بحران کرونا و معتادان گمنام

موج جدید ابتلا به کرونا و مسئولیت‌های معتادان در حال بهبودی

رنج معتادان در برزخ کووید ۱۹

    بحران کرونا دست بردار نیست. این روزها همه اجتماعات به تاثیر از شیوع این ویروس کشنده یا تعطیلند و یا با حفظ فاصله اجتماعی و تاکید روی پروتکل‌های بهداشتی، به سختی و با چالش‌های فراوان به کار خود ادامه می‌دهند. در این میان بسیاری از جلسات انجمن معتادان گمنام و الکلی‌های گمنام نیز عملا  یا به محاق تعطیلی رفته‌اند و یا تنها در محدوده‌های فضای مجازی برگزار می‌شوند.

    معتادان در حال بهبودی در سرتاسر جهان به خوبی دریافته‌اند که تنها با چنین شیوه‌ای می‌توان ترک اعتیاد و بهبودی را در مقطع فعلی دنبال کرد و بسیاری از جلسات فیزیکی در اکثر کشورهای جهان به شکلی عادی و سابق خود -دستکم تا اطلاع ثانوی- دیگر قابل برگزاری نیست.

    بحران کرونا و معتادان گمنام

    در این سوی جهان یعنی کشور ما ایران نیز، جلسات اِن‌اِی و اِی‌اِی عمدتاً تعطیلند و دفاتر خدماتی انجمن معتادان گمنام به تبع رعایت قوانین صریح کشور مجاز به صدور مجوز برای برگزاری این جلسات نیستند و تنها برخی از جلسات اجازه برگزاری گرفته‌اند که عموما در فضای باز تشکیل می‌شوند.

    صرفنظر از برخی از گردهمایی‌ها که اساسا اجازه برگزاری ندارند و به طور خود سرانه تشکیل می‌شوند؛ دفاتر خدماتی انجمن معتادان گمنام نیز آنها را معتبر نمی‌داند، جلسات اینجا و آنجایی هم که قابلیت تشکیل دارند درسایه موج جدید و شدت یافته کرونا قرار گرفته‌اند.

    با این حال اخبار رسیده حاکی است همدردان ما در همان سلسله جلسات که جسته و گریخته در برخی از نقاط کشور، به سختی، مجوز تشکیل دریافت کرده‌اند، گاهی پروتکل‌ها را به فراموشی می‌سپارند و یا با کاهلی و کم توجهی از کنار آن می‌گذرند.

    در هنگام شرکت در جلسات، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی  و نشستن درفاصله نزدیک به هم، مشارکت و سخنرانی کردن بدون ماسک، در معرض خطر قرار دادن دست و لباس به سطوح آلوده  و یا مشکوک به آلودگی، ضد عفونی نکردن و عدم گندزدایی از صندلی‌ها  و نیمکت‌ها و نشریات و خواندنی‌ها و دیگر وسایل جلسه،  دست دادن و درآغوش کشیدن یکدیگر، در کنار هم عکس یادگاری انداختن، خوردن غذا و چای و قهوه بدون رعایت احتیاط‌های لازم، شرکت در مهمانی‌ها و تولد‌ها و شادی و پایکوبی و بی مبالاتی‌هایی از این دست، درصد ابتلا به ویروس کووید 19 در جلسات معتادان گمنام را بالا برده است.

    ویروس کرونا در کمین سیگاری‌ها
    افراد سیگاری با احتمال بیشتری به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند

    درباره بحران کرونا در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    بهبودی در دوران کرونا با شرکت در جلسات آنلاین

    سیگار کشیدن در دوران کرونا خطرناک است

    سوگواری معتادان بر اثر کووید ۱۹

    مرگ تلخ برخی از اعضای انحمن معتادان کمنام در تهران و شهرستان ها به دلیل ابتلا به ویروس کرونا طی ماه‌های اخیر، زنگ خطری است برای دیگر معتادان درحال بهبودی که این روزها مدام در پی شرکت در جلسات فیزیکی هستند. تقریبا روزی نیست که در گروه‌های مجازی مربوط به معتادان در حال بهبودی خبر فوت عزیزی از اعضای انجمن را نخوانیم و اندوهگین نشویم. و این در حالی است که اعضای با تجربه معتادان گمنام رهجوهای خود را به طور عمده از این رفتار مخرب برحذر می‌دارند.

