ایالات متحده، یکی از دلایل این تصمیم را شیوع روزافزون اضطراب در دوران همه‌گیری کرونا ذکر می‌کند؛ البته آنها اعلام کرده‌اند که از پیش از شروع همه‌گیری در حال بررسی و سبک‌سنگین کردن این مسئله بودند.

    آیا مصرف قرص‌های ضد اضطراب تبدیل به بحران آینده اعتیاد به مواد خواهد شد؟
    پروفسور جاناتان شیدلر، استاد روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا، به فاکس نیوز گفت: «نتایج پیروی از این دستورالعمل جدید، فاجعه‌بار خواهد بود.»

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    تفاوت بین اضطراب و افسردگی چیست؟

    با دیازپام و اعتیاد به آن آشنا شوید


    بروز یک بحران اعتیاد دیگر

    دکتر شیدلر معتقد است که این یک راه‌حل اشتباه در زمانی اشتباه است.

    او می‌گوید: «شما نمی‌توانید کل دنیا را در قالب یک سری اختلال بگنجانید و فکر کنید که همین کار برای تعیین نیازهای سلامت روان یک فرد کافی است

    او خاطرنشان می‌کند که طبق این دستورالعمل، یک پزشک مراقبت‌های اولیه باید با استفاده از یک آزمون سریع هفت سؤالی و بدون ارزیابی تخصصی روانشناس، بیماران را از نظر ابتلا به اضطراب غربالگری کند.

    او ادامه داد: «مراقبت‌های اولیه جای مناسبی برای دریافت مراقبت‌های بهداشت روان نیست. این پزشکان وقت کافی و منابع مورد نیاز را ندارند. آنها آموزش‌های لازم را ندیده‌اند

    این غربالگری‌های سریع باعث می‌شوند که گرفتن نسخه برای داروهای ضد اضطراب برای خیلی از افراد آسان شود.

    دکتر شیدلر گفت: «یک نظرسنجی ساده برای ارزیابی، کافی نیست؛ شرایط هر کس متفاوت است و پاسخ به چند پرسش نمی‌تواند تصویر درست و کاملی از مسائل سلامت روان فرد به ما بدهد

    او ادامه داد: «این نوع غربالگری، عده‌ بسیار زیادی را مبتلا به اختلال تشخیص خواهد داد و در نهایت تعداد قابل‌توجهی از آنها تا آخر عمر درگیر مصرف انواع دارو و درمان‌های مختلف می‌شوند. در حالی که بسیاری از این افراد اصلاً مبتلا به اختلال نیستند و وضعیت آنها تنها واکنشی واقع‌بینانه به اتفاقات دنیای اطراف‌شان است

    دکتر لمب‌که بیم آن دارد که این تغییر منجر به بروز یک بحران اعتیاد دیگر در ایالات متحده شود.

    بنزودیازپین‌ها رایج‌ترین گروه داروهای ضد اضطراب هستند که در ایالات متحده تجویز می‌شوند.

    آنها به علت عوارض جانبی شدید و سریع‌الاثری که دارند، اغلب در مهمانی‌ها سوءمصرف می‌شوند.

    این داروها سطح انرژی افراد را کاهش داده و آنها را در حالتی از آرامش فرو می‌برند.

    بنزوها بسیار اعتیادآور هستند و حتی زمانی که مصرف‌کننده به درستی و طبق نسخه از آنها استفاده کند، می‌تواند به مرور زمان به‌شان وابسته شود.

    داروهای پرطرفدار این گروه عبارتند از: دیازپام، کلونازپام و آلپرازولام

    بحران اعتیاد قرص های ضد اضطراب
    گرفتن نسخه برای داروهای ضد اضطراب برای خیلی از افراد آسان خواهد شد. دکتر لمب‌که بیم آن دارد که این تغییر منجر به بروز یک بحران اعتیاد دیگر در ایالات متحده شود.

