نسخه دست‌نویس کتاب الکلی‌های گمنام

فروش نسخه دست‌نویس کتاب الکلی‌های گمنام به مبلغ ۲/۴میلیون دلار

بیل ویلسون تمام وقت خود را برای نوشتن و تدوین این کتاب گذاشت

    فروش نسخه‌ دست‌نویس کتاب الکلی‌های گمنام به مبلغ ۲/۴ میلیون دلار به صاحب یک باشگاه فوتبال آمریکایی خبرساز شد.

    فروش کتاب الکلی‌های گمنام در جهان آماری خارق‌العاده‌ای دارد که هر ناشری آرزوی آن را می‌کند. طبق آخرین آمار منتشر شده، از این کتاب تا کنون ۳۰ میلیون نسخه فروخته شده و به ۶۷ زبان دنیا ترجمه شده است. همچنین در سال ۲۰۱۲ کتابخانه‌ی کنگره‌‌ی ملی آمریکا آن را به عنوان دهمین کتاب در لیست ۲۵ کتابی که در شکل گرفتن آمریکا نقش داشته، قرار داده است.

    وقتی کتاب الکلی‌های گمنام در سال ۱۹۳۹ برای اولین بار چاپ شد، نویسنده‌ی آن نه تنها از درج نام خود بر روی این کتاب خودداری کرد بلکه بابت نوشتن آن نیز هیچ دستمزدی دریافت ننمود. هنوز هم همچنان نام نویسنده به صورتگمنامدر این کتاب نوشته میشود.

    به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اکنون نسخه‌ی اصلی کتاب با دستنوشته‌هایی به قلم نویسنده بیل ویلسون  و دوستانش در حراجی به مبلغ ۲/۴ میلیون دلار بهجیم آیریس¹ صاحب باشگاه ایندیانااپولیس کولتس فروخته شده است. قابل ذکر است که این میلیاردر آمریکایی ۲۵ سال پیش برای اولین بار به عنوان یک معتاد در جلسه الکلی‌های گمنام AA شرکت کرده بود.

    این حراج بعد از یک سال دعوای حقوقی با انجمن جهانی الکلی‌های گمنام که ادعای مالکیت حقوقی کتاب را مطرح کرده بود، انجام شد. انجمن اِی اِی تلاش کرد از حراج نسخه‌ی اصلی کتاب بزرگ الکلیهای گمنام جلوگیری کند که موفق نشد. اما طبق توافقات خارج از دادگاه آقای آیرسی متعهد شد هر ساله به مدت چند ماه این نسخه را در مرکز الکلی‌های گمنام شهر نیویورک در معرض بازدید عموم قرار دهد.

    خریدار کتاب دست‌نویس ای‌ای
    جیمز آیریس میلاردر آمریکایی که ۲۵ سال پیش از طریق برنامه ای‌ای اعتیاد الکل را ترک کرده بود به خبرنگار واشنگتن پست گفت: من با دستان خودم لمسش کردم!

    یک آدم مست

    منظور کتاب الکلی‌های گمنام از «آلرژی» چیست؟

    بُعـد چهارم حیات در الکلی‌های گمنام


    آقای آیریس به خبرنگار واشنگتن پست گفت: «من با دستان خودم لمسش کردم، با چشمانم نگاهش کردم و داخلش را ورق زدم، احساسم غیر قابل توصیف است.» او ادامه داد: دیدن این کتاب برای من معجزه بود.

    بیل دابلیو یا بیل ویلسون کی بود؟

    بیل ویلسون (بیل دابلیو) که برای مدتی در بازار بورس نیویورک شخص موفقی بود درست در دوران ممنوعیت قانونی فروش و مصرف مشروبات الکلی در ایالات متحده آمریکا، یعنی بین سالهای ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، معتاد به الکل شد. در آن دوران اعتیاد به الکل یک جرم، گناه و شکست معنوی محسوب میشد. در آن زمان هنوز خبری از کمپ‌های لوکس ترک اعتیاد الکل نبود و تنها تعداد محدودی بیمارستان وجود داشت که معتادان به الکل را پذیرش میکرد.

    بیل در سال ۱۹۳۳ خود را در یکی از این مراکز پیدا کرد: بیمارستان تانز در منهتن نیویورک. ²  در این محل او با دکتر سیلکورت ³ آشنا شد که به بیل تئوری الکلیسم خود را بازگو کرد. به عقیده این پزشگ خیرخواه، اعتیاد به الکل یک حالت خاص پزشکی است که به آن میتوان «آلرژی» نام داد و فقط با توقف کامل مصرف  میتوان چاره‌ای دراز مدت برای آن اندیشید. البته در سال ۱۹۵۶ انجمن پزشکی آمریکا برای اولین بار اعتیاد به الکل را یک بیماری شناخت. در سال ۲۰۱۶ جراح عمومی آمریکا (Surgeon General) گزارشی عرضه کرد که به الکلیسم «یک بیماری مزمن مغزی» نام دادند که هر دو امکان «بهبودی» و «لغزش» برای آن وجود دارد.    

