بهبودی در دوران کرونا

بهبودی در دوران کرونا با شرکت در جلسات آنلاین

تکنولوژی به کمک معتادان گمنام در آمده است

    وقتی در بسیاری از کشورهای جهان حتی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و به‌طور کلی  کلیه‌ی مراکز و اماکنی که مردم امکان تجمع در آن داشته‌اند ممنوع شده است، تکلیف معتادان در حال بهبودی که حیاتشان به جلسات گروه درمانی وابسته است، چیست؟

    این مقاله پاسخی به پرسش مذکور است.

    حس تنها ماندن، درک نشدن، محرومیت، افسردگی، دلسردی، سردرگمی، خود کم بینی، ترس، عدم امنیت و بسیاری از این دست احساسات، مجموعه‌ی حالاتی هستند که معتادان در حال بهبودی را همواره در فشار امواج خود قرار می‌دهند. تجربه ثابت کرده همه احساسات منفی حتی بعد از ترک فیزیکی مواد مخدر برای ساعت‌ها و روزها، در دل و ذهن معتادان باقی می‌ماند و آنها را همواره مورد هجوم بی‌رحمانه خود قرار می‌دهد.

    همه‌ی این حملات سخت با ورود معتاد درحال بهبودی به جلسات گروه درمانی فروکش می‌کند. اما اگر این جلسات به هردلیلی بسته شوند، تکلیف چیست؟

    آیا بهبودی در دوران کرونا ادامه دارد؟

    شعله امید بهبودی همواره فروزان است

    به گزارش مجله اعتیاد، تا پیش ازشکل گیری انجمن‌های الکلی‌های گمنام (AA) و معتادان گمنام (NA)، بسیاری از معتادان از درد این بیماری خانمانسوز در تنهایی و انزوا در گوشه و کنار شهر و خیابان، یا عذاب این فلاکت را به جان می‌خریدند و یا در نهایت درد و رنج می‌مردند.

    اما وقتی پس از مدتی معتادان دریافتند که می‌توانند درکنار هم، با تشکیل جلساتی منظم، پاکی خود را حفظ کنند، شعله این امید در دل معتادان درحال عذاب سراسر جهان روشن و فروزان شد که برای نخستین بار در عمر بشر جایی تاسیس شده است که افراد گرفتار مصرف مواد مخدر و الکل، می‌توانند با پناه بردن به آنجا برای یک روز هم که شده از این درد خلاصی یابند و زندگی بدون مصرف را تجربه کنند. جایی که با کنار گذاشتن مواد مخدر و الکل و وابستگی‌هایی از این دست می‌توان گرمای واقعی یک زندگی معقولانه و فارغ از سختی و درد را احساس کرد و شیرینی‌اش را چشید.

    جلسات الکلی‌های گمنام و معتادان گمنام ، آن‌چنان استحکام و تداومی به پاکی این افراد می‌بخشید که تصور پاک ماندن بدون آن برای معتادان در حال بهبودی ممکن نبود.

    تشکیل نشدن جلسات گروه‌های ترک اعتیاد مانند اِی اِی و اِن اِی، موجب “ایجاد بار روانی بیشتر روی معتادان و افزایش خطر بازگشت اعتیاد” شده است. بسیاری از الکلی ها و معتادان در حال بهبودی، دچار انزوا شده و با مشکلات روانی و همچنین اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید: 

    بهترین روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر

    ترک اعتیاد در خانه، بله یا خیر؟

    معتادان تنها، در قرنطینه چه کردند؟

    با شیوع  ویروس جدیدی بنام کووید19 درسطح دنیا، همه معادلات جهانی به هم ریخت. مردم مجبور شدند خود را  قرنطینه کنند و تا جایی که امکان دارد از هم فاصله بگیرند، این بیماری مهلک به کشتار خود ادامه می‌داد و پدیده‌ای به نام فاصله اجتماعی را بوجود آورد. شرایط به گونه‌ای پیش رفت که در بسیاری از کشورهای جهان حتی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و به طور کلی هرجایی که شماری از انسان ها دور هم جمع می‌شدند از تجمع منع شدند…

    این سئوال پیش می‌آید که تکلیف معتادان در حال بهبودی که حیاتشان به جلسات گروه درمانی وابسته است، چه می‌شود؟ بهبودی در دوران کرونا چگونه است؟

    انجمن‌های AA و NA برای این کار هم چاره‌ای اندیشیده‌اند. پیش از این معتادان گمنام در جزوه‌ای بنام پاک ماندن در انزوا تجربه‌ای مشابه را از سر گذرانده بودند. در آن جزوه تاکید شده معتادانی که از جلسات بهبودی دور افتاده‌اند با به کارگرفتن راهکارهایی موثر می‌توانند همچنان پاک بمانند.

    همانطور که در میان جزوات بهبود یافتگان مشهور است، معتادان در حال بهبودی امروز خوشبخت‌ترند چون با پیشرفت علم و تکنولوژی، این امکان فراهم شده تا هر معتادی حتی با یک گوشی و یا تبلت ساده و ارزان قیمت به جلسات مجازی شکل گرفته در سراسر جهان متصل شود و همان احساس جلسات همیشگی را که پیش از این در اجتماعات بهبودی تجربه می‌کرد، مجددا درک کند.

