الکل ریسک انواع سرطان را افزایش میدهد

الکل ریسک انواع سرطان را افزایش می‌دهد

رابطه مستقیم الکل با هفت نوع سرطان

    این موضوع راز نیست که مصرف زیاد الکل می‌تواند برای سلامت مضر باشد. لکن تحقیقات جدید پس از یافتن ارتباط مستقیم میان مصرف الکل با افزایش خطر انواع سرطان، زنگ خطر را به صدا درآورده است. نتایج تحقیقاتی که انستیتوی ملی مبارزه با سرطان در آمریکا به سرپرستی دکتر دیوید نلسون انجام داد و در مجله “بهداشت عمومی مردم آمریکا” به چاپ رسید نشان می‌دهد از هر سی مورد مرگ به دلیل ابتلا به سرطان، یک مورد با مصرف الکل رابطه دارد.

    بر اساس نتایج این تحقیقات، ۷/۳ درصد از موارد مرگ به دلیل ابتلا به سرطان در آمریکا، به دلیل مصرف الکل است. محققان دانشگاه اتاگو در نیوزلند نتیجه‌گیری کردند که الکل با سرطان‌های حلق دهانی، حنجره، مری، کبد، روده و در زنان با سرطان پستان رابطه مستقیم دارد.

    همچنین موسسه ملی سوء مصرف الکل اخیرا طی یک مطالعه جدید که در BMJ منتشر شده، اعلام کرد که مصرف مشروبات الکلی، حتی در مقادیر اندک، موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. محققان اعلام کردند که زنانی که الکل مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتری در خصوص ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه هستند. این در حالی است که خطر فوق با مصرف سیگار حتی شدیدتر نیز می‌شود.

    رابطه الکل با سرطان

    دکتر دیوید نلسون در این رابطه می‌گوید: “مصرف الکل یکی از دلایل بارز ابتلا به سرطان است، در حالی که بسیاری از انسان‌ها به این رابطه اهمیت نمی‌دهند. این طبیعی است که مصرف زیاد مشروب، ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، ولی تعیین حداقل مصرف آن امکان پذیر نیست. برخی ادعا می کنند که مصرف کمِ الکل برای قلب مفید است، ولی بررسی کلی تاثیرات الکل بر روی بدن نشان می‌دهد، آسیبی که مصرف آن به بدن وارد می‌کند، ده برابر بیشتر از فایده آن است.”

    رابطه الکل با سرطان
    در سال ۲۰۱۲ نیم‌میلیون مورد مرگ  ناشی از سرطان رخ داده است. طبق یافته‌های پروفسور نلسون، نوشیدن الکل به طور مستقیم با ابتلا به 7 گونه از سرطان‌ها در ارتباط است.

    دکتر نلسون با تاکید بر کاهش ریسک ابتلا به سرطان در کسانی که کم الکل مصرف میکنند، میگوید: “مسلما ریسک ابتلا به سرطان در کسانی که به هیچ وجه الکل مصرف نمیکنند، بسیار کمتر است.”

    دکتر ایونیانگ چو Eunyoung Cho – از دانشگاه براون در پراودینس و دانشکدۀ پزشکی هاروارد در بوستن – و همکارانش میگویند که یافته های آنها نشان میدهد که مصرف الکل میتواند یکی از اهداف مهم سلامت عمومی در کاهش بار جهانی سرطان پوست باشد. این محققان اخیراً یافته های خود را در “نشریه درماتولوژی بریتانیا” منتشر کردند.

    وزارت بهداشت بریتانیا نیز در دستور‌ العملی اعلام کرده نوشیدن الکل به هر اندازه‌ای خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

    تاثیر مشروب خوری در سرطان پوست

    بر مبنای اعلام انجمن سرطان آمریکا سالانه در حدود ۵/۴ میلیون مورد سرطان پوست بازال فقط در ایالات متحد آمریکا تشخیص داده میشود. سرطان پوست بازال با فاصلۀ زیاد از دیگر انواع، شایع ترین نوع سرطان پوست محسوب می‌شود و از هر ۱۰ مورد سرطان پوست هشت مورد از این نوع است. مطالعات پروفسور چو رابطه الکل و سرطان پوست را ثابت کرده است.

    بر اساس گزارش نشریه معتبر آبزرور، یک مطالعه پژوهشی نشان می‌دهد که نزدیک به ۶ درصد از تمام مرگ‌ و ‌میرها در سراسر جهان ناشی از مصرف الکل بوده است. حدود نیم‌میلیون مورد مرگ  ناشی از سرطان طی سال 2012 به دلیل مصرف الکل رخ داده است. طبق یافته‌های این مطالعه، شواهد قوی مبنی بر اینکه نوشیدن الکل به طور مستقیم با ابتلا به ۷ گونه از سرطان در ارتباط است و احتمالا در اشکال دیگری از سرطان نیز به طور غیر مستقیم یا مستقیم دخیل است.

    به گزارش مجله اعتیاد، «جنی کانر»،از دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، می‌نویسد: “برآوردها نشان می‌دهد که نوشیدن الکل به تنهایی موجب سرطانی شده است که در حدود یک و نیم میلیون نفر را به کام مرگ کشانده و این یعنی در ۶ درصد ازتلفات در سراسر جهان ردپای الکل به چشم می‌خورد.

    تحقیق دیگری توسط اساتید دانشکده پزشکی لندن نشان میدهد، صنعت تولید مشروبات الکلی، با تحریف حقایق و پنهان کردن واقعیت ها درخصوص ارتباط بین مصرف الکل و بروز سرطان، سعی در گمراه کردن مردم دارد. تا چند دهه، شرکت های تولیدکننده دخانیات تلاش می کردند تا نتایج تحقیقات علمی در مورد ارتباط میان مصرف دخانیات و بروز مشکلات جدی برای سلامتی افراد را اشتباه و مغرضانه توصیف کنند. اکنون مشخص شده است که شرکت های تولیدکننده مشروبات الکلی نیز مسیر مشابهی در پیش گرفته و تلاش می کنند اطلاعات صحیح و دقیقی در اختیار مردم قرار ندهند.

    منبع: مجله اعتیاد www.etiad.org

    درباره اعتیاد به الکل بیشتر بخوانید:

    مراحل اعتیاد به الکل و دلایل الکلیسم
    گزارشی از مصرف مشروبات الکلی در ايران
    هوشیاری احساسی
    www.etiad.org

    برچسب‌ها