از هر چهار نوجوان یکی به تلفن هوشمند معتاد است

کینگز کالج لندن بررسی می‌کند

    پژوهشی تازه نشان میدهد حدود ۲۳ درصد از کودکان و نوجوانان در استفاده از تلفنهای هوشمند دچار «مشکل» یا «اختلال کارکردی» هستند که نوعی اعتیاد به شمار میرود.

    فرد گرفتار این اعتیاد به انجام دیگر فعالیتها بیمیل میشود و همچنین وقتی تلفن موبایل در دسترس او نباشد دچار اضطراب میشود.

    پژوهش اخیر همچنین تأکید میکند که این اعتیاد تأثیر زیانباری بر سلامت روان فرد دارد. افرادی که دچار اختلال کارکردی تلفن هوشمند هستند، عمدتا گرفتار افسردگی، تشویش و استرس بوده، بدخواب می‌شوند.

    دکتر بن کارتر، از موسسهٔ روانشناسی و عصبپژوهیِ کینگز کالج لندن درباره این تحلیل میگوید: «بررسی ما نه تنها تأثیرات استفادهٔ زیاد، بلکه تأثیرات استفادهٔ بیمارگونه از تلفن هوشمند را در بر میگیرد. با نگاه کردن به الگوی رفتاری اعتیادگون در استفاده از تلفن هوشمند توانستیم نشان بدهیم که رابطهٔ مستقیمی میان این نوع اختلال رفتاری و آسیبهای سلامت روانی وجود دارد

    وی همچنین میافزاید:‌ «هنوز نمیدانیم که آيا خود گوشی هوشمند اعتیادآور است یا اپلیکیشنها.» ولی نتیجه گرفتیم که از هر چهار نوجوان یکی به تلفن هوشمند معتاد است.

    محققان برای انجام این تحلیل تازه، ۴۱ گزارش مختلف را در این زمینه بررسی کردند. این گزارشها از سال ۲۰۱۱ میلادی تا کنون بر روی حدود ۴۲ هزار نوجوان زیر ۱۸ سال در آسیا،اروپا و آمریکا انجام شده است.

    اکثر نوجوانانی که دچار اختلال کارکردی بودند گفتهاند که بیشتر وقت خود را به گشت و گذار در شبکههای اجتماعی میگذرانند. در این میان بیشتر دختران ۱۷ تا ۱۹ ساله به گوشی هوشمند خود اعتیاد داشتند.

    پژوهشگران تأکید کردهاند که لازم است به جامعه هشدار داده شود که اعتیاد به گوشی هوشمند برای سلامت روان زیانبار است.

    یورونیوز

    برچسب‌ها