مثلث مرگ در موادمخدر صنعتي

مثلث مرگ در موادمخدر صنعتي

    92-Drug-Addiction-200مسوولان نظام سلامت، درباره افزایش مصرف مواد مخدر، محرک و روانگردان ها بین جوانان بارها هشدار داده اند که عوارض مخربی روی سلامت آنها برجا می گذارد. در حالي كه در سالهاي گذشته ماده مخدر شيشه از مالزي وارد مي شد حالا ايران به صادر كننده اين ماده تبديل شده و همانطور كه ديده مي شود ايرانيان زيادي در شرق آسيا براي حمل اين نوع ماده مخدر دستگير مي شوند.

    مصرف روانگردان ها بطور جدی سلامت جوانان را در معرض تهدید قرار داده، بطوریکه مصرف بسیاری از روانگردان ها حتی در نوبت اول مصرف می توانند اثرات مخربی روی مغز داشته باشد.

    به گزارش سايت اعتياد، «علی اکبر سیاری» معاون بهداشت وزیر بهداشت از مکان های توزیع این روانگردان ها به عنوان «مثلث مرگ» یاد کرده و می گوید: ماهواره، آرایشگاه های زنانه و باشگاه های بدنسازی به مثابه «مثلث مرگی» هستند که موادمخدر صنعتی را به جوانان عرضه و جوانان نیز به دلیل افزایش انرژی این مواد را مصرف می کنند.

    به تازگی نیز مرکز ملی مطالعات اعتیاد نسبت به افزایش چشمگیر بویژه ترامادول بین جوانان هشدار داده است.

    دلایل پشت پرده مصرف روانگردان ها

    یک مقام مسوول در مرکز ملی مطالعات اعتیاد با هشدار نسبت به افزایش چشمگیر قرص های ترامادول در جامعه می گوید: بسیاری از افرادی که درگیر روانگردان ها و مواد مخدر بویژه قرص های ترامادول بوده، افرادی هستند که در روابط جنسی خود مشکل دارند.

    دکتر «محمدرضا سرگلزایی» در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا می افزاید: جوانان و نوجوانان هیچ آموزشی درباره مسایل جنسی در دبیرستان و دانشگاه فرانمی گیرند و برای درمان اختلالات جنسی به توصیه دیگران از مواد مخدر و ترامادول استفاده می کنند.

    وی تصریح می کند: جالب است زمانیکه هیات علمی دانشگاه بودیم، روسای مربوطه، آموزش مسایل اختلالات جنسی را به دانشجویان پزشکی ممنوع کرده بودند و این دانشجویان وقتی پزشک می شدند نیز نمی توانستند برای اختلالات جنسی، نسخه ای تجویز کنند و این فاجعه است.

    این مقام مسوول در مرکز ملی مطالعات اعتیاد می گوید: مصرف ترامادول در حالی بین جوانان افزایش یافته که این داروی مخدر به شدت ایجاد وابستگی و اختلالات خلقی و تشنج می کند اما جوانان از عوارض آن خبر نداشته و آن را مصرف می کنند.

    نداشتن تفکر نقادانه، علت دیگر رو آوردن به اعتیاد

    سرگلزایی با اشاره به درمان سخت اعتیاد می افزاید: پیشگیری در اعتیاد مهمتر و راحت تر از درمان است و وقتی فردی درگیر اعتیاد شد، درمان آن خیلی سخت است، بنابراین باید به اولین مصرف، «نه» گفت.

    وی ادامه می دهد: وقتی راجع به پیشگیری صحبت می کنیم یعنی باید سرخط مسایل و تفکر نقادانه را از کودکستان به افراد یاد دهیم که هر چیزی به آنها گفته می شود را باور نکنند.

    سرگلزایی اضافه می کند: بطور مثال وقتی آمفتامین(شیشه یا آیس) وارد بازار شد، همه معتادان می گفتند ماده ای آمده که وابستگی و خماری ندارد و در آزمایش ها نیز اعتیاد به آن مشخص نمی شود.

    وی یادآور می شود: سیستم توزیع کننده با تبلیغات دروغین، شیشه را از مالزی، ژاپن و تایلند وارد کشور می کرد اما حالا خودمان صادرکننده شده ایم و مسافران ما را در تایلند و مالزی به جرم حمل شیشه دستگیر می کنند.

    سرگلزایی می گوید: ماده جدید ترامادول نیز که وارد بازار شد، می گفتند نشئگی دارد و خماری ندارد چون افراد تفکر نقاد ندارند و نمی توانیم به آنها دستور بدهیم که تفکر نقاد داشته باشند.

    این مقام مسوول در مرکز ملی مطالعات اعتیاد می افزاید: افراد هرچه را درباره مواد مخدر و محرک تبلیغ می شود، باور می کنند و هر چه می گفتیم که ترامادول و شیشه وابستگی می دهد و اعتیادآور است، باور نمی کردند.

    سرگلزایی خاطرنشان می کند: تفکر نقاد از کودکی آموزش داده نمی شود و جوانان هرچه را که در ماهواره و اینترنت و تلویزیون می بینند باور می کنند، درحالیکه 90 درصد تبلیغات درباره اینگونه مواد دروغ است اما سوءاستفاده کنندگان به خاطر فروش تجاری یک کالا یا بازاریابی اجتماعی، تبلیغات دروغ ارائه می کنند و سبک زندگی متفاوتی به مردم ارائه می دهند.

    وی تاکید می کند: پیشگیری از اعتیاد باید از کودکستان و خانواده و رسانه ها شروع شود و این نیست که به مردم بگوییم اراده داشته باش و معتاد نشو؛ آموختن های مهارت های زندگی در این زمینه شرط است و «داشتن اراده» برای معتاد نشدن یک شعار تبلیغاتی است.

    این مقام مسوول در مرکز ملی مطالعات اعتیاد ادامه می دهد: آموختن مهارت های زندگی به آن معناست که اگر یک دانشجو در خوابگاه با همکلاسی و دوستانی مواجه شد که بساط تریاک یا الکل را می آورند و او را به خاطر مصرف نکردن این مواد با القابی مانند «پاستوریزه» مسخره کنند، بداند که چطور فشار گروه همسالان را تحمل کرده و به آنان «نه» بگوید.

    سرگلزایی تاکید می کند: برای «نه» گفتن در چنین شرایطی، فرد باید از مهد کودک تمرین کرده و مهارت ها را آموخته باشد، در غیر اینصورت هیچ راهی برای او باقی نمی ماند.

    www.etiad.org