دلایل پزشکی اعتیاد به الکل

کاهش سن اعتیاد به الکل در ایران

    برخی از کارشناسان زیان‌های ناشی از اعتیاد به الکل را بیش از اعتیاد به مواد افیونی می‌دانند.

     از بین رفتن کبد، از کار افتادن سیستم مهار رفتارها و اعمال در مغز، کاهش یا افزایش فشار خون‌، اختلال خواب، بیماری‌های معده، سوء تغذیه، افزایش خطر سکته‌های قلبی و مغزی، ضعف عضلانی‌، ناتوانی جنسی، توهمات شنوایی، فراموشی پایدار و افزایش خطر سرطان‌های دستگاه گوارش تنها شماری از زیان‌های ناشی از مصرف مداوم الکل به حساب می‌آیند.

     انجمن الکلی‌های گمنام (AA) که هدف آن کمک به افراد الکلی است نزدیک به ۱۸ سال است که در ایران تأسیس شده و بیش از ۲۰ هزار عضو دارد. هیچ کدام از اعضا دارای اطلاعات ثبتی در پرونده‌ای مشخص نیستند و به دلیل احساس عدم امنیت ناشی‌ از جرم‌انگاری و حفظ آبرو، تنها با اسم کوچک به این انجمن مراجعه کرده و مراحل ترک الکل را شروع می‌کنند.

    این انجمن از مراجعان خود پول دریافت نمی‌کند و از طریق کمک‌های داوطلبانه اداره می‌شود. در این انجمن گروه‌درمانی رواج دارد و شرکت‌کنندگان در این گروه‌ها از تجربیات یکدیگر آگاه می‌شوند.

    یوسف‌، عضو “انجمن الکلی‌های گمنام” که خود نیز روزی اعتیاد به الکل داشت در گفت‌‌وگو با ایرنا از کاهش سن معتادان به الکل و افزایش مصرف آن در میان جوانان خبر داد. او گفت: «بیش از ۸۰ درصد مراجعان به انجمن AA در ایران در سن ۱۵ تا ۲۵ سال هستند.»

    از میان آثار روانی و اجتماعی اعتیاد به الکل می‌توان به پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، افزایش میل به خودکشی، بیکاری، خشونت، رفتارهای پرخطر و افزایش خطر تصادفات اشاره کرد.

    منبع: دویچ وله (رادیو آلمان)

    سایت انجمن الکلی های ایران: http://iranaa.org

     

    برچسب‌ها