مخدر شیشه چیست؟

مخدر شیشه چیست،کریستالی که مغز را در هم می‌شکند

همه آنچه باید درباره ماده مخدر شیشه بدانید

    همیشه شنیده‌اید که فلانی شیشه می‌کشد یا شیشه‌ای است اما می‌دانید مخدر شیشه چیست؟ یا بعضی‌ها از ظاهر دیگران می‌گویند که او شیشه‌ای است یا خیر؟ از روی ظاهر می‎توان فهمید، اصلا مواد مخدر شیشه چیست؟ چه تاثیری بر بدن و مغز می‌گذارد؟ می‌دانید آنها که شیشه می‌کشند، چه تغییراتی می‌کنند؟ اعتیاد به شیشه چگونه است؟ همه این سوال‌ها تا زمانی است کنجکاوی درباره آثار این مخدر بر بدن، مطرح باشد؛ سوال اصلی این است که اگر کسی به شیشه اعتیاد پیدا کرد، چطور باید آن را کنار بگذارد و درمان اعتیاد شیشه را شروع کند؟ در ادامه، مجله اعتیاد به همه این سوال‌ها پاسخ می‌دهد.

    مواد مخدر شیشه چیست؟

    در میان آن‌هایی که با ماده مخدر شیشه درگیر هستند؛ شاید نام مت آشنا باشد. نام بین المللی آن کریستال مت crystal meth و یک ماده مخدر غیرمجاز که به‌شدت اعتیادآور است. کریستال‌هایی بلوری که فرد معتاد را شاد و شنگول می‌کنند اما در واقع به مغز او آسیب می‌زنند.

    نام علمی شیشه چیست؟

    در میان شیمیست‌ها شیشه با نام علمی مت‌آمفتامین Methamphetamine شناخته می‌شود. این ماده مخدر:

    • بی‌رنگ،بی‌بو و تلخ است.
    • روان‌گردان صنعتی است.
    • غیرمجاز و غیرقانونی است.
    • بر سیستم اعصاب مرکزی یعنی مغز و نخاع اثر می‌گذارد.
    همه آنچه باید درباره ماده مخدر شیشه بدانید
    اثرات دراز مدت شیشه بر مغز بسیار جدی و جبران‌ناپذیر است

    ترکیبات مخدر شیشه چیست؟

    شیشه یا مت آمفتامین، در قرن 20 ام به عنوان یکی از مشتقات آمفتامین، تولید شد.

    خود آمفتامین چیست؟

    ماده شیمیایی آمفتامین در اصل یک داروی ضداحتقان بینی است و برای بهبود برونشیت استفاده می‌شود. برای مصرف این دارو حتما باید نسخه و دستور پزشک داشته باشید؛ مصرف خودسرانه آن توصیه نمی‌شود.

    آمفتامین چه عوارضی دارد؟

    اگر کسی شیشه یا مت آمفتامین را مصرف کند دچار این عوارض می‌شود:

    • افزایش تحرک
    • برحرفی
    • کاهش اشتها
    • احساس سرخوشی

    شیشه هم همین عوارض را دارد؟

    شیشه هم مانند مت‌آمفتامین اثرات جانبی زیادی بر بدن می‌گذارد اما سطح و شدت این عوارض بسیار بالاتر است. به طوری‌که محققان می‌گویند اثرات دراز مدت شیشه بر مغز بسیار جدی و جبران‌ناپذیر است. سوء مصرف طولانی مدت شیشه فرد را در وضعیتی قرار می‌دهد که به آن «سایکوز» ناشی از آمفتامین یا به عبارتی جنون ناشی از شیشه می‌گویند. شک و بدبینی معتاد در حد تهمت زدن و نسبت دادن کارهای خلاف اخلاق به خانواده و نزدیکان خود باعث ایجاد بسیاری مشکلات حاد از جمله از هم پاشیده شدن خانواده و روابط اجتماعی شده و بیمار را در سرازیری تنهایی و ورشکستگی قرار می‌دهد.

    مواد اولیه مخدر شیشه چیست؟

    مت آمفتامین یا شیشه نه تنها به بدن معتاد شیشه آسیب می‌زند؛ بلکه خطراتی برای محیط زیست دارد. هنگام تولید شیشه در آشپزخانه‌های مواد مخدر کلی ماده مضر برای محیط زیست تولید می‌شود.
    • استون
    • آمونیاک
    • اتر
    • فسفر
    • لیتیوم

    شیشه در یک آزمایشگاه سمی!

    سمیت ناشی از این مواد شیمیایی ممکن است تا مدت‌ها در آزمایشگاه بماند و سبب طیف وسیعی از آثار مخرب برای کارگران آشپزخانه شود. به همین علت آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده،رهنمودهایی برای از بین بردن و پاکسازی کارگاه‌های مت آمفتامین داده است.

    تاثیر شیشه بر مغز

    مخدر شیشه یا متامفتامین یک داروی محرک بسیار اعتیادآور است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. مت‌آمفتامین در همان ابتدای مصرف خسارات جبران ناپذیری را به مغز وارد می‌کندکه افت حافظه، پرخاشگری و تهاجم، رفتارهای جنون آمیز و آسیب‌های قلبی و مغزی ازعوارض مصرف آن است.

    افزایش خطر سکته مغزی ناشی از سوءمصرف آمفتامین می‌تواند منجر به تخریب‌های غیرقابل بازگشت در مغز شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته، مصرف این ماده سبب افزایش زایمان زودرس، جدا شدن جفت، تأخیر رشد جنینی و ناهنجاری‌های مغزی و قلبی در زنان حامله می‌شود.

    در پایان

    مخدر شیشه چیست که این همه سر و صدا کرده صدهاهزار نفر در سراسر جهان  را به کام مرگ فرستاده است؟ عوارض مصرف شيشه به قدری وحشتناک است که حقیقتاً هرویین و یا قوی ترین مخدرهای سنتی در مقابل آن بسیار ضعیف هستند. مصرف‌كننده شيشه در حالت خماري ، دست به حركات جنون‌آميزي مي‌زند كه شايد از ديوانگان زنجيري هم سر نزند.

    این‌هانکاتیبودکهممکناستهرکسدربارهشیشهبخواهد،بداند؛دربارهاین‌کهاینمادهمخدرصنعتیچطوربرمغزاثرمی‌گذارد؛اعتیادبهشیشهچگونهاست؟ترکاعتیادبهشیشهچهروندیدارد؟

    هر سوالی دارید از ما بپرسید.

    نگارنده: یاسمین ثریا

    منبع: medicalnewstodaydrugabuse


    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    چطور میتوانیم به معتاد کمک کنیم؟

    بهترین روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر

    جدیدترین راه‌های درمان اعتیاد

    برچسب‌ها