مشاوره در درمان اعتیاد

مشاوره در درمان اعتیاد باید جدی گرفته شود

گام اول این است که فرد بپذیرد که معتاد است

    اغلب بيماران مبتلا به اعتياد از پيشينه رواني نامناسبي برخوردار هستند كه اغلب آنها شناخت كافي از شرايط خود را دارا نبوده و نيستند. بدون استفاده از مشاوره ترک اعتیاد به مواد مخدر یا مشاوره با روانشناس یا متخصص ترک اعتیاد یا دست اندرکاران باتجربه مانند اعضای انجمن معتادان گمنام، درمان مواد مخدر بسیار دشوار است و اکثرا نتیجه بخش نخواهد بود.

    روش‌های زیادی از جمله روش‌های دارویی و بدون استفادده از دارو برای ترک اعتیاد تا کنون معرفی شده است. گول تبلیغات ترک اعتیاد یک روزه یا یک هفته‌ای را نخورید! شروع درمان به هر کدام از این روش ها بدون آمادگی فکری و روانی بی‌فایده است و فرد معتاد دیر یا زود دوباره به مصرف مواد مخدر باز می‌گردد.

    نقش مشاوره در فرایند درمان اعتیاد

    روان درمانی معتادان
    روش درمان «روان درمانی» که احتیاج به هیچ گونه دارویی ندارد و توسط مددکاران و روان‌شناسان صورت میگیرد

    مشاور اعتیاد سعی در آموزش خانواده و شخص معتاد با استفاده از به کارگیری مهارت‌ها و شیوه‌های صحیح دارد تا در ابتدا انگیزه ترک مواد مخدر را در فرد معتاد به وجود بیاورد و احتمال بازگشت فرد به مصرف مواد مخدر را در طول درمان و بعد از درمان کاهش دهد. 

    گام اول برای ترک اعتیاد این است که فرد بپذیرد که معتاد است. شاید شما هم با این جمله از سوی افراد معتاد روبرو شده باشید که «من معتاد نیستم، فقط برای تفنن مصرف می کنم و هر وقت که بخواهم آن را کنار می گذارم». اولین قدم در مشاوره اعتیاد این است که فرد قبول کند که معتاد است. فرد معتاد تا زمانی که اعتیاد خود را قبول نکرده است، احساس خطر نمی‌کند و نمی تواند درمان اعتیاد به مواد مخدر خود را آغاز کند.

    گام دوم برای ترک اعتیاد این است که فرد معتاد را از عواقب اعتیاد و افکار وسوسه کننده‌اش به سمت مواد مخدر و وضعیت نامناسبی که در آن قرار دارد، آگاه کنیم تا انگیزه لازم را در برای شروع درمان اعتیاد ایجاد کنیم.

    گام سوم شروع مشاوره اعتیاد و درمان است که باید شان انسانی فرد معتاد حفظ گردد. به هیچ وجه نباید به او توهین، تهدید یا تحقیر شود. چرا که با داشتن واکنش های منفی می‌توانید فرد معتاد را از مشاوره اعتیاد و درمان آن منصرف کنید و روند درمانی او به طور کلی متوقف میشود.

    درمان غیر دارویی

    روش درمان «روان درمانی» که احتیاج به هیچ گونه دارویی ندارد و توسط متخصصان،مددکاران ، مشاوران و روان‌پزشکان صورت میگیرد. این روش درمان غیر دارویی است. همچنین انجمن معتادان گمنام برنامه بسیار موفقی برای ترک اعتیاد ارایه داده‌ که شامل شرکت در جلسات NA، کارکرد دوازده قدم و خودداری از مصرف هرگونه مواد یا دارو میباشد. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید: ادامه….

    مرکز خط ملی مشاوره اعتیاد: افراد مشاور در این مرکز، تحصیلکرده، مددکار و پزشک عمومی هستند و در عین حال می‌بایست در حوزه اعتیاد فعالیت کرده باشند. بیشترین مشاوره‌ها در زمینه راه‌های درمانی بهتر، معرفی مراکز درمانی معتبر و جلوگیری از گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر است.

    سامانه تلفنی مشاوره اعتیاد، شماره 09628 است و این خط به عنوان خط کمکی برای راهنمایی مردم و مراجعه آنها به نزدیکترین مرکز درمانی اعتیاد و یا معرفی خدمات موردنیاز آنها طراحی شده است.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    بهترین روش ترک اعتیاد

    نگاه روانشناختی به پدیده اعتیاد

    برچسب‌ها