مخدری که مصرف‌کننده را «زامبی» می‌کند

    تنوع مواد روانگردان و مواد مخدر جدید طی ۱۰ سال گذشته ۷۰۰درصد رشد داشته است.

    براساس آمارهای جهانی (unodc) در سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۶۶ مواد روانگردان جدید توسط شهروندان کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۲۰۱۹ میلادی این رقم به حدود ۸۰۳ فقره رسید. یعنی طی ۱۰ سال اخیر تنوع مواد روانگردان جدید یا ام‌پی‌اس‌ها ۷۰۳ درصد رشد داشته‌اند که حدود ۱۷۰ نمونه از آنها وارد ایران شده است. لذا این تشدید تغییر رویکرد از مصرف مواد سنتی به مصرف مواد صنعتی و روانگردان‌ها امروز جامعه جهانی را حساس کرده و متولیان امر مبارزه با مواد مخدر را به فکر فرو برده است تا تدابیر جدی‌تری را در زمینه مبارزه، مقابله و مداخلات اجتماعی اتخاذ کنند.

    مخدری که پس از مصرف فرد زامبی شده و دست به جنایت می‌زند 

    مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، هشدار داد: شمال کشور ایران مستعد رشد گیاه «مریم گلی» است که به مراتب گیاهانی مانند سالویا کشت و برای معرفی به جوانان، در فضاهای مجازی تبلیغ می‌شود. مصرف کنندگان مخدر «سالویا» به محض مصرف دچار جنون آنی شده و دست به قتل و جنایت‌ها می‌زنند، در واقع این ماده ریشه جنایی دارد. به طوریکه حرکات فرد پس از مصرف شبیه به زامبی‌ها و آدم‌خوارها می‌شود.

    ستاد مبارزه با مواد مخدر عزم خود را جزم کرده است تا اسامی روان‌گردان‌ها و مخدرهای جدیدی که بسیار خطرناک هستند را در قانون درج و مجازات آن را نیز تعیین کند. اگر قانون از قاچاقچیان و معضلات اجتماعی عقب بماند زمان به نفع معضلات سپری خواهد شد و در نهایت آسیب‌ها افزایش می‌یابد.

    ایسنا/ تصویر از رضا ش (مجله اینترنتی اعتیاد)