تغییر روحی روانی پس از ترک الکل

هشت نشانه تغییر روحی روانی پس از ترک اعتیاد

تغییر عادت بخش مهمی از فرآیند بهبودی است

    در‌ کتاب بزرگ الکلی‌های گمنام آمده که تغییر روحی روانی، تحولی در واکنش فرد به زندگی، تغییر در شخصیت و باور به یک قدرت برتر است.

    احتمالاً همه شما قبلا‌ً تغییر روحی روانی را  به شکلی در زندگی‌تان تجربه‌ کرده‌اید. مثلاً اولین‌ باری که بعد از خوردن یک‌‌ نوشیدنی الکلی، شکل تعامل‌تان با محیط تغییر کرد. بلافاصله احساس راحتی و آرامش کردید. اگر خجالتی بودید، خجالت را کنار گذاشتید و یا شاید به یکباره احساس قدرت و شکست‌ناپذیری کردید. صرف نظر از تأثیر الکل، هر وقت پای چنین تجربه‌هایی در میان باشد، تغییری روحی روانی در جریان است. 

    حالا شما در مسیر بهبودی قرار گرفته‌اید. قرار است شکل متفاوتی از بیداری را تجربه کنید. «بیداری» برای عده‌ای همچون صاعقه ناگهانی نور است که ذهن و روح را تکان می‌دهد. برای عده‌ای دیگر، به مرور اتفاق می‌افتد که به گفته کتاب بزرگ، تجربی و تعلیمی است. در ادامه، هشت نشانه را که ثابت می‌کند شما تغییری روحی روانی را پشت سر گذاشته‌اید یا در آستانه آن هستید، بررسی می‌کنیم. 

    بار
    گاهی کنار گذاشتن دوستی‌های قدیمی یکی از سخت‌ترین کارهایی است که در راه بهبودی و‌ هوشیاری باید به آن تن دهیم

    ١. هوشیاری

    یک روز در باتلاق سوء مصرف الکل دست و پا می‌زنید و بعد به یکباره به طرز معجزه‌آسایی دیگر مشروب نمی‌نوشید. از آنجا که برای یک الکلی مشروب خوردن عادی است، تصمیم به نخوردنش امری است دور از انتظار. همین را که شما حالا در مسیر متفاوتی قدم برداشته‌اید، می‌توان به یک فرآیند تغییر فکر یا تغییری روحی روانی تعبیر کرد. حتی آنهایی که به اجبار، به حکم قانون، در اتاقی حبس می‌شوند، شاید در خود میل به تغییر را مشاهده کنند. هر آنچه که هست، چیزی باعث شده شما زندگی‌تان را زیر سؤال ببرید و حالا تجربه‌ای تازه می‌خواهید.

    ٢. روشن‌بینی: قلبی باز و مشتاق

    آیا واقعاً از درون خود را مشتاق و منتظر جلسات بهبودی می‌بینید؟ آیا به یکباره تمایل دارید تاریک‌ترین رازهایتان را با دیگران مشارکت کنید و قدم به فرآیند بهبودی بگذارید؟ به احتمال زیاد حال‌تان هم خیلی خوب است و از درون بسیار امیدوارید. اگر چنین است، شما در میانه بیداری معنوی هستید. 

    ۳. پذیرش مشاوره پس از ترک اعتیاد

    فکر کنید چند دفعه به دیگرانی که به شما اهمیت می‌دادند و‌‌ نگرانی خود را ابراز کردند، گفتید «سرشان به کار خودشان باشد و در زندگی‌تان دخالت نکنند.» اصلا‌ً دوست نداشتید کسی به‌تان بگوید باید برای زندگی‌تان چه کنید، چرا که فکر می‌کردید خودتان می‌توانید برای زندگی‌تان تصمیم بگیرید. تغییر زمانی اتفاق می‌افتد که در خودتان می‌بینید که مایلید از دیگران کمک بگیرید. حالا به دنبال مشاوره عاقلانه افرادی هستید که پاک و هوشیار زندگی می‌کنند و مایل‌اند دیگران را کمک و راهنمایی کنند.

