مسکن اعتیادآور

مسکن‌های اعتیادآور؛ شرکت آمریکایی ۱۲میلیارد دلار جریمه شد

     شرکت داروسازیپوردو فارما‘ – که مالک آن خانواده میلیاردر سکلر استدر نظر دارد برای فیصله دادن به حداقل ۲۰۰۰ شکایت در دادگاههای آمریکا، بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار به شاکیان بپردازد.

    این غول داروسازی آمریکا به خاطر مسکن قوی اکسیکانتن در ایالت های مختلف به دادگاه برده شده است؛ پوردو فارما متهم است که با تلاش برای تجویز و فروش حداکثری اکسیکانتن و نیز پنهانکاری درباره پیامدهای اعتیادآورش، منجر به مرگ هزاران نفر شده است.

    یک سخنگوی پوردو فارما روز سه شنبه (۲۷ اوت) به بی بی سی گفت که این شرکت به طور فعالانه برای رسیدن به یکراه حل فراگیرتلاش می کند. او از اظهار نظر درباره جزئیات مذاکرات و مبلغ احتمالی خودداری کرد.

    شبکه ان بی سی آمریکاکه پیش از رسانه های دیگر این خبر را منتشر کردهگزارش داده است که احتمال دارد خانواده آمریکاییبریتانیایی سکلر مالکیت شرکت را واگذار کند. خانواده سکلر علاوه بر هنردوستی به احداث دانشگاههای پزشکی در سراسر جهان شهرت دارند. در واشنگتن، پایتخت آمریکا، نام آرتور سکلر بر موزه فرییر و سکلر که تمرکزش بر هنر آسیاست نهاده شده است. موزهای که بزرگترین مجموعه اشیاء تاریخ آسیا در آمریکا را دارد و علاوه بر نگهداری از آثار هنری متعدد از ایران نمایشگاههایی در ارتباط با هنر ایران و افغانستان هم برگزار کرده و چند سال پیش میزبان منشور کوروش هم بود.

    پوردو فارما در بیانیه خود گفته که هرچند آماده است در پرونده های مرتبط با داروهای مخدر اعتیادآور قویا از خود دفاع کند، در عین حال معتقد است که یک روند قضایی طولانی نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

    بیانیه می افزاید: “پوردو فارما معتقد است که یک راه حل فراگیر سازنده بهترین رویکرد است و ما فعالانه با دادستان های ایالت ها و شاکیان دیگر برای رسیدن به این نتیجه همکاری می کنیم.”

    خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داده که طرفین هنوز به توافق نهایی دست پیدا نکرده اند و مذاکرات می تواند بی نتیجه پایان یابد.

    آمریکا در چند سال گذشته با یک بحران جدید اعتیاد روبروست و بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماریهای این کشور روزانه ۱۳۰ نفر بر اثر مصرف بیش از حد مواد (اوردوز) در آمریکا میمیرند.

    پوردو فارما اخیرا برای فیصله دادن به یک پرونده موافقت کرده بود که ۲۷۰ میلیون دلار بپردازد. این شرکت پذیرفت که هزینهتاسیس یک مرکز مطالعات اعتیاد جدید را تقبل بکند.

    منبع: BBC

    برچسب‌ها