درمان اعتیاد به الکل یا الکلیسم

درمان اعتیاد به الکل یا الکلیسم

معتادان جدی ناشی از مصرف الکل می‌بایست در مراکز ترک اعتیاد بستری شوند

    زیاده روی در مصرف الکل می تواند منجر به بروز خطرات جسمانی و مشکلات اجتماعی شود. میگساری که اغلب در نوجوانان و جوانان نیز دیده می‌شود می‌تواند منجر به اعتیاد سریعتر این افراد به الکل شود. افراد الکلی معمولاً بدون کمک دیگران قادر به ترک یا کاهش میزان مصرف خود نیستند. انکار وابستگی به الکل معمولاً بخشی از روند اعتیاد به الکل محسوب می‌شود. درمان اعتیاد به الکل یا الکلیسم یکی از مباحثی است که تحقیقات زیادی بر روی آن انجام شده که پیش تر به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

    هر سال تعداد بیشماری از معتادان به الکل در جهان بعد از بستری در مراکز ترک اعتیاد معتبر و اجرای برنامه های علمی، خود را از منجلاب وابستگی به الکل نجات می‌دهند. در این مقاله که از سایت کلینیک مایو، یکی از معتبرترین مراکز پزشگی جهان ترجمه شده، خواننده را با مراحل مختلف درمان الکلیسم آشنا می‌کند.

    گزینه‌های درمانی الکلیسم 

    درمان اعتیاد به الکل یا الکلیسم می‌تواند با برنامه سم‌ زدایی شروع شود که معمولاً 7-2 روز به طول می انجامد و در این مرحله، بیمار به منظور جلوگیری از بروز لرزش، پریشانی، توهم یا سایر علایم مرتبط به ترک مشروبات الکلی به مصرف داروهای مسکن نیاز خواهد داشت. سم‌زدایی معمولاً در مراکز سرپایی یا بیمارستان انجام می‌گیرد.

    فراگیری مهارت‌ها و تثبیت یک برنامه درمانی مشخص. معمولاً چنین روندی مستلزم همکاری با متخصصان ترک اعتیاد بوده و شامل مراحلی چون هدف گذاری، تکنیک‌های تغیر رفتار، استفاده از کتابچه‌های خود یاری، مشاوره و جلسات درمان تکمیلی می‌باشد.

    درمان اعتیاد به الکل
    برنامه‌های تکمیلی و همچنین گروه‌های حمایتی می ‌توانند در روند بهبودی افراد الکلی، کنترل و مدیریت عود بیماری و نحوه مقابله با تغییرات ضروری زندگی کمک کننده باشند

    مشاوره و روانشناسی. مشاوره و درمان به شکل گروهی و فردی به بیمار این امکان را می‌دهد که شناخت بهتری نسبت به بیماری خود داشته باشد و در مراحل بهبودی و ریکاوری ترک اعتیاد به لحاظ روانشناختی نیز از حمایت سایر افراد بهره‌مند شود. ممکن است چنین مشاوره‌هایی در قالب جلسات درمانی خانوادگی و زوج درمانی برگزار شوند- چرا که حمایت خانواده نقش بسیار مهمی را در روند بهبودی افراد معتاد بر عهده دارد.

    داروهای خوراکی. اگر چه مصرف داروی دی سولفیرام منجر به درمان اعتیاد به الکل یا الکلیسم و از بین رفتن عوارض جانبی این بیماری نمی‌شود، لیکن می‌تواند مانع از نوشیدن الکل شود. داروی مذکور سبب بروز واکنش‌های فیزیکی چون قرمزی، حالت تهوع، استفراغ و سردرد به هنگام نوشیدن الکل می‌شود. نالترکسون که مانع از بروز احساس خوشایند ناشی از مصرف الکل می‌شود از نوشیدن بیش از حد الکل جلوگیری کرده و سبب کاهش میل فرد برای مصرف این ماده می‌شود. اکامپروسات می‌تواند در روند مبارزه با میل نوشیدن الکل کمک کننده باشد. مصرف نالتروکسون، برخلاف دی سولفیرام و اکامپروسات، سبب بروز هیچ واکنش ناخوشایندی پس از مصرف الکل نمی شود.

    داروهای تزریقی. Vivitrol که گونه‌ای از داروی نالتروکسون می‌باشد می‌بایست یکبار در ماه و توسط پزشک مربوطه تزریق شود. اگر چه این دارو را می‌توان به‌شکل قرص نیز مصرف کرد، ولیکن برای آن دسته از افرادی که در مرحله ریکاوری درمان اعتیاد به الکل قرار دارند، مصرف این دارو بشکل تزریقی آسان‌تر می‌باشد.

    هرگونه داروی درمان اعتیاد به الکل، حتما باید
    به دستور پزشک تجویز شده و زیر نظر
    پزشک یا روانپزشک مصرف شود

     الکل یا الکلیسم
    بیماران مبتلا به مشکلات جدی ناشی از مصرف الکل می بایست در مراکز ترک اعتیاد بستری شوند.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    هشیار زیستن کسالت‌بار نیست

    الکلی‌های گمنام مؤثرترین راه برای پرهیز از الکل


    حمایت مستمر. برنامه های تکمیلی و همچنین گروه های حمایتی می‌توانند در روند بهبودی افراد الکلی، کنترل و مدیریت عود بیماری و نحوه مقابله با تغییرات ضروری زندگی کمک کننده باشند.