    ۴. زمین بازی و هم‌بازی‌های جدید

    گاهی کنار گذاشتن دوستی‌های قدیمی یکی از سخت‌ترین کارهایی است که در راه بهبودی و‌ هوشیاری باید به آن تن دهیم. هر چه باشد ما سال‌های زیادی را صرف این روابط کردیم و شخصیت‌مان در همین روابط شکل گرفته است. بعد یک روز می‌آید که زمین بازی و‌ هم‌بازی‌های قدیمی‌ دیگر جایی در زندگی تازه‌مان ندارند و می‌توانیم بدون تقلا یا افسوس بگذاریم از زندگی‌مان بیرون‌ بروند.

    حس تازه معنویت
    گویی معجزه‌ای رخ داده است. قدرت برتر شما حالا می‌تواند کاری برایتان بکند که خودتان نتوانستید برای خودتان بکنید

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    هشیار زیستن کسالت‌بار نیست

    پرهیز از نخستین مشروب خوری

    ۵. انگیزه فعالیت

    با اینکه هوشیاری در حال حاضر الویت اصلی زندگی شماست، فضای زیادی برای رشد در جنبه‌های دیگر زندگی نیز وجود دارد، مثلا‌ً ورزش. ورزش نه تنها برای جسم خوب است، بلکه به پالایش ذهن هم کمک می‌کند. اگر به یکباره تصمیم گرفتید در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام کنید یا صرفاً فعالیت‌های خارج از خانه را افزایش دهید، یعنی طرز فکر تاز‌ه‌ای را در پیش گرفته‌اید. 

    ۶. از خود گذشتگی

    بیشتر الکلی‌ها و معتادها به قدری درگیر خودشان و نیازهایشان هستند که تنها زمانی می‌توانند به دیگران کمک کنند که بدانند خودشان هم نفعی می‌برند. اما همین‌ها به محض آنکه قدم به فرآیند بهبودی می‌گذارند، یاد می‌گیرند که برای هوشیار ماندن باید به دیگران کمک کنند. وقتی یک سری وظایف مربوط به جلسات بهبودی را تقبل می‌کنید، با دیگران حرف می‌زنید یا تازه‌واردی را به جلسه‌ای می‌رسانید، در واقع دارید از خود گذشتگی می‌کنید، دست به اعمال غیرخودخواهانه می‌زنید. با اینکه تا حدودی این کارها را برای حفظ هوشیاری انجام می‌دهید، اما حتی نیمی از این کارها را نمی‌توانید بدون متحول شدن انجام دهید. 

    ٧. تغییر عادات قدیمی 

    ضرب المثلی قدیمی می‌گوید: «شاید بتوانید مستی را از سر یک اسب‌دزد مست بپرانید، اما فقط مستی‌اش را پرانده‌اید، او هنوز اسب‌دزد است.» این از آنجا می‌آید که بعضی‌ها الکل را ترک می‌کنند و هوشیار می‌شوند اما همچنان دروغ می‌گویند، تقلب می‌کنند و دیگران را به بازی می‌گیرند تا کارشان را پیش ببرند. 

    تغییر عادت بخش مهمی از فرآیند بهبودی است. در قدم شش و هفتِ برنامه دوازده‌قدمی، عیب‌های آشکار و نهان شخصیتی عیان می‌شود. وقتی عیب‌هایتان دارد زیادی شما را می‌آزارد، یعنی در آستانه تغییر روحی روانی هستید. 

    ٨. حس تازه معنویت

    اگر دارید زیاد از خدا حرف می‌زنید و قبلاً نمی‌زدید، شما در میانه بیداری هستید. هر چه باشد، شما سال‌ها تلاش کردید روی پای خودتان هوشیار بایستید و هرگز نتوانستید. حالا در احاطه «هوشیاری خدا» و آدم‌هایی که هر روز برای هوشیار ماندن تلاش می‌کنند، هستید. شاهد تأثیر قدرتی برتر در گروه بهبودی‌ و دیگرانی که قدم به مسیر معنوی گذاشته‌اند، هستید. 

    تغییر اتفاق افتاده و حالا زیبایی از درون و بیرون شما ساطع می‌شود، گویی معجزه‌ای رخ داده است. قدرت برتر شما حالا می‌تواند کاری برایتان بکند که خودتان نتوانستید برای خودتان بکنید.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    منبع: Eight Signs That You’ve Had a Psychic Change – AA & The Big Book

    لینک: https://www.soberrecovery.com/recovery/8-signs-that-youve-had-a-psychic-change