خواب بعد از هروئین

خواب بعد از هروئین، اثر بی‌ خوابی یا خواب آلودگی؟

    کسانی که خواب بعد از هروئین برای‌شان مانند استراحت‌های قبل اعتیادشان نیست؛ احتمالا می‌خواهند بدانند که این ماده افیونی چطور بر کیفیت خواب آنها اثر می‌گذارد. هروئین که تاثیر خیلی سریعی بر سیستم اعصاب داخلی بدن دارد؛ با جایگیری در گیرنده‌های عصبی بدن فرد، سبب احساس لذت می‌شود و در کسانی که درد دارند، شدت درد را تسکین می‌دهد. از طرفی همین ماده آرامش‌بخش و لذت‌بخش گاهی می‌تواند به عنوان عوارض، بی‌خوابی را هم در پی داشته باشد. اگر شما هم دچار اعتیاد به هروئین هستید؛ بهتر است درباره تاثیر هروئین بر خواب، در ادامه همراه ما باشید.

    ارتباط هروئین با خواب چیست؟

    هروئین یک ماده شیمیایی است که نباید به طور عادی استفاده شود؛ اگرچه در برخی درمان‌های پزشکی از مشتقات آن برای درمان برخی مشکلات بدن، استفاده می‌شود اما هر پزشکی اجازه تجویز این ماده مخدر را ندارد. این ماده می‌تواند با ایجاد آرامش روحی و جسمی سبب القای حس خواب آلودگی به فرد شود.

    داروهای مشابه هروئین

    در علم پزشکی برخی داروها، اثری مشابه هروئین دارند و برای تسکین درد تجویز می‌‌شوند؛ از جمله:

    اعتیاد به هروئین به خودی خود خطرناک است، اما مشکلات خواب می تواند باعث تشدید خطرات شود

    نحوه تاثیر هروئین بر خواب

    احساس خواب آلودگی بعد از  مصرف هروئین  به این دلیل ایجاد می‌شود که مواد شیمیایی موثر در این ماده مخدر به گیرنده‌های افیونی در بدن متصل می‌شوند؛ در نتیجه این اتصال بدن ماده‌ای شیمیایی به نام دوپامین، ترشح می‌کند. دوپامین در بدن سبب حس لذت، انگیزه و پاداش گرفتن می‌شود. این ماده نقش مهمی در تعادل سیستم عصبی مرکزی دارد احساس شادی و نشاط را به بدن می‎‌دهد. در نتیجه کسانی که هروئین مصرف می‌کنند به تدریج به این ماده معتاد می‌شوند زیرا مغز آنها برای ایجاد چنین احساس‌هایی باید به طور مداوم هروئین دریافت کند. اعتیاد به این ماده به تدریج سبب تاثیر هروئین بر خواب فرد معتاد خواهد شد.

    تاثیر اعتیاد بر خواب چگونه است؟
    اگر شما هم دچار اعتیاد به هروئین هستید؛ بهتر است درباره تاثیر هروئین بر خواب، در ادامه همراه ما باشید

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    درمان اعتیاد به مواد مخدر

    مروری بر اعتیاد به هروئین

    بهترین داروهای ترک اعتیاد


    اثر هروئین بر ریتم خواب معتاد

    با مصرف مداوم هروئین سطح دوپامین در بدن افزایش می‌یابد. وقتی این ماده در بدن افزایش یابد؛ به تدریج تعادل شیمیایی ماده‌ای دیگر به نام سروتونین، برهم می‌خورد. سروتونین یک ماده مهم است که سبب ایجاد حس خواب آلودگی در فرد می‌شود و با ترشح آن بدن متوجه می‌شود که باید بخوابد.

    هنگامی‌که هروئین در دوزهای زیاد مصرف می‌شود، سطوح بالای دوپامین در بدن، ترشح سروتونین را مختل می‌کند؛ در نتیجه این ماده که در بدن مسئول تنظیم ریتم شبانه‌روزی خواب است؛ در بدن به میزان کافی وجود ندارد و فرد معتاد به هروئین دچار بی‌خوابی و بی‌نظمی خواب خواهد شد.

    انواع مشکلات خواب ناشی از هروئین

    توانایی هروئین برای افزایش سطح دوپامین و کاهش سطح سروتونین در بدن به این معنی است که افراد ممکن است تغییراتی را در الگوهای خواب خود تجربه کنند. اگر هروئین مصرف می کنید، خواب راحت شبانه برایتان سخت خواهد بود، زیرا سروتونین کمتر به این معنی است که بدن شما به آن آرامش نمی رسد.

