خماری بعد مستی

باورهای غلط درباره خماری بعد از مستی مشروب

بعد از مشروب چی بخوریم؟

     خماری بعد از مستی شرایط بسیار حساسی است. برای رفع خماری مشروب چه باید کرد؟ بعد از مشروب چی بخوریم؟

    این روزها برخی از جوان‌ها به دلیل برخی مشکلات اجتماعی و ناکامی‌های ریز و درشتی که داشته‌اند، برای احساس بهتر و اعلام قدرت‌طلبی و استقلال‌شان، دور هم جمع می‌شوند و مشروبات الکلی مصرف می‌کنند تا حس کنند بزرگ شده‌اند و با دوستان‌شان خوش می‌گذرانند. متاسفانه مشروب خوردن و اطلاعات داشتن درباره آن، میان جوان‌ها و حتی میان‌سال‌ها و سالمندان نوعی برتری محسوب می‌شود؛ هر کس دوست دارد، اطلاعات بی‌پایه خود را به دیگران بقبولاند که بیشتر این اطلاعات هم غلط‌اند زیرا در کشور ما منبع موثقی درباره انواع مشروبات الکلی، مستی و شرایط خماری بعد از مستی وجود ندارد. افراد باورهای غلط‌شان را به صورت شفاهی بهم منتقل می‌کنند و این چرخه معیوب ناآگاهی بی‌وقفه در جریان است. در ادامه به شما می‌گوییم باورهای رایج درباره خماری چیست و چرا غلط‌اند.

    باور غلط 1: خماری بعد از مشروب برای سلامتی خوب است!

    واقعیت: مستی و خماری (Hangover) پس از آن برای سلامتی خوب نیست. نوشیدن حجم بالای مشروبات الکلی سیستم اعصاب مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی مختل شده و فرد دچار سردرد، سرگیجه و تهوع می‌شود. تکرر ادرار ناشی از مصرف الکل، بدن را کم آب می‌کند و روز بعد هم فرد با سردرد، خستگی شدید، دهان خشک و معده ناراحت از خواب بیدار می‌شود و تمام روز حال ناخوشی دارد. کجای این علایم برای سلامتی مفید است!؟

    درمان خانگی سردرد بعد از مشروب
    هیچ روش علمی برای از بین بردن سریع مستی وجود ندارد

    The Hangover

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    با بیل ویلسون آشنا شوید؛ از اعتیاد تا تأسیس الکلی‌های گمنام

    بی‌قدرتی در اعتیاد

    خماری پس از مستی درمان ندارد

    باور غلط 2: خماری و علائم ظاهری خوردن مشروب، مختص زن‌هاست!

    واقعیت: برخی افراد تصور می‌کنند مستی، بدمستی یا خماری پس از آن مختص زنان است. در صورتی که علایم خماری در بدن زن و مرد ندارد؛ برای هر دو جنس یکسان است اما خانم‌ها بیشتر این علایم را حس می‌کنند. دلیل این تفاوت احساس هم به اختلاف میزان آب سیستم بدنی زن و مرد ارتباط دارد. مقدار آب بدن مردان بیشتر است پس اگر زن و مردی یک مقدار الکل مصرف کنند، الکل ورودی در سیستم داخلی بدن مرد، رقیق‌تر می شود؛ پس غلظت الکل برای خانم‌ها در خون بیشتر است و سبب می‌شود، علایم را شدیدتر کنند.

    باور غلط 3: خماری مختص دائم‌الخمرهاست.

    واقعیت: آنهایی که به مشروب‌خور بودن خود افتخار می‌کنند، خماری پس از مستی را مختص تازه‌کارها می‌ دانند و آنها را مسخره هم می‌کنند. برخی تازه‌کارها هم فکر می‌کنند اگر یکی دو پیک مشروب بخورند، علیم خماری سراغ‌شان نمی‌آید. به هر حال هر دو دسته اشتباه می‌کنند. ورود الکل به جریان خون چه به حجم ۳-۲ بطری باشد چه ۳-۲ پیک، روز بعد الکل جاری در خون‌تان کار خودش را انجام می‌دهد. هیچ روش علمی برای از بین بردن سریع مستی وجود ندارد.

    خماری بعد از مستی شراب
    یکی از سوالات متداول این است که بعد از استفراغ مشروب چه بخوریم؟

    باور غلط 4: شراب باعث خماری بعد از مستی نمی‌شود!

    واقعیت: اول این‌که الکل شراب‌های گران در فرآیند‌های تخصصی تخمیر در کارخانه‌های مشهور، مشخص است اما بطری‌های شراب قاچاق شده به ایران که معلوم نیست در چه شرایطی عمل آمده‌اند و اصلا آیا شراب هستند یا خیر، عوارض دیگری را برای شما ایجاد خواهند کرد. از طرفی اگر فرض کنید از مشهورترین تولیدکنندگان شراب هم یک بطری شراب اصل به شما برسد، باز هم سردردهای خماری بعد از مستی سراغ‌تان می‌آید.

