الکل رقیب کرونا شد

الکل با کرونا هم‌دست شد؛ ۵۷ نفر در ایران کشته شدند

    خبرها حاکی است که شمار مراجعان ناشی از مسمومیت از الکل در بعضی شهرهای ایران از شمار مراجعان مربوط به  کرونا پیشی گرفته است.

    سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: علی رغم اطلاع رسانی‌های گسترده در طی چند روز اخیر، متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۰ مورد مسمومیت جدید با مشروبات الکلی تقلبی به مراکز درمانی استان مراجعه کرده که ۹۵ درصد این موارد در اهواز بوده است.

    گزارش‌ها درباره مسمومیت الکل در شش استان ایران نشان می‌دهد تاکنون ۵۷ نفر که اقدام به مصرف الکل برای مقابله با ویروس کرونا کرده بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

    در این میان، بدترین وضعیت مربوط به استان خوزستان است. در این استان تعداد قربانیان مسمومیت الکل در شهرهای اهواز و رامهرمز به ۳۶ نفر رسیده است. این افراد برای «پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا» اقدام به خوردن یا غرغره کردن الکل کرده بودند.

    این تعداد قربانی که احتمالا بیشتر خواهد شد، در حالی ثبت شده که تعداد کسانی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در اهواز جان خود را از دست داده‌اند، ۱۸ نفر اعلام شده است.

    همزمان، معاون دادستان عمومی و انقلاب کرج از مرگ هفت نفر در این استان به دلیل مسمومیت الکلی خبر داده است. محمد آقایاری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تصریح مسمومیت شماری از اهالی به دلیل مصرف الکل صنعتی، گفته است: «این افراد با فریب محتواهای فضای مجازی و به گمان مقابله با کرونا یا درمان آن، اقدام به مصرف الکل متانول کرده بودند که پس از مسمومیت (۷ نفر) جان خود را از دست دادند.»

    یک مشکل، رونق «احتکار الکل» بود. از هفته اول اسفند، هر روز خبر کشف چند صد شیشه یا چند هزار لیتر الکل در رسانه‌ها منتشر می‌شد. علاوه بر این، بازار فروش الکل تقلبی هم رونق گرفته بود.

    مردم برای ضدعفونی کردن به شدت دنبال الکل اتانول بودند و سودجویان روش کار را یاد گرفته بودند. آنها آب ژاول، وایتکس یا هیدروکلراید به الکل متانول که زرد رنگ است می‌افزودند، رنگ آن را تغییر می‌دادند و به عنوان الکل اتانول به مردم می‌فروختند.

    اولین جلسه دادگاه محتکران الکل و مواد ضدعفونی کننده روز ۱۷ اسفند برگزار شد و مرور خبرها نشان می‌دهد که حداقل ۹۰ متهم در شهرهای مختلف به دلیل احتکار الکل بازداشت شده‌اند ولی کماکان خبرهای مربوط به کشف الکل‌های احتکار شده زیاد است.

    افزایش قیمت الکل هم یک مشکل دیگر بود. طبق مصوبه دولت قیمت هر لیتر الکلِ ۷۰ درصد، ۳۴ هزار تومان اعلام شده بود ولی ۱۶ اسفند، رئيس انجمن داروسازان خبر داد که قیمت الکل در بازار سیاه به پنج برابر قیمت رسمی رسیده است.

    این حاشیه‌های پرشمار باعث شده است که در دو هفته گذشته الکل هم در بحران‌سازی و هم در قربانی گرفتن، به رقیب کرونا تبدیل شود.

    مجله اینترنتی اعتیاد www.etiad.org