    خواب آلودگی بعد از مصرف هروئین
    کسانی که هروئین می‌کشند خواب‌شان چگونه است؟

    در حالی که کیفیت پایین خواب اولین علامت مرتبط با خواب است که احتمالاً هنگام مصرف هروئین متوجه آن خواهید شد، این آخرین علامت نخواهد بود. مواد افیونی با کاهش کارایی خواب مرتبط هستند زیرا می توانند بدن شما را از ورود به مرحله عمیق خواب که به عنوان خواب REM شناخته می شود، مسدود کنند. این اثر به این معنی است که بدن شما زمان بیشتری را در فازهای سبک خواب سپری می کند.

    وقتی بدن شما نتواند زمان کافی را در مراحل عمیق و ترمیمی خواب بگذراند، در طول روز دچار خواب آلودگی و خواب آلودگی خواهید شد.

    این اثر به این دلیل اتفاق می افتد که شما به اندازه ای که بدنتان نیاز دارد نمی خوابید، حتی اگر 7 تا 8 ساعت بخوابید که CDC توصیه می کند. در نتیجه، ممکن است هنگام مصرف هروئین بیشتر بخوابید و همچنان احساس استراحت ضعیفی داشته باشید.

    برخی از مشکلات خواب که می تواند ناشی از مصرف مواد مخدر مانند هروئین باشد عبارتند از:

    • خواب ناآرام: که با چرخش و چرخش و بیداری پراکنده مشخص می شود.
    • بی خوابی: ناشی از مواد افیونی که خوابیدن را سخت می کند.
    • کم خوابی: در نتیجه ناتوانی شما در خواب

    عوارض جانبی مرتبط با خواب اعتیاد به هروئین با سایر اثرات سلامت جسمی و روانی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر ترکیب می شود که اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند خطرناک شود.

    نحوه تاثیر هروئین بر خواب
    نحوه اثر هروئین بر کیفیت خواب، خطرات سلامت آن چیست؟

    علائم اعتیاد به مواد مخدر

    با دلایل روانی اعتیاد آشنا شوید

    عصب‌شناسان می‌توانند به جلوگیری از لغزش هروئین کمک کنند


    خطرات بدخوابی ناشی از هروئین

    بی خوابی بعد از مصرف هروئین و کمبود خواب ناشی از آن می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. در کوتاه مدت، متوجه می‌شوید که کم خوابی ناشی از هروئین بر هوشیاری و عملکرد شناختی شما اثر دارد. همچنین شما را تحریک‌پذیرتر کرده یا مضطرب و افسرده شده‌‌اید. از طرفی در دراز مدت سلامت روانی شما آسیب خواهد دید و در خانواده و محل کار خود دچار مشکل خواهید شد.

    خطرات آثار هروئین بر خواب در زندگی

    بی خوابی ناشی از هروئین چرخه ناخوشایندی از کم خوابی و خستگی در طول روز ایجاد می‌کند. در حالی که در تلاش برای داشتن یک خواب خوب شبانه قبل از خواب هستید. متأسفانه، نداشتن خواب با کیفیت کافی بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر می گذارد:

    • دیابت نوع 2
    • بیماری قلبی
    • حمله قلبی
    • سکته
    • ایجاد استرس و اضطراب
    • آپنه خواب

    اعتیاد به هروئین به خودی خود خطرناک است، اما مشکلات خواب می تواند باعث تشدید خطرات شود. به عنوان مثال، استفاده از مواد افیونی منجر به افسردگی تنفسی می شود و باعث تنفس کندتر و کم عمق می شود. از آنجایی که مصرف مواد افیونی می تواند خطر آپنه خواب را افزایش دهد، تنفسی که در طول شب شروع می شود و متوقف می شود، مصرف هروئین می تواند به کمبود اکسیژن، آسیب اندام ها و نارسایی اندام کمک کند.

    درمان مشکلات خواب هروئین

    در صورتی که به هروئین اعتیاد دارید و دچار بی خوابی شده‌اید یا خیلی می‌خوابید؛ به دنیال یک داروی دیگر برای درمان این مشکلات خواب نباشید. بهترین راه درمان این مشکل ترک اعتیاد هروئین است.  به خاطر بسپارید که خطرات اعتیاد به هروئین بسیار زیاد است و می‌تواند سلامتی و زندگی شما را تهدید کند.

     مشکلات خواب ناشی از مصرف هروئین
    اگر به هروئین اعتیاد دارید و دچار بی خوابی شده‌اید یا خیلی می‌خوابید؛ بهترین راه درمان این مشکل ترک اعتیاد هروئین است

    جمع‌بندی

    عوارض هروئین بر خواب تنها بخش کوچکی از مشکلات سو مصرف و اعتیاد هروئین است. ما در مجله اعتیاد به شما کمک می‌کنیم مشکلات خود در دنیای تاریک اعتیاد را بشناسید و با آگاهی از وضعیت خود به سمت پرتو زندگی پس از ترک بشتابید.

    منبع: zinniahealth