کرونا نتوانست جلسات معتادان گمنام را تعطیل کند

    با شیوع کرونا و همزمان با شروع قرنطینه و تشویق به در خانه ماندن، فعالیت حضوری انجمن معتادان گمنام در ایران و در اغلب دنیا متوقف شد. از همان موقع برخی از اعضای انجمن NA نگران شدند که مبادا با وجود تعطیلی جلسات، بهبودیشان در معرض تهدید قرار گیرد. اما همین اعضا با بهره‌گیری به موقع و مؤثر از تکنولوژی روز دنیا  و با کمک اپلیکشین‌های مختلف مانند «زوم» و «اسکایپ» به فعالیت خود در فضای مجازی ادامه دادند. این موضوع روبه‌رو شدن با پدیده‌ای جدید و پیش‌بینی نشده بود. 

    «مهرنوش یگانگی» مسئول روابط‌عمومی انجمن معتادان گمنام در ناحیه شمال تهران، در نشست با روزنامه همشهری گفت: «فعالیت انجمن معتادان گمنام همزمان با شیوع ویروس کرونا و ایام قرنطینه نه تنها تعطیل نشد بلکه برنامه بهبودی در فضای مجازی و با قوت به کار خود ادامه داد و هنوز هم فعال است.»

    مهرنوش ادامه داد: “طی ۴ ماه گذشته که اعضای انجمن، جلسات خود را در فضای مجازی دنبال کردند، تجربه تازه و بدیعی در فضای بهبودی و انتقال پیام رهایی از اعتیاد کسب کردیم. در این شرایط سخت و محدود و در حالی که امکان تشکیل جلسات حضوری وجود نداشت، فضای مجازی کمک مؤثری در ارتباط اعضای انجمن NA با یکدیگر داشت و تا حدودی بستر لازم را برای پیام‌رسانی به اعضای تازه وارد فراهم کرد. “


    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    بهبودی در دوران کرونا با شرکت در جلسات آنلاین

    جلسات مجازی و بهبودی واقعی


     فعالیت انجمن همچنان به‌صورت مجازی ادامه دارد؟ 

    اکنون بسیاری ار جلسات بهبودی معتادان گمنام بازگشایی شدند و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اما گروه‌هایی که هنوز امکان ازسرگیری جلسات برایشان فراهم نشده، همچنان به فعالیت خود در فضای مجازی ادامه می‌دهند. مهرنوش، مسئول روابط عمومی ناحیه شمال تهران به خبرنگار همشهری گفت: «همه ما امیدواریم با رعایت مقررات بهداشتی، به مرور اوضاع به حالت عادی بازگردد و بتوانیم با حداکثر ظرفیت انجمن به معتادان در حال بهبودی کمک کنیم.»

     چه تعداد جلسه در شمال تهران برگزار می‌شود؟

    تعداد جلسه‌ها در شمال تهران ۱۴۶ جلسه در هفته و متشکل از ۴۵ گروه است. ۵ گروه مختص بانوان و بقیه هم به آقایان اختصاص دارد. ۲ جلسه باز هم به‌صورت ماهانه در شمال تهران برگزار می‌شود که ورود به آن برای خانواده‌ها، مسئولان و عموم مردم آزاد است.

    میان انجمن معتادان گمنام در شمال شهر با شهرداری مناطق یک و ۳ همکاری خوبی برقرار است و تعدادی از جلسات ما با حمایت شهرداری این مناطق و نواحی آنها تشکیل می‌شود. 

    مصاحبه از: شهره کیانوش‌راد