    باور غلط 5: خماری ناشی از لیکور آب جو، کم‌تر است!

    واقعیت: در مورد اثر نوع الکل بر خماری، نمی‌توانید بگویید اثر لیکور کمتر است یا آب جو. مقدار الکل موجود در این مشروبات است که سبب خماری پس از مستی می‌شود نه نوع مشروب الکلی. مثلا گیلاس آب‌جو 360 سی‌سی، یک گیلاس شراب 150 سی‌سی و یک شات لیکور 45 سی‌سی همگی به یک مقدار الکل دارند.

    درمان خانگی سردرد بعد از مشروب
    برای دیدن علائم ظاهری خوردن مشروب از خودتان سلفی بگیرید

    لذت از زندگی بدون الکل و مواد

    سلامت عقل را به ما برگردان

    باور غلط 6: برای از بین بردن حالت تهوع مستی، ‌باید قبل خواب قرص مُسکن بخوریم.

    بیشتر مردم برای درمان خانگی سردرد بعد از مشروب، قرص مسکن مصرف می‌کنند. سردرد خماری بعد از مستی صبح روز بعد سراغ‌تان می‌آید پس یک مسکن ساده که اثری 4 ساعته دارد، عملا برای صبح روز بعدتان کاری نمی‌‌کند. به علاوه به هیچ عنوان با مسکن‌ها بازی نکنید؛ زیرا الکل و مسکن‌ها ممکن است با هم تداخل اثر داشته باشند. خصوصا استامینوفن که در ترکیب با الکل، به کبد آسیب می‌رساند.

    در ضمن قرص مسکن هیچ تاثیری روی حالت تهوع مستی ندارد.

    باور غلط 7: خواب بعد از مشروب: مشروب بخورم، بهتر می‌خوابم!

    واقعیت: کاملا بر عکس است. خماری بعد مستی باعث می‌شود به خواب عمیق فرو نروید  و تا صبح ناراحت بخوابید. صبح هم با سردرد و سنگینی بیدار شوید. خواب بعد از مشروب خواب خوبی نیست.

    باور غلط 8: برای پیش‌گیری از خماری و از بین بردن تهوع مستی باید صبح هم یک پیک زد!

    واقعیت: ورود مجدد الکل به سیستم داخلی بدن تنها باعث طویل شدن خماری بعد مستی می‌شود. خماری و سردردش تنها زمانی از بین می‌‌رود که مقدار الکل خون‌تان صفر شود. پس به هیچ‌وجه صبح بعد از مستی دوباره مشروب نخورید چون تاثیری در رفع مستی و حالت تهوع نخواهد داشت.

    قهوه بعد مستی
    قهوه در رفع مستی و حالت تهوع کمک زیادی نمیکند و نوشیدن قهوه روش موثری برای از بین بردن اثر الکل در بدن نیست

    باور غلط 9: قهوه خماری بعد مستی را از بین می‌برد.

    واقعیت:  بیش‌تر مردم تصور می‌کننذ قهوه اثرات نوشیدن زیاد و خماری را از بین می‌برد. ‌کافئین موجود در قهوه کار خاصی برای علایم خماری‌تان انجام نمی‌دهد؛ تنها عروق خونی را تنگ‌تر می‌کند و خود این اثر برای شما خطرناک‌تر است. در پاسخ به سوال بعد از مستی چی بخوریم، بهترین کاری که می‌توانید کنید، نوشیدن آب و محلول‌های ورزشی است که هم الکل از خون‌تان بیرون برود هم الکترولیت‌های بدن‌تان مجددا تامین شود.

    باور غلط 10: روش از بین بردن الکل در بدن؛ دم‌نوش درمان خماری است!

    واقعیت: این‌که بخواهید با دم‌کرده، نبات داغ یا گل‌گاوزبان یا عرق نعنا، خماری بعد مستی را از بین ببرید، ممکن نیست. هیچ‌کدام از این درمان‌های گیاهی که این طرف و آن طرف تبلیغ می‌شوند، تایید علمی ندارند.

    در نهایت

    برای بهبود خماری بعد مستی تنها کاری که می‌‌توان انجام داد این است که مصرف الکل را کاهش دهید یا ترک کنید. هیچ کدام از راه‌هایی که افراد غیر متخصص برای‌تان پیشنهاد می‌دهند نه تنها اثری ندارد بلکه ممکن است خطرناک هم باشند. برای ترک اعتیاد به الکل می‌توانید مطالب مفید مجله اعتیاد را دنبال کنید.

    نگارنده: یاسمین ثریا

    منبع: https://www.webmd.com/balance/ss/slideshow-hangover-myths

    برچسب‌ها