    بیل ویلسون بنیانگزار الکلی های گمنام
    سرانجام در سال ۱۹۳۴ بیل ویلسون توانست مشروبخواری را کنار گذاشته و دوران بهبودی خود را آغاز کند

    ویلسون سفت و سخت به تئوری سیلکورت چسبید ولی به او برای ترک الکل کمک زیادی نکرد. بیل در طول یک سال سه بار در بیمارستان تانز بستری شدلویس» همسر وفادار بنیانگزار انجمن الکلی‌های گمنام مجبور به کار در فروشگاه «میسیز» شد تا مخارج خانواده را تامین کند. در همین زمان یکی از دوستان هم پیاله بیل که بعد از ملحق شدن به گروهی به نام آکسفورد موفق شده بود الکل را ترک کند، از او دیدار کرد. گروه آکسفورد توسط یک مبلغ مذهبی در سال ۱۹۲۱ آغاز شده بود. این یک جنبش پروتستان مسیحی بود که اعضای گروه از طریق اعتراف گناهان، جبران خسارت وارده، دعا و مراقبه و خدمت صادقانه و فروتن به دیگران، توانسته بودند هوشیاری خود را حفظ کنند. «جیمز» دوست قدیمی بیل از او خواست که به آن ها بپیوندد. ویلسون که اصلا مذهبی نبود شک و شبهه داشت و دودل بود. جیمز به او درباره کتاب «انواع تجربه‌های مذهبی»4 توضیحاتی ارایه داد. یکی از اعضای گروه آکسفورد با روانپزشک برجسته «کارل یونگ» ملاقاتی داشته و یونگ گفته فقط از طریق یک «بیداری روحانی» میتوان مصرف معتادگونه الکل را کنار گذاشت.

    سرانجام در سال ۱۹۳۴ در آخرین اقامت خود در بیمارستان، بیل توانست با ارتباط با یک نیروی برتر و داشتن یک تجربه روحانی، مشروبخواری را کنار گذاشته و دوران بهبودی خود را آغاز کند. او خود را وقف گروه آکسفورد کرد و آغاز به خدمت فروتنانه به الکلی‌های دیگر نمود. در ماههای اول زیاد موفق نبود تا این که در شهر اکرون با پزشکی به نام رابرت اسمیت (دکتر باب) که سالیان سال با اعتیاد الکل دست و پنجه نرم کرده بود، آشنا شد. دکتر باب اخرین مشروب خود را در دهم جون ۱۹۳۵ نوشید، که به عنوان روز افتتاح انجمن الکلی‌های گمنام ثبت شده است.

    کتاب بزرگ الکلی‌های گمنام

    در همان سالهای اول بیل ویلسون و دکتر باب حدود ۱۰۰ الکلی دیگر را در گروه بهبودی خود گردآوری کرده و تصمیم گرفتند از گروه آکسفورد خارج شوند. بنیان گزاران انجمن اِی اِی (AA) برای عملی شدن گروه نوپای خود کتابی نوشتند که بعدها به نام کتاب بزرگ الکلی‌های گمنام معروف شد. ویلسون برای تحریر کتاب داوطلب شد، گروه قبول کرد ولی در راستای فروتنی و از خودگذشتگی، رای داد که پولی بابت این خدمت به بیل پرداخت نشود.

    بیل ویلسون تمام وقت خود را برای نوشتن و تدوین این کتاب و برنامه جدید گذاشت و تجربه‌های سیلکورت، جیمز و یونگ را بسط و گسترش داد و شش قدم گروه آکسفورد را ۱۲ قدم کرد.

    نسخه دست نویس کتاب الکلی های گمنام
    در تمام سالهایی که پیام ۱۲ قدم AA در سراسر جهان پخش می‌شد نسخه اولیه این کتاب تاریخی و باارزش تا قبل از مرگ بیل در سال ۱۹۷۱ نزد خودش باقی مانده بود… در سال ۲۰۰۴ نسخه اصلی کتاب ناگهان از یک خانه حراج سر درآورد

    در ۱۶۱ صفحه این نسخه اصلی کتاب،  ویلسون و دوستانش با قلم سیاه و آبی رنگ نوشتند و با رنگ قرمز خط ناخوانای کتاب را ویرایش کردند. یکی از اعضای اولیه الکلی های گمنام، بیل را متقاعد کرد که ساده، بیریا و فروتن باشند و به جای نصیحت به دیگران به طور صادق و فروتن، تجربه شخصی خود را مشارکت کنند

