اعتیاد فرزندان به ویپ

روایت یک پزشک متخصص ترک سیگار از اعتیاد فرزندان به ویپ

اگر فرزند من ویپ می‌کشد چکار کنم؟

    جیسون یک پزشک عمومی است که افراد معتاد به سیگار را معالجه می‌کند، اما حالا در کمک به پسر چهارده ساله‌اش برای ترک ویپ سردرگم مانده است. 

    اعتیاد پسر جیسون به ویپ از دوازده سالگی شروع شد و در همان سن بود که به دلیل دزدیدن ویپ‌های حاوی نیکوتین از یک فروشگاه شبانه‌روزی دستگیر شد. او یک اخطار گرفت و از آن ماجرا قسر در رفت، اما پلیس صاحب آن فروشگاه را که غیرقانونی محصولات ویپ نیکوتینی می‌فروخت، هیچ بازخواست نکرد.

    جیسون در نهایت آن فروشگاه را به دپارتمان بهداشت منطقه گزارش کرد و باعث مصادره محصولات ویپ غیرقانونی آن به ارزش ده هزار دلار شد.

    او می‌گوید: «من سعی کردم با پسرم صحبت کنم و درباره اثرات ویپ و نیکوتین بر سلامتی‌اش هشدار دهم. حتی بر سرش فریاد زدم. همه این کارها را کردم تا او را متوقف کنم. فایده نداشت، چرا که نیکوتین بسیار اعتیادآور است. ما سعی کردیم به او آدامس نیکوتینی بدهیم، اما این کار فقط وقت تلف کردن بود. میزان نیکوتین موجود در آدامس در مقایسه با مقداری که او از ویپ کردن دریافت می‌کند، آن‌قدر ناچیز است که هیچ کمکی به برطرف کردن هوس او نمی‌کرد

     اعتیاد فرزندان به ویپ
    پسر جیسون (که نام واقعی او نیست) به دلیل دزدی ویپ‌های یکبار مصرف از یک فروشگاه بزرگ دستگیر شد. وزیر بهداشت استرالیا: مقابله با افزایش نرخ مصرف ویپ در میان جوانان ضروری است.

    جیسون ناگزیر شد برای جایگزین کردن ویپ، روزانه دو نخ سیگار به پسرش بدهد. او می‌داند که دخانیات مضر هستند و عواقب قابل‌توجهی برای سلامتی دارند، اما مثل بسیاری از پزشکان و والدینی که جوان معتاد به ویپ دارند، جیسون هم با یک دوراهی مواجه بود.

    ترک ویپ آسان نیست

    چگونه می‌توان به یک نوجوان یا فردی حتی کم سن‌وسال‌تر که با ویپ کشیدن به سطح بالایی از نیکوتین اعتیاد پیدا کرده است، کمک کرد که آن را کنار بگذارد؟

    این پدیده نسبتاً جدید است، به طوری که میزان استفاده از ویپ میان جوانان در استرالیا بین سال‌های 2016 و 2019 دو برابر شده است. پزشکان، معلمان و روان‌شناسانی که با وبسایت گاردین استرالیا Guardian Australia صحبت کردند، گزارش کرده‌اند که بنابر تجربه شخصی، میزان مصرف ویپ در بین جوانان به‌ویژه در دوازده ماه گذشته به سرعت افزایش یافته است.

    جیسون می‌گوید: «میزانی که این بچه‌ها هر روز ویپ می‌کشند، معادل میزان نیکوتین حاصل از کشیدن سه یا چهار پاکت سیگار است؛ بنابراین ترک ویپ آسان نیست

    مارک باتلر، وزیر بهداشت فدرال، به تازگی اعلام کرد که رایزنی عمومی برای اعمال یک سری اصلاحات در رابطه با ویپ آغاز خواهد شد؛ کاری که به گفته او برای مقابله با افزایش نرخ مصرف ویپ در میان جوانان ضروری است.

    اصلاحات احتمالی عبارتند از ممنوعیت واردات تمامی محصولات مرتبط با ویپ، چه حاوی نیکوتین باشند و چه نباشند، اعمال قوانین بسته‌بندی ساده مشابه آنچه در رابطه با تنباکو انجام می‌شود و ممنوعیت ویپ‌های طعم‌دار که برای کودکان جذاب است.

