هشیار زیستن

هشیار زیستن کسالت‌بار نیست

با رهایی از اعتیاد درهای زیادی را به روی خود باز می‌کنید

    کسی که مبتلا به اعتیاد است، برای سلامت و تندرستی روح و جسم تصمیم می‌گیرد پاک و هشیار شود. او در واقع قدمی برمی‌دارد که اولاً خودش را آزاد کند و بعد از این آزادی به دنبال زندگی مطلوبش برود. هشیار زیستن کسالت‌بار نیست.

    در میان افرادی که نمی‌توانند زندگی را بدون مصرف اعتیادگونه‌ هر آنچه قابلیت مصرف دارد (و اینجا به طور ویژه صحبت از الکل و مواد مخدر است)، به سر کنند و همیشه می‌خواهند اتفاقی در مغزشان بیفتد، یک باور نادرست وجود دارد که می‌گوید هشیاری مساوی است با از دست دادن عیش، شادی و هیجان، که بعد از آن دیگر نمی‌شود از چیزی لذت برد؛ تحمل زندگی سخت خواهد شد. اصلاً در وهله اول همین زندگی را تاب نیاوردن است که افراد را به این سمت سوق می‌دهد. اما حقیقت چیز دیگری است.

    وقتی الکل و مواد را کنار می‌گذارید، خودتان را در معرض زندگی بهتر قرار می‌دهید و آزاد می‌شوید که بروید دنبال آنچه واقعاً می‌خواهید. شاید الکل و مواد مخدر با خودش شادی و حس رهایی آنی و مقطعی بیاورد، اما در واقع چون تو را اسیر خودش می‌کند، این آزادی واهی است و وجود حقیقی ندارد. به همین خاطر است که دلیلی ندارد بگوییم هشیار زیستن کسالت‌بار و به دور از شادی است. واقعیت این است که ترک و درمان اعتیاد به الکل یا مواد مخدر با خودش سلامتی، انرژی و انگیزه زندگیِ از جان و دل می‌آورد. با هم نگاهی به مهم‌ترین دلایل اثبات این ادعا، که پاک زیستن کسالت‌بار نیست، می‌اندازیم.

    بعد از رهایی از اعتیاد به دنبال زندگی مطلوب برو

    با هوشیار زیستن، بدن‌تان تازه می‌تواند خودش را از سال‌ها مصرف مواد خلاص و احیا کند

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    افسردگی تنها دلیل الکلیسم من نبود

    خماری بعد مستی

    با هشیار زیستن در بهترین حالت خود هستید

    وقتی به الکل یا مواد اعتیاد دارید، افسار زندگی‌تان دست چیزهایی است که مصرف می‌کنید و به آن وابستگی دارید. یا دارید مصرف می‌کنید یا به فکر راهی هستید که هر چه سریع‌تر به آن دسترسی پیدا کنید. حتی زمانی که مصرف دائمی ندارید یا برای مدتی کنار می‌گذارید، ذهن‌تان دائماً درگیر آن مواد است.

    با ترک اعتیاد و هوشیار زیستن، وقتی فرآیند پاکی را تکمیل می‌کنید و به آن متعهد می‌مانید، آن حالت عطش و نارضایتی مداوم از زندگی از بین می‌رود. البته که هر از گاهی دوباره وسوسه مصرف مواد مخدر یا عطش نوشیدن مشروب به سراغتان می‌آید. اما ذهن‌تان روزبه‌روز سالم‌تر می‌شود و این فرصت و توانایی را پیدا می‌کند که به پرسش‌های بزرگ و بنیادی زندگی بیندیشد: که هستید، چه چیز شادتان می‌کند و چطور رضایت‌بخش‌ترین شکل زندگی را برای خود رقم بزنید. زمانی پیدا می‌کنید که تازه خودتان را بشناسید؛ خودی که در زمان مصرف، خودش را پشت نقاب پنهان می‌کند.

     سالم هستید

    یکی از بزرگ‌ترین‌ موهبت‌هایی که ترک و بهبودی به شما می‌دهد، سلامت‌تان است. وقتی به موادی اعتیاد دارید، در معرض خطر هزاران بیماری دیگر قرار دارید، از جمله همین ویروس منحوس کرونا. و حتی اگر با بیماری‌های جدی مواجه نشوید، دائماً احساس خماری و خستگی دارید.