    طی همین یک هفته گذشته که آمار فوتی‌های کرونا در سطح کشور از مرز هزاران نفر گذشت، چند تن از دوستان عزیز بهبودی که سال‌ها به خدمت کردن به همدردان خود مشغول بودند، با مرگ خود به دلیل ابتلا به این بیماری، موجی از اندوه را در میان معتادان درحال بهبودی به راه انداختند. احساس بدی که بهبودیافتگان باتجربه، همیشه، دیگر معتادان در حال بهبودی را ازآن منع می‌کنند.

    واقعیت‌های موجود حاکی است، نمی توان به بهانه شرکت در جلسات، اصولی که اعضای جدی NA به آن مقید هستند را به فراموشی سپرد. در روند بهبودی، تبدیل شدن به “عضو سازنده و قابل قبول اجتماع” یک اصل پذیرفته شده است.

    همچنین نباید فراموش کرد که دیگر نمی‌توان به روال سابق زندگی کرد. در بخشی از آموزه‌های قدم یازدهم انجمن معتادان گمنام تاکید شده است که ” ما خیلی آسان می‌توانیم دوباره گرفتار عادات سابق خود شویم .برای تضمین بهبودی  و رشد خود، باید بیاموزیم که زندگی خود را بر مبنای یک روال روحانی معقول ادامه دهیم. خداوند هیچ وقت به زور به کسی کمک نمی‌کند.”

    خطر ۳ برابری کرونا برای سیگاری‌ها
    ماندن در خانه پروتکل‌ اصلی جوامع برای مقابله با بحران کرونا است اما این خانه‌نشینی وضعیت را برای معتادان وخیم کرده تا آنجا که برای گذران بهتر این دوران، ضرورت بیان توصیه‌هایی به خانواده‌ها درباره نحوه برخورد با این افراد دوچندان احساس می‌شود

    انجمن معتادان گمنام در تهران

    رنجی که کشیده‌ایم را فراموش می‌کنیم

    در عین حال در بخشی از قدم دوازدهم نیز آمده است که “از همان زمان که خیالمان بابت اعتیاد راحت می‌شود، خطر در دست گرفتن اختیار زندگی، دوباره ما را تهدید می‌کند و درد و رنجی که کشیده‌ایم را فراموش می‌کنیم. در دوران مصرف، اختیار زندگی ما در دست بیماری‌مان بود .هنوز هم این بیماری آماده و منتظر است که دوباره بر ما غلبه کند.”

    این گفته‌ها به سادگی تکلیف ما را در روند روزهای جدید بهبودی و اتفاقاتی  که در پیش  رو داریم مشخص می‌کند. باید توجه داشته باشیم که ما معتادان درحال بهبودی در این روزها که ویروس کرونا بیداد می‌کند مسئولیت هایی دو چندان پیدا کرده‌ایم. ما مجبوریم به همان میزان که خود را از امواج بیماری های مخرب دور نگه می‌داریم، فضای امن و آرام زندگی سالم برای دیگران را نیز مهیا سازیم. آلوده شدن ما به کووید 19 به همان میزان، درصد آلوده شدن دیگران، بخصوص افراد اصلی خانواده خودمان ودوستان و نزدیکانمان به این بیماری را افزایش می‌دهد.

    در پایان

    هم اکنون باید بپذیریم که می‌توانیم به انواع روش‌های گوشزد و پیشنهاد شده توسط همدردان با تجربه خود از موهبت‌های بهبودی برخوردار شویم و لازم نیست بر شیوه‌هایی که فعلا به دلایل کاملا منطقی بطور موقت کنار گذاشته شده‌اند اصرار بورزیم تا بهبودی خود را دنبال کنیم.

    این سخن مشهور نباید در ما فراموش شود: هرچند ما مسئول بیماری خود نیستیم، اما مسئول بهبودی خود هستیم.

    نگارنده: فرزین-س