    باتلر گفت: «امروز ما یک چالش بسیار جدی در پیش رو داریم

     اعتیاد فرزندان به ویپ
    بهترین راه برای والدین، قانع کردن، نه کنترل کردن، فرزندتان در مورد مضرات سیگارهای الکترونیکی است.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    عوارض ویپ: خطرناک‌تر از آن‌چه تصور می‌شد

    سیگار الکترونیکی همچنان بحث برانگیز است


    والدین خوب می‌دانند که روی ویپ‌ها تصویر اسب تک‌شاخ صورتی چسبانده می‌شود و با طعم‌های جذابی مثل طعم آدامس به بازار عرضه می‌شوند. بر کسی پوشیده نیست که هدف  فروش این محصولات نه تنها نوجوانان، بلکه در بعضی موارد حتی کودکان کم‌سن و سال هستند.

    حتی محصولات ویپی که برچسب «بدون نیکوتین» دارند یا نیکوتین در فهرست مواد تشکیل‌دهنده آنها نیست، به احتمال زیاد حاوی نیکوتین هستند. تولیدکنندگان، این کار را برای دور زدن قوانینی انجام می‌دهند که واردات و فروش محصولات ویپ نیکوتین‌دار را بدون داشتن نسخه ممنوع کرده‌اند.

    سخنگوی اداره کالاهای درمانی، یک نهاد نظارت بر سلامت، به گاردین استرالیا گفت: «تمام محصولات ویپی که اداره کالاهای درمانی توقیف کرده بود، حاوی نیکوتین بودند

     چه مواد شیمیایی از طریق ویپ وارد بدن جوانان می‌شود؟

    دکتر مویا وندلور، متخصص تنفس و خواب کودکان در بیمارستان سلطنتی کودکان ملبورن، می‌گوید: «علاوه بر تأثیرات فوری و کوتاه‌مدت نیکوتین مثل تحریک گلو، افزایش فشار خون، ضربان قلب و سرفه، ما بسیار نگران پیامدهای بلندمدت اعتیاد به نیکوتین در جوانان هم هستیم. به‌خصوص به این دلیل که مغز کودکان تا بیست‌وپنج سالگی همچنان در مرحله رشد قرار دارد. نیکوتین عوارض جانبی قلبیعروقی مثل فشار خون بالا، عوارض عصبیشناختی و همچنین اثراتی بر خلق‌وخوی افراد دارد

    او ادامه داد: «علاوه بر اینها ما نمی‌دانیم دیگر چه مواد شیمیایی از طریق ویپ وارد بدن جوانان می‌شود. ترس ما این است که مثل تنباکو، این محصولات هم در درازمدت با بروز سرطان دهان و ریه ارتباط داشته باشند، اما از آنجا که پدیده جدیدی هستند و درباره آنها به اندازه تنباکو اطلاعات وجود ندارد، داده‌های بیشتری در دست نیست

    دکتر سارا آراچی، متخصص اطفال، که در ملبورن مشغول به کار است، می‌گوید این موضوع که اعتیاد به ویپ منجر به مشکلات رشدی و یادگیری در بعضی کودکان شده است، او را نگران می‌کند. این مسئله همچنین منجر به مشکلات رفتاری در کودکان میشود؛ چرا که اگر به فرض مثال نتوانند به ویپ دسترسی داشته باشند، آشفته می‌شوند. می‌تواند مشکلات توجه و همچنین مشکلاتی در روابط را، در خانه و در مدرسه، تشدید کند.

    من بچه‌هایی را دیده‌ام که به نظر می‌آمد کشیدن ویپ مشکل آسم آنها تشدید کرده است. همین‌طور بچه‌هایی که تنها بعد از شروع مصرف، علائمی مثل سرفه و درد قفسه سینه را تجربه کرده‌اند.

    متأسفانه بعضی والدین فکر می‌کنند که ویپ کشیدن چیز چندان مهمی نیست و یا حداقل به بدی سیگار نیست. بنابراین ما واقعاً نیاز داریم که به والدین و هر آنکه مراقب بچه است، اطلاعات بیشتری در این رابطه بدهیم.

    روایت یک پزشک متخصص ترک سیگار از اعتیاد فرزندان به ویپ
    بر کسی پوشیده نیست که هدف فروش محصولات ویپ نه تنها نوجوانان، بلکه در بعضی موارد حتی کودکان کم‌سن و سال هستند. حتی محصولات ویپی که برچسب «بدون نیکوتین» دارند یا نیکوتین در فهرست مواد تشکیل‌دهنده آنها نیست، به احتمال زیاد حاوی نیکوتین هستند!

