امریکایی‌ها موقع بحران به اعتیاد رفتاری رو می‌آورند

امریکایی‌ها موقع بحران به اعتیاد رفتاری رو می‌آورند

یک درمان سلامت‌روان مناسب میتواند نگرانی‌های اعتیاد را کاهش دهد

    نزدیک به هفتاد و هفت درصد از امریکایی‌ها غالباً برای کنار آمدن با مشکلات سلامت روان خود، علی‌رغم تلاش برای یافتن درمان‌های بالینی اثربخش، درگیر رفتارهای اعتیادآور هم می‌شوند.

    مطالعه‌ی پایش سلامت روان جینسایت (GeneSight) که از سوی شرکت میریاد جنتیکس (Myriad Genetics) در سالت لیک سیتی ایالت یوتا انجام شد، چندین رفتار بالقوه پرخطر را در افرادی که با افسردگی و اضطراب مقابله می‌کنند، برشمرد. این رفتارها عبارت است از مصرف الکل، مصرف مواد مخدر، قمار، غذا خوردن، تماشای افراطی و بیش‌ازحد رسانه‌های مختلف، پرخوابی، افراط در ورزش و افراط در مهمانی رفتن.

    شایان ذکر است حتی کسانی که فعالانه به دنبال خدمات سلامت روان میروند، در صورت شکست دارودرمانی یا سایر درمانهای ناموفق به این رفتارهای اعتیادی پناه میبرند.

    تقریباً نود و چهار درصد از افرادی که در مطالعه‌ی مذکور شرکت کردند، قبول داشتند که این رفتارها علاوه بر کارکرد اصلی خود، در پنهان کردن مشکلات سلامت روان زیربنایی افراد هم نقش دارند.

    اعتیاد رفتاری موقع بحران
    ۵۸ درصد از شرکتکنندگانی که تشخیص افسردگی و یا اضطراب گرفتند اعلام کردند که درمان سلامت روان مناسب توانسته است نگرانیهایشان نسبت به اعتیاد را کاهش دهد.

    داون جانسون، یکی از روان‌پرستارهای مرکز ترک ایندیانا در شهر ساوت بند، در اطلاعیه‌ای خبری گفت: «بسیاری از بیماران من با مشکلات افسردگی و اضطراب دست‌وپنجه نرم میکنند اما نمیتوانند درمانی پیدا کنند که حالشان را بهبود ببخشد. در نتیجه برای تسکین خود به الکل، مواد و رفتارهای خودویرانگر پناه می‌برند؛ چرا که این روش‌ها آنها را موقتاً تسکین می‌دهد. هر چند که در نهایت منجر به افت وضعیت سلامت روان و تخریب زندگی‌هایشان می‌شود

    دو سوم شرکتکنندگان مبتلا به افسردگی و اضطراب در این مطالعه مجبور شده‌اند برای یافتن دارویی که برایشان مناسب باشد، یک فرایند آزمون و خطا را از سر بگذرانند.

    متأسفانه چهل و پنج درصد از بیمارانی که داروهای تجویزشده برایشان مفید نبود، برای مقابله با بیماری خود دوباره به رفتارهای ناسالم برگشتند.

    اعتیاد رفتاری موقع بحران
    بسیاری از افراد باور دارند که رفتارهایی چون مصرف الکل، ماریجوانا و مواد مخدر، قمار، غذا خوردن، خواب، ورزش، افراط در فضای مجازی، افراط در تماشای  فیلم و تلویزیون و مهمانی رفتن ناسالم و اعتیادآور است؛ اما اقرار میکنند که همچنان این رفتارها را ادامه میدهند.

    افسردگی تنها دلیل الکلیسم من نبود

    ارتباط دو طرفه افسردگی و اعتیاد

    اعتیاد به مواد مخدر از منظر روان‌شناسی


    به عنوان مثال، هفتاد و هفت درصد از پاسخدهندگانی که تشخیص افسردگی یا اضطراب گرفتند، قبول داشتند که نوشیدن الکل، به تنهایی و بدون همراه، رفتار اعتیادآور و ناسالمی برای مقابله با مشکلات سلامت روان است؛ با وجود این، چهل و یک درصد از آنها این عادت ناسالم را همچنان ادامه میدادند و تنها یک چهارم از افرادی که مصرف سنگین الکل، به تنهایی و بدون همراه داشتند، پی بردند که ممکن است مشکلی داشته باشند.

    سایر پاسخ‌دهندگانی که تشخیص افسردگی و اضطراب گرفتند، اقرار کردند که برای مقابله با استرس‌های روانشناختی خود، بیش‌ازحد یا بسیار کم می‌خوابند (هفتاد درصد)، از فعالیت‌های اجتماعی دوری می‌کنند (شصت و چهار درصد)، به شکل افراطی فیلم و تلویزیون تماشا می‌کنند (چهل و نه درصد) و از مسئولیت‌های خود در کار، مدرسه و خانه شانه خالی میکنند (چهل و هشت درصد).

    بیش از نیمی از، پنجاه و هشت درصد، بیماران دچار افسردگی و اضطرابی که با رفتارهای اعتیادآور و ناسالم خود مواجه شدند، باور دارند که یک درمان سلامت روان مناسب توانسته است نگرانی‌هایشان را نسبت به اعتیاد کاهش دهد.

    اعتیاد رفتاری موقع بحران
    در یک نظرسنجی ملی مشخص شد که 77 درصد از امریکایی‌ها از حداقل یکی از رفتارهای اعتیادآور و یا ناسالم به‌عنوان روشی برای مقابله با مشکات سلامت روان خود استفاده می‌کنند.

    در مرکز ترک ایندیانا، جانسون میتواند با استفاده از تست ژنتیک مشخص کند که هر کدام از بیمارانش چگونه به داروهای روانپزشکی مختلف واکنش نشان خواهند داد. از جمله این واکنش‌ها میتوان ناتوانی در سوخت‌وساز درست داروها، عدم تجربه کاهش علائم و یا تجربه عوارض جانبی ناخوشایند را نام برد.

    او در ادامه توضیح داد: «آزمایش جین‌سایت به بیماران اطمینان میدهد که هیچ دارویی بی‌دلیل برای آن‌ها تجویز نمی‌شود. ما برنامه درمانی آنها را بر مبنای آرایش ژنتیکی‌شان تنظیم می‌کنیم

    مورگان فریس یکی از مسئولان ارشد روابط عمومی (medical science liaison) در میریاد جنتیکس گفت: «مشکلات سلامت روان و اعتیاد غالباً به صورت همزمان دیده می‌شوند. با این حال، بدنامی و برچسبی که از اقرار به مشکلات سلامت روان گریبان‌گیر افراد می‌شود اغلب بزرگ‌تر از رنج حاصل از پناه بردن به سوءمصرف مواد و انواع سوءرفتار است

    ترجمه مجله اعتیاد از نیویورک پست/مترچم: آزاده اتحاد

    https://nypost.com/2023/04/19/most-americans-turn-to-addictive-behaviors-during-crisis-survey

    برچسب‌ها