اعتیاد زنان

دلایل، نشانه‌ها و پیامدهای اعتیاد زنان

    اعتیاد در زنان مسئله ایست که این روزها توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. اینکه مسئله اعتیاد را جنسیتی کنیم بیهوده است و نگاه به اعتیاد باید یکسان و حمایت‌ها برابر باشد. اما به دلیل حساسیت‌های جسمانی و روانی زنان و نقش پررنگ آن‌ها در خانواده و جامعه، مسئله اعتیاد آن‌ها نیز پیچیده و قابل‌ بحث است.

    متأسفانه به دلیل واکنش‌های جامعه، زنان اعتیاد خود را مخفی می‌کنند. بنابراین در ابتدا ایجاد یک محیط امن برای درمان آن‌ها ضروری است. در این مقاله، دلایل، پیامدها و راه‌های مقابله با اعتیاد زنان را مطرح کرده‌ایم.

     دلایل اعتیاد زنان

    درباره علل اصلی گرایش زنان به اعتیاد موارد متناقضی مطرح هست. برخی از مقالات تحقیقاتی، کاهش کنترل اجتماعی روی زنان در دوره معاصر را علت تمایل آن‌ها به تجربه مصرف مواد می‌دانند. به نوعی جدایی زنان از سبک زندگی سنتی و حضور بیشتر در اجتماع و ارتباطات گسترده و نبود آگاهی‌های لازم آن ها را نسبت به گذشته آسیب پذیرتر کرده است.

    زنان به خاطر شرایط جسمانی‌شان بیشتر در معرض خطر اوردوز و مرگ ناشی از مصرف قرار دارند.

    اما آنچه بیش از هر چیز در گرایش زنان به اعتیاد تاثیر دارد، وضعیت روحی و روانی آن‌هاست. در حقیقت زنان از لحاظ عاطفی نسبت به مردان حساسیت‌های بیشتری دارند و در برابر فشارهای مختلف زندگی بیش از مردان اختلالات اضطرابی و افسردگی را تجربه می‌کنند. در این شرایط آن‌ها آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به مواد مخدر خواهند داشت و در صورتی که در کنار افراد مصرف‌کننده قرار بگیرند این وضعیت تشدید خواهد شد. از جمله دیگر دلایل گرایش زنان به اعتیاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    _عدم تعلق و وابستگی بین اعضای خانواده زن

    _داشتن تجربه آسیب‌های دوران کودکی نظیر تجاوز 

    _ناآگاهی در مورد مواد جدید. برای مثال استفاده از شیشه برای لاغری و یا ترامادول برای کاهش افسردگی 

    _استفاده از مواد برای کنترل و کاهش بیماری‌های روان‌شناختی مثل اضطراب، وسواس و افسردگی

     اعتیاد زنان و مردان چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟

    به دلیل تفاوت‌های جسمی و جنسی در زنان و مردان و به دلیل برخوردهای اجتماعی متفاوت، اعتیاد زنانه و مردانه نیز مشابه نیستند. در ادامه به نمونه‌هایی از تفاوت اعتیاد زنان با مردان اشاره خواهیم کرد:

    – زنان به شیوه متفاوتی به مصرف مواد پاسخ می‌دهند. برای مثال ممکن است که وسوسه بیشتری داشته باشند و پس از ترک نیز دوره‌های عود (لغزش) بیشتری را تجربه کنند.

    – هورمون‌های جنسی باعث می‌شود که زنان در برابر مصرف برخی مواد حساس‌تر باشند؛ به این صورت که مصرف آن‌ها تاثیرات مخرب بیشتری بر آن‌ها بگذارد.

    – زنانی که مواد مصرف می‌کنند با مشکلات قلبی و عروقی بیشتری مواجه می‌شوند. 

    – زنان به خاطر شرایط جسمانی‌شان بیشتر در معرض خطر اوردوز و مرگ ناشی از مصرف قرار دارند. 

    – زنانی که مواد مصرف می‌کنند بیشتر احتمال دارد که دچار حملات پانیک، اضطراب و افسردگی شوند.

     آیا اعتیاد زنان اهمیت بیشتری دارد؟

    به دلیل نقش مهم و پررنگ زنان در تعادل وضعیت روانی خانواده و جامعه و تأثیر آن‌ها بر تربیت فرزند، مصرف مواد در زنان از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ در واقع با آسیب دیدن زنان، علاوه بر اینکه  خودشان لطمه می‌بینند، آسیب‌های متعددی نیز به جامعه و خانواده وارد می‌شود.

    توجه داشته باشید که امروزه روش های نوینی برای ترک اعتیاد استفاده می شود که به زنان کمک می‌کند با سهولت بیشتری مصرف مواد را کنار بگذارند.

    برای مثال اعتیاد در دوران بارداری یا شیردهی جدا از خود فرد اثرات مخربی بر نوزاد می‌گذارد. بسیاری از این نوزادان با عقب ماندگی‌های ذهنی و جسمی مختلف متولد می‌شوند. هم‌چنین به دلیل انتقال مواد از طریق جریان خون به جنین و از طریق شیر به کودک، امروزه ما با پدیده اعتیاد نوزادان رو به رو هستیم. در حقیقت این نوزادان از همان ابتدا به مواد مخدر معتاد شده‌اند و پس از زایمان یا قطع شیردهی به سندروم محرومیت از مواد دچار می‌شوند. 

    به دلیل مسائل فرهنگی، معمولاً آمارهایی که از اعتیاد زنان وجود دارد نادرست است. همچنین عدم حمایت خانواده‌ها باعث می‌شود که زنان در صورت علنی شدن مشکلشان، از طرف اطرافیان طرد شوند و برای تأمین نیاز خود، به راحتی مورد سوء استفاده قرار گرفته یا وارد جریانات غیر اخلاقی شوند. این مسئله باعث گسترش بیماری‌هایی مثل ایدز و هپاتیت می‌شود و بر تأثیرات مخرب اعتیاد می‌افزاید.

    زنان نباید معتاد شوند!

    مسئله اعتیاد، به هیچ وجه جنسیتی نیست. اینکه زنان معتاد نسبت به مردان گناه بزرگ‌تری مرتکب شده و لایق طرد و تنبیه هستند اشتباه است. همان‌طور که مردان درگیر فشارهای مختلفی نظیر فشارهای اقتصادی هستند، زنان نیز فشارهای جسمی و روحی زیادی را در طول زندگی تحمل می‌کنند که ممکن است آنها را به سمت مصرف مواد سوق دهد. در صورت ابتلای زن به بیماری اعتیاد، نقش خانواده در ترک اعتیاد و حمایت خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد.

    زنان معتاد، در ابتدا نیاز به یک فضای امن و محرمانه دارند تا بتوانند به راحتی و بدون قضاوت شدن، مشکلات و دردهای خود را مطرح کنند و بتوانند دلیل به این نقطه رسیدندشان را بفهمند و برای خروج از آن، مشاوره ترک اعتیاد و راهنمایی تخصصی، نه مصلحت اندیشانه دریافت کنند. توجه داشته باشید که امروزه روش های نوینی برای ترک اعتیاد استفاده می شود که به زنان کمک می‌کند با سهولت بیشتری مصرف مواد را کنار بگذارند.

    با مراجعه به یک روانشناس متخصص در حوزه اعتیاد می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید. 

    منبع: هنر زندگی https://honarehzendegi.com

    برچسب‌ها