    در آغاز به نظر می‌رسید که کتاب موفقیت آمیزی نباشد چون ۵,۰۰۰ نسخه چاپ شده آن مدتها در انبار خاک می‌خورد و فروش نمی‌رفت. چاپ کتاب هزینه زیادی برداشته بود وچیزی نمانده بود این گروه از لحاظ مالی ورشکسته شود. ناگهان یک فرستنده رادیویی گزارشی درباره انجمن  اِی اِی و کتاب بزرگ آن تهیه کرد و در روزنامه پرتیراژی مقاله مفصلی درباره الکلی‌های گمنام نوشته شد. پس از آن، فروش انفجاری کتاب شروع شد و هزاران معتاد الکلی از سراسر آمریکا تقاضای کمک کردند. انجمن الکلی‌های گمنام گزارش کرده که تا امروز ۳۰میلیون نسخه از این کتاب در ۱۷۰ کشور به فروش رسیده است

    در تمام سالهایی که پیام ۱۲ قدم AA در سراسر جهان پخش می‌شد نسخه اولیه این کتاب تاریخی و باارزش تا قبل از مرگ بیل در سال ۱۹۷۱ نزد خودش باقی مانده بود. در سال ۱۹۷۸ خانم لویس5 همسر بیل کتاب را به دوست نزدیکشان «لیچ» اهدا کرد. به گزارش یک دعوای حقوقی سال ۲۰۱۷، آقای لیچ با امضای یک سند قانونی کتاب را در سال ۱۹۷۹ به دفتر خدمات جهانی الکلی‌های گمنام AA هدیه کرد. به خواهش لیچ این نسخه تاریخی تا روزی که او زنده بود نزد خودش باقی ماند.

    بیل ویلسون و دکتر باب
    بیل در واپسین روزهای زندگی دکتر باب از او دیدار میکند

    بین سال های ۱۹۷۹ و مرگ لیج در ۱۹۸۵ انجمن AA این نسخه و قراری که با او داشتند را به فراموشی سپرد. برادر لیچ که اجرا کننده وصیت وی بود اعلام کرد که برادر مرحومش هیچ چیزی که از لحاظ مادی ارزشی داشته باشد، نداشته است. بعد از آن کسی از محل این نسخه تاریخی کتاب بزرگ الکلی‌های گمنام اطلاع ندارد.

    در سال ۲۰۰۴ نسخه اصلی کتاب ناگهان از یک خانه حراج سر درآورد و به مبلغ ۱/۵میلیون دلار به فروش رفت! دوباره در سال ۲۰۰۷ در حراج دیگری به فردی به نام کن رابرتز در آلاباما به مبلغ ۹۹۲هزار دلار فروخته شد.

    فروش نسخه دست‌نویس کتاب الکلی‌های گمنام

    به گزارش اسناد دادگاه، چند ماه بعد ازحراج ثانوی این اثر تاریخی، انجمن جهانی AA سند قانونی اهدای کتاب را پیدا کرد و از فروش یا حراج آن توسط رابرتز جلوگیری نمود چون طبق سند این نسخه به دفتر جهانی تعلق داشت. دفتر اِی اِی ادعا کرد که صاحب اصلی این کتاب تاریخی است.

    به نظر میاید سرانجام خریدار نهایی کتاب و دفتر مرکزی AA ، خارج از دادگاه توافقی را امضا کردند. جزییات توافق بین طرفین هنوز اعلام نشده ولی انجمن AA پذیرفت که از حق قانونی خود صرف نظر کند درعوض به نظر میاید قرار شده چند ماه در سال این نوشتار تاریخی در دفتر مرکزی الکلی‌های گمنام در نیویورک برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شود.

    پس از امضای این توافق آقای آیرسی خود را به عنوان صاحب و خریدار کتاب معرفی کرد و داستان مبارزه خود با بیماری اعتیاد الکل را بازگو نمود. آیرسی گفت: تنها با مشارکت آن چه به دست آورده‌ایم میتوانیم با اعتیاد به الکل مبارزه کنیم. تنها روشی که میتوانیم هوشیار و پاک باقی بمانیم اهدای تجربه‌ای است که در این برنامه بهبودی به دست آورده‌ایم. آیرسی گفت دلیل این که من این نسخه را برای بازدید همگان قرار میدهم همین فلسفه انجمن اِی اِی میباشد.

    ترجمه سپهر آذریروزنامه واشنگتن پست
    Alcoholics Anonymous original manuscript sells for $2.4 million to NFL team owner
    پانویس
    ۱- Jim Irsay
    ۲- Towns Hospital
    ۳- D. Silkworth
    ۴-“The Varieties of Religious Experience”
    ۵- Lois

    برچسب‌ها