    اپیدمی اعتیاد به قرص‌های مسکن

    اعتیاد به زاناکس: عوارض جانبی، ترک و توان‌بخشی


    عوارض جانبی اعتیاد به داروهای ضد اضطراب

    دکتر لمب‌که به سایت دیلی میل گفت: «وقتی کمیسیون مشترک اعتباربخشی سازمان‌های مراقبت از سلامت در ایالات متحده دستور داد پزشکان در سراسر کشور، «نشانه‌های درد» را در تمام بیماران معاینه کنندحتی زمانی که بیمار برای درد مراجعه نکرده باشد یا نشانه‌های فیزیکی آن را نداشته باشدنتیجه این تصمیم، افزایش تجویز داروهای اپیوئیدی بود و منجر به شروع همه‌گیری وابستگی به این داروها شد؛ چیزی که همچنان درگیر آن هستیم. به نظر من با غربالگری اجباری اضطراب ممکن است اتفاق مشابهی رخ دهد

    او معتقد است داروهایی مثل دیازپام، کلونازپام و آلپرازولام که همگی تحت عنوان بنزودیازپین‌ها یا «بنزوها» شناخته می‌شوند، به طور ویژه خطرناک هستند. این داروها بسیار اعتیادآوراند و عوارض جانبی شدیدشان، آنها را به داروهای محبوب مهمانی‌ها تبدیل کرده است.

    مطالعات نشان می‌دهند فردی که به صورت روزانه برای کنترل اضطراب شدیدش داروهای ضا اضطراب را مصرف می‌کند، ممکن است در عرض چند هفته به آنها وابسته شود.

    بدن انسان به مرور نسبت به آنها تحمل پیدا می‌کند، به این معنی که افراد با مصرف مکرر این داروها در طول زمان به مقادیر بیشتری برای کنترل اعتیادشان نیاز خواهند داشت. درست مثل شرایطی که با داروهای اپیوئیدی پیش آمد؛ کم‌کم نسخه‌هایشان تمام می‌شود یا دیگر نمی‌توانند آنها را به دست بیاورند. در موارد شدید، این مصرف‌کننده‌ها به خیابان روی می‌آورند و مدل‌های دیگری از آن داروها را پیدا می‌کنند که ممکن است آلاینده‌های خطرناک مثل فنتانیل داشته باشند.

    فنتانیل عامل اصلی بحران بیش‌مصرفی مواد مخدر و مسئول هفتاد درصد چنین مرگ‌ومیرهایی در ایالات متحده است.

    بعضی کارشناسان این نگرانی را هم دارند که این دستورالعمل‌های جدید سیستم مراقبت بهداشتی را، که همین حالا هم تحت فشار زیادی است، دچار مشکل کند.

    دکتر گیل سالتز، دانشیار روانپزشکی بیمارستان پرس‌بیتریان نیویورک، دانشکده پزشکی ویل‌کورنل، به دیلی میل گفت که کمبود شدید روانپزشک و روانشناس در ایالات متحده باعث خواهد شد بسیاری از بیمارانی که طبق سیستم جدید، تشخیص اضطراب برایشان داده شده است، برای مدیریت وضعیت خود کمک حرفه‌ای کمی دریافت کنند.

    علاوه بر آن، او این نگرانی را دارد که غربالگری‌های اضطرابی که پزشکان مراقبت‌های اولیه انجام می‌دهند، آنها را از انجام سایر معاینات معمول، به‌ویژه برای افراد مسن که نیاز به غربالگری برای بیماری‌هایی مثل سرطان دارند، غافل کند؛ چرا که پزشکان اغلب به دلیل برنامه کاری فشرده‌ خود، تنها پانزده دقیقه برای هر بیمار وقت دارند که باعث می‌شود وقت و انرژی لازم برای انجام تمام وظایف ضروری نداشته باشند.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.dailymail.co.uk/health/Experts-fear-anxiety-pills-cause-opioid-level-drug-addiction-crisis

    برچسب‌ها