یک معتاد سابق به ویپ

اعتیاد به ویپ یا فرار از مواجهه با مرگ

روایت یک معتاد سابق به ویپ

    در این گزارش یک معتاد سابق به ویپ در باره مواجهه با مرگ سخن میگوید. ویپ یا سیگار الکترونیکی زمانی راه‌حلی برای درمان اعتیاد به سیگار بود اما بعد مشخص شد که خودش می‌تواند عامل اعتیاد باشد. بدین ترتیب حالا مصرف ویپ تبدیل به یک معضل به‌خصوص میان جوانان و نوجوانان شده است. داستانی که در ادامه می‌خوانید، متعلق به کسی است که به ویپ اعتیاد داشته و ترک کرده است.

    من یک معتاد سابق به ویپ هستم ولی به تازگی مصرف ویپ را ترک کردم و باید بگویم ترک آن واقعاً سخت بود. وضعیتم تا پیش از ترک به جایی رسیده بود که در محل کار، در سینما، در رستوران، وقتی منتظر غذا بودم، حتی در رختخواب هم ویپ می‌کشیدم.

    به قول یکی از دوستانم «همیشه یک چیزی هست که نسبت به آن اشتیاق داری

    دوستم واقعاً راست می‌گفت. بهترین بخش مصرف ویپ همین اشتیاق است، اما این اشتیاق باعث می‌شود ارتباطتان با زمان حال قطع شود. مصرف ویپ وقت و توجه شما را می‌گیرد. وقتی دارید به این فکر می‌کنید که دفعه بعد چه زمانی قرار است ویپ بکشید، به جای اینکه تمرکزتان روی اینجا و اکنون باشد ذهن خودتان را به آینده مشغول کرده‌اید.

    اعتیاد به ویپ یا فرار از مواجهه با مرگ
    متوجه شدم دائماً به دنبال راهی هستم که برای ویپ کشیدن از خانه بیرون بروم و این اصلاً خوب نیست

    درباره اعتیاد به ویپ بیشتر بخوانید

    عوارض ویپ: خطرناک‌تر از آن‌چه تصور می‌شد

    روایت یک پزشک متخصص ترک سیگار از اعتیاد فرزندان به ویپ

    اثرات مثبت و فوری ترک سیگار الکترونیکی در بدن شما


    چطور این مکالمه را تمام کنم؟ آیا در دستشویی سنسور دود نصب کرده‌اند؟ همسرم دوست ندارد داخل خانه ویپ بکشم پس باید به بهانه کیسه زباله بیرون بروم. این افکار مدام در سرتان می‌چرخد، به همین خاطر نمی‌توانید با آن چیزی، و متأسفانه با آن کسی، که در آن لحظه کنارش هستید ارتباط برقرار کنید. برای من این موضوع زمانی غم‌انگیز شد که داشتم با دخترم وقت می‌گذراندم، وقتی متوجه شدم دائماً به دنبال راهی هستم که برای ویپ کشیدن بیرون بروم و این اصلاً خوب نیست.

    یوهان هاری در کتاب خود با عنوان «ارتباطات از دست‌فته» اثبات می‌کند که اعتیاد جایگزین فقدان ارتباط می‌شود. من چه ارتباطی را از دست داده بودم که این‌قدر به ویپ معتاد شده بودم؟ عمیق‌تر که شدم فهمیدم قطع ارتباط من با زمان حال، نشانه‌ای از شکافی عمیق‌تر است.

    یک معتاد سابق به ویپ

    هنوز یک موضوعی بود که از آن سر در نمی‌آوردم؛ وقتی استرس یا اضطراب داشتم می‌دانستم که اعتیادم دارد روی چه چیزهایی سرپوش می‌گذارد (هر کسی که نیکوتین را ترک کرده باشد می‌داند که زمان‌های استرس و اضطراب چقدر سخت می‌گذرد)، اما من اغلب وقتی استرس نداشتم ویپ می‌کشیدم. در واقع، وقتی خوشحال بودم ویپ می‌کشیدم. در اغلب اوقات نوعی ابراز هیجان یا بی‌خیالی بود. حس می‌کردم دارم بی‌خیالی‌ام را نسبت به واکنش‌ها، به قانون و به زندگی ابراز می‌کنم.

    فقط دو روز ترک باعث شد که متوجه شوم این «جذاب بودن»، این حس بی‌خیالی نسبت به زندگی، همان ارتباط از دست‌رفته‌ای بود که نمی‌توانستم آن را ببینم. مثل سفیدبرفی و سیب، فریبنده‌ترین بخش مصرف ویپ خطرناک‌ترین بخش آن بود، چون با نادیده گرفتن سلامتی‌ام داشتم درباره محدودیت‌های وجودی‌ام به خودم دروغ می‌گفتم. به زبان ساده، کسانی که به ویپ معتاد می‌شوند، این کار را به این خاطر انجام می‌دهند که با مرگشان ارتباط برقرار نکرده‌اند و در نتیجه، نمی‌توانند کاملاً زنده باشند.

     فرار از مواجهه با مرگ
    فریبنده‌ترین بخش مصرف ویپ خطرناک‌ترین بخش آن بود، چون با نادیده گرفتن سلامتی‌ام داشتم درباره محدودیت‌های وجودی‌ام به خودم دروغ می‌گفتم.

    بر کسی پوشیده نیست که هرکس با مرگ سر و کار داشته از همه زنده‌تر است. یادآوری مداومِ اینکه همه‌چیز فانی است باعث می‌شود ارزش وجود را بهتر درک کنند. برای مثال کار مادرزن من این است که بیماران جوان رو به مرگ را از نظر روانی برای مرگ خودخواسته آماده می‌کند. در ظاهر، این یکی از تلخ‌ترین شغل‌های قابل تصور است اما او به خاطر این گفت‌وگوی دائم با مرگ، بسیار سرزنده است؛ احتمالاً حی و حاضرترین کسی است که در زندگی‌ام دیده‌ام.

    برعکس او، من بعد از اینکه وصیتنامه دخترم را (برای زمانی که من و همسرم هر دو فوت می‌کنیم) کامل کردم، شراب نوشیدم و ویپ کشیدم. به جای اینکه با این حقیقت روبه‌رو شوم که بالاخره یک روز دخترم باید بدون حمایت من زندگی کند، سعی کردم خودم را با اعتیاد آرام کنم. تصورش هم ترسناک است، اما واقعیت همین است؛ من نمی‌دانم تا کی کنار او هستم، پس باید قدر همین لحظاتی را که با او هستم بدانم.

    نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است که ارزش زندگی را فقط می‌توان از دریچه مرگ درک کرد. همان‌طور که سی اس لوئیس بعد از مرگ همسرش گفت: «رنج اکنون باعث شادی در آینده می‌شود

    من به عنوان یک معتاد سابق به ویپ اعتقاد دارم کسانی که به مصرف ویپ ادامه می‌دهند دارند درباره مرگ به خودشان دروغ می‌گویند. و با نادیده گرفتن مرگ نمی‌توانند ارزش زندگی را کامل درک کنند؛ نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

    باید همیشه آگاه باشید که برای چه زندگی می‌کنید و هیچ چیز نباید جلو این آگاهی را بگیرد.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.smh.com.au/national/vaping-addiction-means-that-you-can-t-be-fully-alive