اعتیاد، عامل مرگ چهارده هزار کانادایی طی چهار سال

    به گزارش سازمان بهداشت عمومی کانادا در ۴ سال اخیر، ۱۴ هزار نفر بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر و قرصهای روان‌گردان جان خود را از دست دادهاند. همچنین  بین سالهای 2015 تا 2019 بیش از 17 هزار نفر بر اثر مصرف بیش از حد قرصهای اعتیادآور (اوردوز)، در بیمارستان‌های کانادا بستری شده‌اند.

    دکتر ترزا تم، مقام ارشد سازمان سلامت عمومی کانادا و دکتر شکیب شهاب، مسوول بهداشت عمومی در ساسکاچوان با انتشار بیانیه‌ای مشترک، عامل اکثر مرگ و میرها را ناشی از مصرف داروهای اعتیادآور و مواد مخدر آلوده به ترکیبات سمی و خطرناک دانستند. فنتانیل و سایر مواد مخدر صنعتی عامل اصلی مرگ و میر و بستری شدن معتادان در کانادا می‌باشند. آنان در بیانیه خود، بحران اوردوز قرص‌های مسکن و  اپیوئیدی را پیچیده و نیازمند اقدام موثر و قاطع در کلیه سطوح دولتی دانستند

    بنابر گزارش آژانس بهداشت، غربی‌ترین استانها یعنی استانهای بریتیش کلمبیا و آلبرتا همچنان بیشترین بحران مصرف داروهای اعتیادآور و مواد مخدر را به خود اختصاص دادهاند. بر همین اساس در ماه آگوست امسال بیش از چهل شرکت داروسازی فعال در زمینه ساخت داروهای ضد درد که مصرفشان می‌تواند فرد را به آن دارو وابسته کند، در استان بریتیش کلمبیا تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

    با این وجود استان بریتیش کلمبیا مدعی است که تولیدکنندگان داروهایی مانند اکسی کانتین OxyContin که برای کاهش درد تجویز می‌شود، راجع به موارد مصرف و عوارض آنها بیماران را فریب می‌دهند و به این ترتیب موجب افزایش وابستگی بیماران به داروها می‌شوند.

    بنابر اطلاعات موسسه سلامت کاناد، مصرف ترامادول بعنوان یک تسکین دهنده درد طی سالهای 2012 تا 2016 ، 30درصد افزایش یافته است. همچنین فنتانیل یک ماده مخدر صنعتی است که به صورت غیر قانونی از آسیا وارد کانادا می شود و قدرتش 30 تا 50 برابر قوی تر از هروئین و 50 تا 100 برابر قوی تر از مورفین است.

    سازمان ملل متحد میگوید جهان در آستانه اپیدمی سوءاستفاده از داروهای مسکن قوی و اپیوئیدی چون ترامادول و فنتانیل قرار گرفته است.

    دفتر مبارزه با مواد و جرایم سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود اعلام کرده در حالی که ورود فنتانیل به بازار موادمخدر آمریکای شمالی در دو سال گذشته جان دهها هزار نفر را در آمریکا و کانادا گرفته، سوءاستفاده از داروی ضد درد ترامادول هم امسال در آسیا و آفریقا شیوع فراوانی پیدا کرده است.

    برچسب‌ها