ترامادول

ترامادول

ترامادول اعتیادآور است

    ترامادول یک داروی ضد درد قوی برای درمان دردهای متوسط تا شدیدی است که سایر مسکن‌ها روی آنها اثر ندارند. ترامادول یک اپیوئید صنعتی است و با تأثیر روی مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) باعث کاهش احساس درد می‌شود.

    این دارو بیشتر به شکل نمک هیدروکلراید تولید و به شکل‌های کپسول و قرص و آمپول به بازار عرضه می‌شود. مقدار جذب و تأثیر فرم تزریقی ترامادول بسیار بیشتر از فرم خوراکی است. ترکیب این مخدر و استامینوفن نیز در بازار موجود است.

    نوع گسترده رهش یا extended-release ترامادول (که به آرامی در بدن آزاد می‌شود) برای تسکین دردهای شبانه‌روزی استفاده می‌شود. این نوع ترامادول برای دردهای موردی استفاده نمی‌شود.

    هشدارها

    ترامادول یکی از داروهای است که در ایران مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد و در موارد بسیاری باعث ایجاد اعتیاد یا مسمومیت می‌شود؛ مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطر مرگ به همراه داشته باشد.

    در بیمارانی که ترامادول مصرف می‌کنند مواردی از تشنج گزارش شده است. اگر بیش از دوز توصیه‌شده ترامادول مصرف می‌کنید خطر تشنج در شما بالاتر است. همچنین در کسانی که اختلال تشنج دارند یا داروهای ضد افسردگی یا مسکن خاصی مصرف می‌کنند ریسک تشنج بالاتر می‌رود.

    اگر افکار خودکشی دارید یا مستعد اعتیاد هستید نباید ترامادول مصرف کنید.

    اگر مشکلات حاد تنفسی، انسداد معده یا روده‌ دارید، یا اگر اخیراً الکل، مسکن، آرامبخش یا داروهای مخدر مصرف کرده‌اید نباید ترامادول مصرف کنید.

    ترامادول می‌تواند باعث کند شدن یا توقف تنفس شما شود و ممکن است به مصرف آن عادت کنید. سوءمصرف این دارو می‌تواند باعث اعتیاد، اوردوز یا مرگ، به ویژه در کودکان یا افرادی که بدون نسخه از دارو استفاده می‌کنند شود. دارو را دور از دسترس سایرین نگه دارید.

    ترامادول، به ویژه در صورت مصرف بلندمدت می‌تواند اعتیادزا باشد. ترامادول را دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف کنید. بیش از مقدار تجویزشده، یا به دفعات بیشتر یا به شیوه‌هایی غیر از آنچه پزشک تجویز کرده است مصرف نکنید.

    تمام داروها یک دوز خطرناک دارند. برای مصرف هر دارو باید خطرات شناخته‌شده آن، از عوارض جانبی خفیف تا واکنش‌های آلرژیک کشنده را با فوایدی که از آن انتظار دارید مقایسه کنید و بعد تصمیم بگیرید.

    برچسب‌ها