برای جلوگیری از گسترش کرونا، پذیرش افراد جدید در کمپ‌های ترک اعتیاد محدود شد

    همزمان با شیوع کرونا در کشور، سازمان بهزیستی بر روی مراکز تحت پوشش خود نظارت ویژه‌ای انجام می‌دهد.

    امین شاهرخی مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: تاکنون مورد مشکوکی از ابتلا به کرونا ویروس در مراکز تحت پوشش این سازمان در استان تهران مشاهده نشده است.

    به گزارش مجله اینترنتی اعتیاد به نقل از ایسنا، سازمان بهزیستی قبل از شیوع کرونا در کشور مطالب و بروشورهای آموزشی را به این مراکز ارسال کرد. امین شاهرخی در خصوص مراکز درمان اعتیاد و کمپ‌ها نیز توضیح داد: این مراکز شرایط متفاوتی نسبت به مهدهای کودک دارند و شامل چند دسته هستند. بخشی از آنها فقط مراکز تحت نظارت بهزیستی هستند که اقدامات مقتضی برای آنها نیز انجام شد و مسئولان کمپ‌ها نیز دستورات لازم را دریافت کردند. 


    همچنین بخشی از مراکز نیز متعلق به سازمان بهزیستی است. اولین مورد ابتلا به کروناویروس قبل از سال میلادی جدید و در ماه دسامبر اعلام شد و کم کم شیوع پیدا کرد. کمیته پیشگیری هم با توجه به تجارب قبلی، پیش از این اینکه بیماری در کشور شیوع پیدا کند در خصوص این مراکز اختصاصا جلساتی تشکیل داد.

    برای شکست چرخه شیوع بیماری‌های واگیر سه مرحله وجود دارد که شامل پیشگیری، کنترل و درمان است. در کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر استان تهران، قبل از اعلام موارد ابتلا به این بیماری، در مرحله اول و دوم اقدامات خودمان را شروع کردیم.

    کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده در مراکز درمان اعتیاد نداریم 

    مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: مرحله سوم نیز مربوط به وزارت بهداشت است و در عین حال نیز ما ارتباط تنگاتنگی با وزارت بهداشت داریم. یکی از بخشنامه های ما مربوط به مراکز درمان اعتیاد بود تا این مجموعه‌ها دچار مشکل نشوند. همچنین مواد ضدعفونی کننده نیز برای این مراکز از قبل تهیه شده است و کمبودی از جهت ماسک و مواد ضدعفونی کننده در این مراکز وجود ندارد.

    شاهرخی با بیان اینکه کرونا ویروس نسبت به ویروس آنفلوآنزا کشندگی کمتری دارد، اظهارکرد: یکی دیگر از بخشنامه‌های سازمان بهزیستی تعیین هزینه ۳۰ هزار تومانی برای تهیه اقلام بهداشتی برای هرفرد حاضر در مراکز سازمان بهزیستی است. این بودجه درحال حاضر تخصیص یافته است و به شکل متمرکز به مراکز پرداخت شده است.

    ایجاد محدودیت در پذیرش افراد جدید در کمپ‌های ترک اعتیاد 

    مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه دستورالعمل‌هایی نظیر اینکه پذیرش افراد جدید و ملاقات با افراد در کمپ‌ها محدود است، افزود: این اقدامات برای شکستن چرخه انتشار ویروس انجام می شود. همچنین تمام مراکز موظف هستند یک تا دو اتاق خود را به عنوان قرنطینه اختصاص دهند تا در صورت مشاهده افراد مشکوک آنها را به اتاق های مذکور انتقال دهند تا سپس آنها را به مراکز بهداشت منتقل کنند.