رژیم غذایی گیاهی برای ترک اعتیاد

رژیم‌ غذایی گیاهی به مقابله با وابستگی به مواد کمک می‌کند

برای سلامت ذهن و روان بهتر است از متخصصان کمک بگیرید

    پژوهش‌هایی اخیر نشان داده‌اند که رژیم‌ غذایی و وضعیت روانی ما بیش از آنچه تا به حال تصور می‌کردیم، با هم در ارتباط هستند. رژیم غذایی گیاهی برای ترک اعتیاد مفید است.

    آدام ساد، رهبر پروژه The Infinite Study، زندگی حرفه‌ای خود را به تلاش برای درک بهتر رابطه بین تغذیه و سلامت ذهن و روان اختصاص داده است. این مطالعه که مشخص کرد الگوی تغذیه‌ای یک فرد می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی سلامت روانی او داشته باشد، از درگیری‌های خود ساد با اعتیاد و مشکلات سلامت ذهن شروع شد. او به این موضوع پی برد که تغییر رژیم غذایی‌اش باعث بهبود سلامت ذهنش شده است و حالا امید دارد به دیگران هم در این مسیر کمک کند.

    ساد در سال ۲۰۱۰، زمانی که در یک دوره مراقبه هفت روزه به میزبانی ریک اسلستاین، نویسنده کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز که به قدرت دگرگون‌کننده یک رژیم غذایی کامل بر پایه گیاهان ایمان دارد شرکت کرد، با تأثیری که رژیم‌های غذایی مختلف روی سلامت روانی دارند آشنا شد.

    با اینکه آن زمان زیاد موضوع را جدی نگرفت، وقتی دو سال بعد به خاطر وابستگی به مواد اپیوئیدی و محرک به یک مرکز بازپروری مراجعه کرد، بهبودی خود را بر پایه ایده‌هایی که از آن دوره یاد گرفته بود، قرار داد و متوجه شد تأثیر عمیقی روی اثربخشی بازپروری او دارد.

    آیا یک رژیم غذایی گیاهی می‌تواند به شما در ترک اعتیاد به مواد مخدر کمک کند؟

    تغذیه و سلامت ذهن و روان
    درمان استاندارد برای اختلالات مصرف مواد مخدر به ندرت شامل مداخله تغذیه‌ای می‌شوند. هدف این پژوهش بررسی شکل تأثیرگذاری تغذیه روی تسریع فرایند ترک اعتیاد و بهبودی بود.

     تاثیر تغذیه روی فرایند بهبودی از اعتیاد

    ساد درباره تجربه خود از رژیم‌های غذایی گیاهی می‌گوید: «در مریض‌ترین و افسرده‌ترین وضعیت زندگی‌ام وارد بازپروری شدم. ظرف مدت یک سال به سالم‌ترین و مرتبط‌ترین نسخه خودم تبدیل شدم

    در کنفرانس سلامت و تغذیه سال ۲۰۱۸ که ساد در آن سخنران بود، دین و عایشه شرزای، از مقامات برجسته در زمینه طول عمر شناختی و پیشگیری و برگشت زوال عقل، آشنا شد و از علاقه خود به مطالعه روی تأثیری که یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی روی بهبودی مصرف مواد دارد گفت. خیلی زود هر سه آنها همراه با دکتر تارا کمپ، تیمی را برای راه‌اندازی و اجرای مطالعه THE INFINITE STUDY تشکیل دادند.

    مطالعه  THE INFINITE STUDY اولین آزمایش کنترل‌شده‌ای بود که تأثیر تغذیه و آموزش تغذیه روی نتایج اولیه فرایند بهبودی از اعتیاد در یک مرکز درمانی را بررسی می‌کرد. درمان استاندارد برای اختلالات مصرف مواد به ندرت شامل مداخله تغذیه‌ای می‌شوند. هدف این پژوهش بررسی شکل تأثیرگذاری تغذیه روی تسریع بهبودی بود. شرکت‌کنندگان به انتخاب خود وارد گروه درمان ده هفته‌ای (رژیم غذایی کاملاً گیاهی) یا گروه کنترل (رژیم غذایی استاندارد مرکز درمانی) شدند. هر دو گروه در کنار رژیم غذای، به صورت هفتگی واحدهای آموزشی درباره تغذیه را گذراندند.

    ساد توضیح می‌دهد که «ما متوجه شدیم در هفته دهم، گروه درمانی در مقایسه با گروه کنترل، افزایش قابل توجهی در تاب‌آوری و عزت نفس خود تجربه کردند. این نتیجه بسیار ارزشمند است، چرا که این دو متغیر نقش مهمی در بهبودی دارند و یافته‌ها می‌تواند نشان دهد که رژیم غذایی گیاهی برای بهبودی مفید است

    با توجه به اینکه گروه درمان، که همگی باید یک رژیم غذایی کامل گیاهی را رعایت می‌کردند، حتی برای یکی از این متغیرها هم نتیجه منفی گزارش نکردند، ساد و تیم تحقیقاتی او امیدوارند با تلاش بیشتر بتوانند درک کنند برنامه‌های درمانی بر پایه رژیم غذایی چه زمان و چطور می‌توانند اثرات سودمندی روی فرایند بهبودی افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد داشته باشند.