    این برنامه‌ها در بردارنده مراقبت‌های پزشکی و یا پیوستن به گروه های حمایتی نظیر Alcoholics Anonymous یا AA م‌ باشند. برای اطلاعات بیشتر در مورد انجمن الکلی‌های گمنام ایران به انتهای این مقاله مراجعه کنید.

    درمان مشکلات روانشناختی. الکلیسم معمولاً به همراه سایر اختلالات روانی رخ می‌دهد. از اینرو بیمار به منظور درمان افسردگی، اضطراب یا سایر بیماری‌های روانی به گفتار درمانی (روان درمانی یا مشاوره های روانشناختی) نیاز خواهد داشت.

    درمان سایر بیماری‌ها. مشکلات پزشکی شایع مربوط به الکلیسم شامل فشار خون بالا، قند خون بالا، بیماری‌های کبدی و قلبی می‌باشند. ترک مصرف الکل سبب بهبودی قابل توجه بسیاری از مشکلات سلامتی مرتبط به مصرف الکل می‌شود.

    خو گرفتن به عادات معنوی. افرادی که به شکل منظم در برخی از مراسم معنوی یا مذهبی شرکت دارند بهبودی آسانتری را نسبت به سایر افراد خواهند داشت. در بیشتر افراد دستیابی به بینش والاتری از معنویت عنصر اصلی ریکاوری محسوب می شود.

    انکار وابستگی به الکل معمولاً بخشی از روند اعتیاد به الکل محسوب می شود

    برنامه‌های درمانی اقامتی

    بیماران مبتلا به مشکلات جدی ناشی از مصرف الکل می‌بایست در مراکز ترک اعتیاد بستری شوند. بسیاری از برنامه‌های درمانی اقامتی شامل درمان‌های فردی و گروهی، پیوستن به گروههای حمایتی نظیر: Alcoholics Anonymous، کنفرانس‌های آموزشی، فعالیت درمانی، همکاری با اعضای خانواده، کار با مشاوران، کارکنان حرفه‌ای و پزشکان با تجربه در حوزه درمان الکلیسم می‌باشد.

    سبک زندگی و روش‌های خانگی

    مقابله با مشکلات مرتبط به سوء مصرف الکل مستلزم تغییر عادات و اتخاذ تصمیم‌هایی متفاوت در سبک زندگی می‌باشد.

    توجه به موقعیت های اجتماعی که در آن‌ها قرار می گیرد. معتاد در حال بهبودی باید این نکته را برای اعضای خانواده و دوستان خود روشن کند که نوشیدن الکل را کنار گذاشته‌ است. شخص ممکن است که ناچار به کناره گیری از دوستان یا موقعیت‌های اجتماعی شود که به روند ترک اعتیاد لطمه می‌زنند.

    اتخاذ عادات سالم و بهداشتی. اتخاذ عادات سالم نظیر برخورداری از خواب کافی، انجام منظم تمرینات ورزشی و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب سبب تسهیل روند ریکاوری و بهبودی در افراد الکلی می‌شود.

    جلسه بهبودی
    بسیاری از برنامه‌های درمانی اقامتی شامل درمان‌های فردی و گروهی، پیوستن به گروههای حمایتی مانند AA، فعالیت درمانی، همکاری با اعضای خانواده، کار با مشاوران، کارکنان حرفه‌ای و پزشکان با تجربه در حوزه درمان الکلیسم می‌باشد

    درمان اعتیاد به الکل یا الکلیسم

    علاوه بر برنامه‌های درمانی، تکنیک‌های جایگزین دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در درمان الکلیسم مفید باشند. به عنوان مثال:

    یوگا. یوگا مجموعه‌ای از حرکات و تمرینات تنفسی کنترل شده است که می تواند در روند دستیابی به آرامش و کنترل استرس کمک کننده باشد.

    مدیتیشن. در طول مدیتیشن بر تمرکز فکری و کم کردن افکاری توجه می‌شود که می‌توانند سبب آشفتگی مغزی و بروز استرس شوند.

    طب سوزنی. در این روند سوزن‌های بسیار نازکی وارد پوست می‌شوند که می‌توانند در کاهش اضطراب و افسردگی کمک کنند.

    منبع: mayoclinic.org

    سایت اعتیاد

    کاربرد برنامه‌های 12 قدمی مانند AA و NA به عنوان موثرترین روش رهایی از اعتیاد به اثبات رسیده است. برنامه‌های 12 قدم بدون آن که هزینه‌ای به همراه داشته باشند یک برنامۀ ساده و موثر روزانه در اختیار معتادان قرار می‌دهند که همه جنبه‌های مختلف بیماری اعتیاد را مورد توجه قرار می دهد.

    سایت اعتیاد (www.etiad.org) اطلاعات جامعی درباره درمان اعتیاد به الکل یا الکلیسم و همچنین انجمن‌های دوازده قدمی در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید درباره بهبودی با استفاده از این روش تصمیم‌گیری کنید.

     اطلاعات بیشتر در مورد الکلی‌های گمنام: AA

    برچسب‌ها