    رابطه‌ای عمیق با پاک زیستن

    معتادان در حال بهبودی در کتاب معروف خود پاک زیستن این عبارت را می‌خوانند “رابطه عمیقی که ما در NA با خود، با دیگران و با نیروی برترمان برقرار می کنیم ارزشمند‌تر از هرچیزی است که تصورش را می‌کنیم، ما با برنامه و انجمن در تماس دائم می‌مانیم، زیرا هرچیزی که خواهانش هستیم را در آن پیدا می کنیم.”

    بنابراین همانطور که در بین معتادان در حال بهبودی یک تماس ساده با راهنما می‌تواند آن رابطه را مجددا برقرار سازد و گاهی مرز بین مرگ و زندگی را مشخص کند و فرد معتاد را نجات بدهد. شرکت در جلسات مجازی نیز خواهد توانست کمک حال طالبان بهبودی باشد.

    جلسات مجازی معتادان گمنام هم کارساز است

    جلسات مجازی کار می‌کند: اعضای انجمن‌های دوازده قدمی آگاه شدند که پاکی را می‌توان حتی در دوران بحرانی کرونا هم حفظ کرد. می‌توان با ساده‌ترین روش‌ها، از پیچیده‌ترین شرایط عبور کرد و سلامتی خود را تضمین کرد

    هر معتادی با نصب اپلیکشن‌هایی مانند «زوم» یا «اسکایپ» می‌تواند لینک جلسات مجازی مختلفی را دریافت و به این جلسات وارد شود و از تجربه بهبودی دیگران استفاده کند و یا احساسات و تجارب خود را به مشارکت بگذارد.

    در آغاز همه گیرشدن کرونا، برای برخی از معتادان این نگرانی بوجود آمده بود که آیا با شرکت در جلسات مجازی می‌توان حال مطلوب خود را حفظ کرد؟ آیا می‌توان  مثل قبل پاک ماند؟ آیا دریافت تجربیات ارزشمند خود و دیگران در چنین جلساتی ملموس خواهد بود؟

    با گذشت چند روز و قدری صبر و تحمل ثابت شد جلسات مجازی هم می‌تواند به اندازه جلسات حقیقی در امر بهبودی موثر واقع شود. بسیاری از معتادان، هر روز این موضوع را به عینه می‌بینند.

    بهبودی در دوران کرونا با رهایی از احساسات بد اعتیادی

    هم اکنون بسیاری از معتادان در حال بهبودی در کشور ما ایران از طریق همین جلسات مجازی  تمام آن احساسات بدی که هر روز می‌تواند بر جان و روان آنان مستولی شود را از خود می‌زدایند. آنان دریافته‌اند که حالاتی چون عدم امنیت، پوچی، کسالت، خستگی، عصبانیت، رنجش، نفرت، دلشکستگی، عذاب وجدان  و بسیاری از احساسات رنج آور با ورود به جلسات مجازی بیرون در خواهد ماند. بدین ترتیب جلسات مجازی کارکردی همچون جلسات واقعی پیدا خواهد کرد، به شرط این که هر فرد در حال بهبودی تا جایی که می تواند بهانه‌ها و توقعات غیر معقولانه خود را کنار بگذارد.

    نکته مهم حضور در جلسات آنلاین این است که برای شرکت در آنها علم و توانایی خاصی لازم نیست و هرکس با اندک آشنایی با نرم افزارهای موجود در گوشی‌های همراه  و اتصال به اینترنت، می‌تواند در این جلسات شرکت کند. حتی افراد خانواده که آشنایی بیشتری با ابزارهای ارتباطی دارند نیز می‌توانند به کمک فرد درحال بهبودی بشتابند و اپلیکیشن  مورد نیاز این جور جلسات را در گوشی‌های معتادان فعال کنند.

    جلسات آنلاین به راحتی در دسترس است

    بهبودی در دوران کرونا ادامه دارد… در حال حاضر حتی شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌اپ و تلگرام هم در بین معتادان طالب بهبودی در زمینه تشکیل جلسات مجازی فعال‌تر از پیش شده است. گروه‌های شبکه‌های اجتماعی که تا پیش از این به ارسال پیام‌ها و یا تصاویر و متون مربوط به بهبودی محدود بوده‌اند، هم اکنون در طول روز جلساتی را برگزار می‌کنند که می‌توانند بخش زیادی از افراد درگیر بیماری اعتیاد را به خود دعوت کنند و فضای بهبودی را کارگشا‌تر و بیش از پیش مهیا سازند. 

    فضای مجازی هم اینک بستر مناسبی برای اعضای انجمن‌های AA و NA است .در همین سایت مجله اینترنتی اعتیاد(http://etiad.org) در خصوص جلسات آنلاین اطلاعاتی در اختیار علاقه مندان قرار داده شده که می‌توانند با رجوع به آن از کم و کیف این جلسات بیشتر آگاه شوند .همچنین نحوه اتصال به این جلسات به سادگی توضیح داده شده است. جلسات آنلاین مجله اعتیاد       

    بهبود یافتگان به روشنی دریافته‌اند که پاکی را می‌توان در شرایط سخت هم حفظ کرد. می‌توان با ساده‌ترین روش‌ها، از پیچیده‌ترین شرایط عبور کرد و سلامتی  خود را تضمین نمود.

    جلسات مجازی کار می کند.

    نویسنده: فرزین.س