    با هوشیار زیستن، وقتی پاک می‌شوید، بدن‌تان تازه می‌تواند خودش را از سال‌ها مصرف مواد خلاص و احیا کند. همین‌طور که بدن شروع می‌کند به درمان خودش، حال‌تان بهتر و شاداب‌تر از همیشه می‌شود. سالم می‌شوید. دیگر بیشتر از زمانی که مصرف داشتید، می‌توانید پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید. توانایی این را دارید که به جای به کار زدن و استفاده از پایین‌ترین حد توان ذهنی و جسمی‌ خود، به ذهن و جسم‌تان زحمت یادگیری مهارت‌های تازه را بدهید.

    جلسه الکلی های گمنام
    الکلی‌های گمنام یا AA، متشکل از زنان و مردانى است كه مشکل اصلی آن ها اعتياد به الکل یا «الکلیسم» است. در این انجمن معتادان به الکل تجربه و امید خود را با یکدیگر به مشارکت گذاشته و از طریق کارکرد ١٢ قدم، بهبودی خود را حفظ می‌کنند

    سایت انجمن اِی‌اِی ایران: www.iranaa.org

     شجاع می‌شوید

    زندگی با اعتیاد و رهایی از آن تجربه وحشتناکی است. تمام افرادی که به خاطر اختلال و سوء مصرف مواد تحت درمان قرار گرفته‌اند، احتمالاً تجربه به ته خط رسیدن را از سر گذرانده‌اند؛ گاهی لحظاتی در زندگی‌شان بوده که نمی‌دانستند زنده‌اند یا مرده.

    وقتی با بدترین شرایط ممکن مواجه می‌شوید یا با خود فکر می‌کنید زندگی‌تان به آخر خط رسیده‌، به ناگاه از ترس‌تان از بقیه چیزهامثلاً همین ترک و درمان اعتیاد که در ذهن فرد بیمار کار محالی به نظر می‌رسدمی‌ریزد. شما با بدترین مواجه شده‌اید و جان سالم به در برده‌اید. از آنجا که اعتیاد اسارت است، بسیاری از افراد ترک آن را رهایی از اسارت قلمداد می‌کنند که به‌شان فرصت امتحان کردن تجربه‌های جدید را می‌دهد؛ مثل سر و سامان دادن به وضعیت عاطفی و معیشتی یا انجام یک فعالیت مخاطره‌آمیز مثل کوهنوردی.

    از امنیت اقتصادی بیشتری برخوردارید

    اعتیاد منابع قدرت و انرژی و حرکت شما را غارت می‌کند. زمان، پول و نیروی شما همه صرف مواد مصرفی‌تان می‌شود. به محض اینکه در فرآیند ترک و بهبودی قرار می‌گیرید، می‌بینید که انرژی، آزادی و منابع مالی بیشتری برای انجام و پیگیری امور و کارهایی که واقعاً برایتان لذت و شادی و رضایتمندی به ارمغان می‌آورد، خواهید داشت.

    دختر شاد
    با هشیار زیستن می‌توانید تصمیم بگیرید که چه جور زندگی‌ای مطلوب و دلخواه و عامل شادی شماست

    وقتی مصرف می‌کنید، کارهایی مثل سفر و ادامه تحصیل احتمالاً از نگاهتان دور از دسترس به نظر می‌رسد. اما وقتی هوشیار هستید، اینها کارها به نظرتان شدنی و واقع‌گرایانه است و شما آنها را در توان و دسترس خود می‌بینید.

    با هُشیار زیستن، زندگی را بهتر مدیریت کنید

    وقتی معتاد هستید، بیماری‌تان بر شما حکومت می‌کند. وقتی پاک و هشیار هستید، می‌توانید تصمیم بگیرید که چه جور زندگی‌ای مطلوب و دلخواه و عامل شادی شماست. اگر چیزی را دوست یا رؤیایی در سر دارید که هنوز نتوانسته‌اید به آن برسید و جای خالی‌اش را در زندگی‌تان احساس می‌کنید، بدانید که با رهایی از اعتیاد درهای زیادی را به روی خود باز می‌کنید و امکان رسیدن به آن رؤیا و آرزو و داشتن زندگی بهتر و رضایتمندتر بیشتر خواهد شد.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد / ترجمه از مجله دفیکس

    برچسب‌ها