سایت اعتیاد

واکسن اعتیاد به هروئین و مرفین ساخته شد

    قائم‌مقام ستاد مبارزه با موادمخدر، از تولید واکسن اعتیاد به هروئین و مرفین در انستیتو پاستور ایران خبر داد، اما دکتر مهدی پیرصالحی، مدیر کل نظارت و ارزیابی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «شرق» گفت: از نظر ما هنوز واکسن هروئین و مرفین قابل تأیید نیست.

    علیرضا جزینی در حاشیه مراسم روز جهانی مواد مخدر و در جمع خبرنگاران، گفت برای استفاده از این واکسن در انتظار صدور مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت هستیم. وظیفه ما حفظ افراد در معرض خطر است و در این راستا در انستیتو پاستور ایران، ساخت واکسن مرفین و هروئین صورت گرفته تا با تزریق به این افراد بتوانیم آنها را حفظ کنیم.

    قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه این واکسن روی انسان و حیوان آزمایش شده و نتیجه‌‌بخش بوده است، گفت: وزارت بهداشت در صدور مجوز آن اقدام عاجلانه کند؛ چراکه این واکسن ایمنی بدن را در مقابل مواد بالا می‌برد. وی تأکید کرد: بعد از تزریق این واکسن، اگر شخصی مرفین یا هروئین مصرف کند، این مواد هیچ تأثیری روی بدن او نخواهد داشت. این واکسن قیمت زیادی ندارد و به‌طور کلی ما نیز از آن حمایت‌های مادی خواهیم کرد.

    وی همچنین یادآور شد واکسن سیگار نیز در انستیتو پاستور آماده شده که این موضوع در حوزه کاری ما قرار ندارد. اما پیرصالحی، مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان غذا و دارو، می‌گوید: این واکسن هیچ مجوزی از سازمان غذا و دارو ندارد. پیش از هر چیز باید مطالعات بالینی این واکسن طبق ضوابط انجام گیرد و اگر مطالعات بالینی تأیید شد به فهرست سازمان غذا و دارو اضافه می‌شود تا قابلیت بررسی و تولیدشدن پیدا کند. وی تأکید کرد از نظر ما واکسن مرفین و هروئین هنوز قابل تأیید نیست.

    اما واکسن هروئین و مرفین چیست؟ جامعه هدف آن چه کسانی هستند و چه کارایی دارد؟ دکترسعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر، در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به اینکه هشت سالی است که محققان در انستیتو پاستور ایران مشغول ارزیابی این واکسن هستند، گفت: «این واکسن برای کل جامعه قابلیت مصرف ندارد و بیشتر جنبه وراثتی دارد و برای خانواده‌هایی است که والدین آنها درگیر اعتیاد هستند و جنبه پیشگیرانه برای فرزندان خانواده‌های معتاد را دارد».وی توضیح داد تأثیر این واکسن روی گیرنده‌های مغزی است و از مواد اولیه شبیه مرفین ساخته شده است. ما در بدن خودمان موادی شبیه تریاک داریم که آلکالین است و هنگامی که مواد مخدر مصرف می‌شوند، دیگر آلکالین و اندروفین ترشح نمی‌شوند و مصرف واکسن، گیرنده‌ها را در برابر مصرف مقاوم‌تر و وابستگی را کمتر می‌کند یا اینکه واکنش‌های شدید همچون تهوع و استفراغ ایجاد می‌کند.

    مبع: شرق