مصرف شراب مفید نیست

اگر فکر می‌کنید شراب برای شما مفید است، بهتر است تجدید نظر کنید

مصرف اندک مشروب برای سلامت مفید است یا مضر؟

    نویسنده مقاله‌ای که در ادامه می‌خوانید، جاناتان رینر، تحلیلگر پزشکی سی‌ان‌ان CNN و استاد پزشکی و جراحی در دانشگاه جورج واشنگتن است.

    چندین سال پیش، در پایان سرکشی به کلینیک، بیماری قدیمی در مرحله‌ پایانی بیماری قلبی که کم‌کم داشت به پایان عمر خود نزدیک می‌شد، از من پرسید که آیا نوشیدن مقداری شراب مشکلی ندارد؟

    بیمار خودش پزشک بود و این را که بیشتر مردم عادی نمی‌دانند می‌دانست که به‌رغم این باور رایج که کمی الکل را برای قلب مفید می‌داند، حقیقت چیز دیگری است. یک لحظه فکر کردم و به او گفتم: «فقط شراب خوب

    هزاران سال است که الکل، به ویژه شراب، برای اهداف درمانی استفاده شده است. بقراط، پزشک یونان باستان، شراب را برای اهداف مختلفی از جمله کاهش تب و پانسمان زخم ها ترویج می‌کرد.  ابن میمون، محقق، خاخام و پزشک قرن دوازدهم هم از فواید مصرف شراب برای سلامتی، البته در حد اعتدال، تعریف می‌کرد. در دوران ممنوعیت الکل در اوایل قرن بیستم، مرسوم بود که پزشکان الکل طبی را که به طور قانونی در داروخانه‌ها توزیع می‌شد، برای بیماری‌های مختلف از سرطان گرفته تا افسردگی تجویز می‌کردند.

    مصرف الکل مفید نیست
    تحقیقات اخیر به این نتیجه رسیده که مصرف شراب و الکل هر چقدر هم کم برای سلامتی مفید نیست و بهترین توصیه پرهیز کامل از نوشیدن مشروب است

    سالیان سال تصور می‌شد که مصرف دوز متوسط الکل با کاهش خطر مرگ ارتباطی دارد و مصرف مقادیر بالاتر الکل با افزایش خطر مرگ. و با اینکه تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد یک لیوان شراب در روز می‌تواند طول عمر یا سلامت قلب را افزایش دهد، اجماع درباره‌ اثرات مفید الکل شروع به تغییر کرده است.

    انسان الکل را بیشتر در کبد متابولیزه می‌کند، که در آن به استالدئید، یک سرطان‌زا، تبدیل می‌شود. در ژوئیه گذشته، مطالعه‌ای در Lancet Oncology منتشر شد که نشان می‌داد چهار درصد از موارد تازه تشخیص داده‌شده سرطان در جهان در سال 2020، که در مجموع تقریباً ۷۵۰ هزار نفر است، مربوط به مصرف الکل بوده است. نویسندگان این تحقیق دریافتند که خطر ابتلا به سرطان در افرادی که مقادیر زیادی الکل مصرف می‌کنند، از سایرین بیشتر است؛ اما حتی در افرادی که مصرف متوسط الکل دارند، همچنان خطر ابتلا به سرطان بالاست.

     سال 2018، Lancet تحقیق دیگری را درباره‌ی مصرف الکل در ۱۹۵ کشور منتشر کرد که نشان می‌داد خطر مرگ و میر ناشی از هر علتی، و به طور خاص مرگ بر اثر سرطان، با افزایش میزان مصرف الکل بالا می‌رود. به گفته پژوهشگران این تحقیق، تنها راه برای به حداقل رساندن خطر این است که اصلاً الکل ننوشید.

    شراب مضر است
    هیچ مقدار مصرف شراب یا الکل نمی‌تواند برای سلامت قلب مفید در نظر گرفته شود

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    ۵ تأثیر ناگوار مصرف مشروب بر بدن ما

    الکل خطرناک‌تر است یا ماری‌جوانا ؟

    علائم خماری مشروب

    باورهای غلط درباره خماری بعد از مستی مشروب

    فدراسیون جهانی قلب به تازگی در گزارشی اعلام کرد که هیچ میزانی از مصرف الکل برای قلب بی‌خطر نیست. دکتر بئاتریس شامپاین، با نام کنایه‌آمیزش، رئیس کمیته حمایتی که این گزارش را تهیه کرده بود، می‌گوید: «به طور خلاصه، موضع ما این است که مطالعاتی که می‌گویند مصرف الکل اثر محافظتی قابل توجهی برای قلب دارد، به طور کلی شهودی، متناقض بوده و با سرمایه‌گذاری صنعت الکل تبلیغ شده است و/یا زیر نظر کنترل تصادفی نیست. علاوه بر این، خطرات و مضرات ناشی از مصرف الکل که کاملاً مستند هستند، هر گونه اثر بالقوه محافظت از قلب را از بین می‌برند و قضاوت ما را به این سمت و سو می‌برند که هیچ مقدار مصرف نمی‌تواند برای سلامت قلب مفید در نظر گرفته شود

    علاوه بر خواص سرطان‌زا، الکل یک کاردیوتوکسین هم هست (یعنی اثر سمی بر قلب دارد). مصرف زیاد مزمن آن می‌تواند توانایی قلب برای انقباض را تضعیف کند و در نهایت منجر به نارسایی احتقانی کشنده‌ قلب شود. حتی دوره‌های کوتاه مصرف افراطی می‌تواند فیبریلاسیون دهلیزی را تسریع کند، وضعیتی که در آن ضربان قلب بالا می‌رود و ضربان‌های نامناسبی را به وجود می‌آورد.

    No amount of alcohol is good for the heart/CNN

    نشانه‌های اعتیاد به مشروب

    نشانه‌های اعتیاد به مشروب