    غذاهای خوب برای ترک اعتیاد
    فیبر یکی از جنبه‌های تغذیه است که درباره مزایای آن برای سلامتی توافق نظر وجود دارد، و این یعنی هرچه بیشتر در الگوی تغذیه‌ای گنجانده شود، تأثیر بیشتری روی سلامت اکثر افراد خواهد داشت.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    آیا با توصیه های سلامتی گیج شده‌اید؟ این مقاله را حتما بخوانید!

     چگونه تغذیه مناسب به سلامت روان شما کمک می‌کند

    غذاهای خوب برای ترک اعتیاد و دوران پاک


    ارتباط رژیم غذایی گیاهی و افسردگی

    ساد می‌گوید: «من می‌خواهم به مردم کمک کنم مسئولیت زندگی خودشان را با تصمیمات ساده، قابل تکرار و آشکاری که منحصر به عده‌ای خاص نیست، در دست بگیرند. امیدوارم بتوانیم تغذیه و نقش مهمی را که در سلامت روان دارد، جدی بگیریم و ارزش واقعی آن را به درستی در روش‌های بهبودی فعلی به کار ببندیم

    ساد همچنین به بعضی تصورات نادرست درباره تغذیه، از جمله این باور که اگر رژیم بی‌نقص نباشد هیچ سودی ندارد، اشاره کرد. او تأکید کرد که نه محتوای رژیم غذایی روزانه افراد، بلکه این کیفیت الگوی تغذیه‌ای آنها در طول زمان و بستری که در آن قرار می‌گیرد است که مهم است.

    وقتی درباره رژیم‌های غذایی گیاهی، که این روزها طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد، و ارتباط احتمالی آن با افسردگی سؤال کردیم ساد به این نکته اشاره کرد که اگرچه بعضی پژوهش‌ها ارتباط بین این دو را نشان داده‌اند، اما باید توجه داشته باشیم که ارتباط متقابل به معنای علت و معلولی بودن این دو نیست. او بر اهمیت توجه به الگوی غذایی کامل و بستر آن به‌جای تمرکز روی خود غذاها یا مواد مغذی تأکید کرد.

    ساد می‌گوید: «ارتباطی که ادعا می‌شود بین رژیم غذایی گیاهی و افسردگی وجود دارد، بر اساس مطالعه‌ای مقطعی در برزیل است که نیمه گیاهخواران، افرادی را که در رژیم غذایی‌شان مصرف محصولات حیوانی کم است، مورد بررسی قرار داد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این مطالعه این است که مشخص نکردند اول رژیم غذایی آغاز شده است یا افسردگی. شاید افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، به همین خاطر رژیم غذایی گیاهی را هم انتخاب کنند

    ساد اشاره کرد مطالعات دیگری که واقعاً بررسی کردند کدام یک (رژیم غذایی یا افسردگی) اول شروع شده است دریافتند که معمولاً کاهش سلامت روان پیش از شروع رژیم غذایی گیاهی اتفاق می‌افتد. و وقتی گیاهخواران مطلق، وجترین‌ها (که رژیم بدون گوشت دارند) و نیمه‌گیاه‌خواران به صورت مجزا در متا آنالیزهایی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند، مشخص شد که رژیم‌های غذایی گیاهی و گیاهخواری مطلق ارتباط قابل توجهی با افسردگی ندارند.


    الگوی تغذیه‌ای یک فرد می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی سلامت روانی او داشته باشد


    ساد به کسانی که با مشکلات سلامت جسمی و ذهنی درگیرند، توصیه می‌کند برای سلامت جسم خود مصرف فیبر را شروع کنند. «فیبر یکی از جنبه‌های تغذیه است که درباره مزایای آن برای سلامتی توافق نظر وجود دارد، و این یعنی هرچه بیشتر در الگوی تغذیه‌ای گنجانده شود، تأثیر بیشتری روی سلامت اکثر افراد خواهد داشت

    برای سلامت ذهن و روان بهتر است از متخصصان کمک بگیرید. ساد در این باره می‌گوید: «از یک گروه حامی، درمانگر، روانپزشک، کسی که بتواند کمک کند مرحله بعدی را مشخص کنید کمک بگیرید، و به خاطر داشته باشید که شما به این خاطر که حس دارید، افسرده نیستید، شما احساس دارید، چون وجود دارید

    او همچنین افراد را تشویق کرد که صبور، کنجکاو و با خودشان مهربان باشند و هرگز از تلاش برای بهبود سلامت و تندرستی خود دست برندارند.

    یافته‌های این تحقیقات به مزایای بالقوه رژیم غذایی گیاهی در بهبود وضعیت روانی و فیزیکی اشاره می‌کنند. این نوع رژیم غذایی می‌تواند فرآیند ترک اعتیاد را تسهیل کند.

    او می‌گوید: «می‌دانم دست و پنجه نرم کردن با مشکلات سلامتی چه حسی دارد و چقدر می‌تواند سخت باشد. این را از من بپذیرید که ارزشش را دارد. شما ارزشش را دارید. برایتان آرزوی موفقیت دارم

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.forbes.com/sites/traversmark/2023/01/17/research-suggests-plant-based-diets-can-help-us-win-the-battle-against-substance-dependence/

    برچسب‌ها