درمان اعتیاد به اینترنت

درمان اعتیاد به اینترنت با روش درمان شناختی-رفتاری

    اعتیاد به اینترنت پدیده بسیار جدیدی است و هنوز بسیاری با آن کاملاً آشنا نیستند. اما اعتیاد به اینترنت واقعا وجود دارد. در سال‌های اولیه ورود اینترنت به جهان احتمال اعتیاد به آن نفی می‌شد، زیرا شناخت کافی در مورد قدرت نفوذ آن بر انسان در دسترس نبود. اما امروزه بسیاری از ما ساعات طولانی را آنلاین هستیم و متاسفانه برخی از افراد قادر به زمین گذاشتن گوشی یا لپ تاپ خود نیستند.

    پژوهشگران، اعتیاد به اینترنت را افراط در استفاده از اینترنت توصیف کردند که بر خانواده، زندگی اجتماعی، حرفه‌ای و سایر جنبه‌های زندگی اثر منفی می‌گذارد.

    روش‌های مختلغی برای درمان اعتیاد به تکنولوژی پیشنهاد شده ولی درمان شناختی-رفتاری یا Cognitive Behavioral Therapy یکی از شیوه‌های موثر برای ترک اعتیاد به اینترنت می‌باشد. درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان‌درمانی است که به بیماران کمک می­‌کند تا افکار و احساساتی که رفتارها را تحت تاثیر قرار می­‌دهند، شناسایی کنند. درمان شناختی رفتاری، معمولاً برای درمان طیف گسترده‌­ای از اختلالات، از جمله فوبیا، اعتیاد، افسردگی و اضطراب استفاده می‌شود.

    درمان شناختی رفتاری، عموما کوتاه مدت است و هدف آن، کمک به افرادی است که با مشکل خاصی دست و پنجه نرم می­‌کنند. در طول دوره درمان، افراد یاد می­‌گیرند که چگونه الگوهای فکری مخرب یا پریشانی که بر رفتار و احساسات، تاثیر منفی می­‌گذارند، را شناسایی کرده و تغییر دهند.

    یافته‌های تحقیق زیادی که در آلمان، کانادا، آمریکا و ایران انجام شده نشان داده که درمان شناختی-رفتاری به طور موثری باعث کاهش اعتیاد به اینترنت می‌شود و اثرات درمانی پس از گذشت 6 ماه نیز تداوم دارد.

    CBT می‌تواند به معتادان به اینترنت کمک کند که احساسات و اعمال اعتیادآور  خود را بهتر درک کنند و روش‌های جدیدی را برای جلوگیری از لغزش و بازگشت به اعتیاد بیاموزند.

    برچسب‌ها