    سیگار را ترک کنید و پنج سال بیشتر سالم زندگی کنید

    سیگار انزوای اجتماعی و تنهایی را افزایش می‌دهد

    راه‌کارهایی ساده برای مقاومت در برابر هوس دخانیات

    اعتیاد فرزندان به ویپ

    جاستین، پدری اهل ملبورن، گفت که او به خوبی از خطرات مصرف ویپ آگاه است و به همین دلیل وقتی پسرش، که حالا هفده ساله است، از دوازده سالگی شروع به ویپ کشیدن کرد، وحشت‌زده شد. دختر چهارده ساله او هم به‌تازگی شروع به مصرف ویپ کرده است.

    جاستین گفت پسرش در مواقع مصرف ویپ، تحریک‌پذیر می‌شود، مدام بینی‌اش را بالا می‌کشد و سرفه می‌کند. گاهی هم دچار عفونت‌های تنفسی می‌شود. 

    او ادامه داد: «وقتی ویپ نمی‌کشد، زود و خوب می‌خوابد. اما وقت‌هایی که می‌کشد تا دیروقت بیدار می‌ماند و نمی‌تواند برای مدرسه بیدار شود. علاوه بر آن پوستش جوش می‌زند و دچار مثانه و روده تحریک‌پذیر می‌شود

    زمان‌هایی که پسر جاستین تلاش می‌کند ویپ را ترک کند، خشن و بددهن می‌شود. او حتی یک‌بار مادرش را هل داد چرا که حاضر نبود به او بگوید ویپ را کجا پنهان کرده است.

    جاستین گفت: «وقت‌هایی که پاک است این‌گونه نیست

    او در ادامه گفت: «حالا دخترم هم ویپ می‌کشد و بسیار تغییر کرده است. او به دلیل خستگی ناشی از اختلال خواب، از مدرسه جا می‌ماند؛ یا به خاطر رفتن مکرر به دستشویی برای مصرف ویپ، کلاس‌هایش را از دست می‌دهد

    جاستین می‌گوید هر دو فرزندانش پیشرفت تحصیلی بالایی داشتند تا اینکه شروع به کشیدن ویپ کردند. حالا آنها با علائم اعتیاد و سندرم ترک دست به گریبان هستند.

    پسر جاستین به دلیل این مشکل، علیرغم اینکه پیش‌تر جزو ده درصد برتر در بین سایر دانش‌آموزان بود، از مدرسه خصوصی‌اش اخراج شد.

    او گفت: «هر بار که او را سم‌زدایی می‌کردم، می‌دانستم وقتی به مدرسه برود تمام زحمت‌ها به هدر خواهد رفت؛ چرا که تحت‌تأثیر فشار همسالان قرار خواهد گرفت.»

    او ادامه داد: «او همچنین از اسنپ‌چت برای تحویل ویپ‌ها استفاده می‌کرد. آنها سریع‌تر از سرویس اوبر (Uber) می‌رسیدند. شما می‌توانید اکثر چیزها را در عرض پانزده دقیقه در منزل خود تحویل بگیرید. امسال پسرم یک محصول ویپ سفارش داد که 3500 پک دربرداشت، چیزی معادل دوازده پاکت سیگار، که حتی یک هفته هم دوام نیاورد

    جاستین گفت فرزندانش ویپ‌هایشان را به راحتی از فروشگاه‌های ویپ، پمپ بنزین‌ها و سیگار فروشی‌ها تهیه می‌کنند. هیچکس هم به خودش زحمت نمی‌دهد که از آنها کارت شناسایی بگیرد. اگر هم کسی کارت شناسایی بخواهد، بازار کارت‌های شناسایی جعلی بسیار پررونق است. مصرف‌کنندگانی که بزرگ‌تر هستند، عملاً برای کودکان معتاد کوچک‌تر در مدارس، دلالی می‌کنند. 

    جاستین گفت علی‌رغم اینکه تلاش می‌کند فرزندانش را حمایت کند، با آنها گفت‌وگو کرده و به آنها کمک کند، اما احساس می‌کند شکست خورده است.

    او می‌گوید: «حالا می‌بینم که چطور بچه‌هایم مقابل چشمانم به سلامت خود آسیب می‌رسانند و به‌کلی مسیر تحصیلی و زندگی خود را تغییر می‌دهند. به خاطر این موضوع رابطه آنها با من هم تحت‌تأثیر قرار گرفته است. من فرزندانم را به ویپ باختم و این قلبم را می‌شکند

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    https://www.theguardian.com/lost-my-children-to-vaping

    برچسب‌ها