FoodGroupsMay2015-200

گروه های غدایی و تاثیر آن ها بر سلامت روان

    FoodGroupsMay2015-200 ثابت شده که تغذیه تاثیر مهمی بر اعصاب و روان انسان دارد و تغذیه ناکافی و غلط می تواند آثار نامطلوبی بر اعصاب و روان انسان بگذارد و موجب افسردگی شدید و اختلالات عصبی جدی شود. 

    بی شک برای ادامه ی حیات و یا به طور کلی فعالیت های جسمی و رفتار های فیزیکی؛ بدن و جسم ما به انرژی و یا همان مواد غدایی احتیاج دارد تا بتواند با مصرف آن ها ابتدایی ترین فعالیت های ضروری روزانه خود را تامین کند. جدای از نیاز ضروری و اولیه برای فعالیت آنچه سعی داریم در این مطلب به آن بپردازیم، تاثیری است که هر یک از گروه های غذایی بر روح و روان فرد به جا می گذارد.

    در زیر به فاکتورهای غذایی که بر سلامت اعصاب و روان تاثیر می گدارند، اشاره مختصری می شود.

    غذاهای تقویت کننده مغز :
    بر طبق تحقیقات دانشگاه بوستون، شاه توت به دلیل منابع سرشار آنتی اکسیدان موجود در آن، خوراکی بسیار مقوی برای مغز می باشد. توت فرنگی نیز بر طبق تحقیقات دانشمندان نورولوژیست در دانشگاه مریلند، باعث توان فکر و افزایش تمرکز ذهنی می شود.

    کربوهیدرات ها یا مواد قندی ـ نشاسته ای:
    کمبود این گروه از مواد؛ در اکثر رژیمهای لاغری اتفاق می افتد، به دلیل اینکه سلولهای عصبی انرژی مورد نیاز خود را صرفا از گلوکز تامین می کنند و گلوکز هم فرم ساده ای از کربوهیدرات است که قابل جذب در دستگاه گوارش است .
    چنانچه در برنامه غذایی روزانه کمبود شدید کربوهیدرات وجود داشته باشد سلولهای عصبی دچار کمبود انرژی شده و نمی توانند کار خود را انجام دهند. همچنین محدودیت شدید کربوهیدرات به مدت طولانی باعث پایین افتادن قند خون می شود که به این حالت هیپو گلیسیمی می گویند و از عوارض آن می تواند: خستگی، بیماری، بی حوصلگی، اضطراب، کاهش قدرت یادگیری می باشد.

    مواد پروتئینی :
    کمبود شدید پروتئین می تواند موجب بروز عوارض فراوانی از جمله : خستگی، بی حالی و سستی باشد. مواد غذایی غنی از پروتئین عبارتند از: گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات، مغزها( پسته ، بادام ، فندق ، گردو ، تخمه).

    ویتامین ها :
    ویتامین گروه B و C در سلامت سیستم عصبی تاثیر زیادی دارند.

    ویتامین گروه B- B کمپلک:
    در این گروه؛ ویتامین هایی قرار دارند؛ که در سلامت اعصاب موثرند وکمبود شان ایجاد عوارض عصبی می کند. عبارتند از: ویتامین B1- B6- B12

     

    FoodGroupsMay2015-460

    بهترین راه برای اطمینان از تعادل و تنوع غذایی استفاده از چهار گروه اصلی غذایی است

    مواد معدنی:
    ید، منیزیم، آهن که در سیستم عصبی بسیار موثرند.
    تاثیر ید بر سیستم عصبی به قدری شدید است که چنانچه مادر در دوران بارداری کمبود ید داشته باشد نوزاد با عقب افتادگی ذهنی متولد می شود.

    کمبود آهن چون باعث کم خونی می شود و خون لازم به سلولهای عصبی نمی رسد در نتیجه ایجاد خستگی، بی حالی، ضعف، کاهش یادگیری و عصبانیت و بی اشتهایی می کند.

    بهترین راه برای اطمینان از تعادل و تنوع غذایی استفاده از چهار گروه اصلی غذایی است که شامل :

    الف ـ گروه نان و غلات
    ب ـ گروه میوه و سبزی ها
    ج ـ گروه شیر و لینیات
    د- گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ .

    گروه غذایی میوه وسبزی ها:
    برای مقاومت بدن در برابر عفونت ها، ترمیم زخمها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری است .

    گروه لبنیات:
    برای استحکام استخوان ها ، دندان ها و رشد و سلامت پوست لازم است.

    گروه ویتامین ها:
    توصیه می شود بیشتر از گوشت سفید استفاده شود و پیش از پختن گوشت قرمز، چربی هایی را که به چشم می خورد جدا کنید.

    گروه غلات:
    برای تامین انرژی، رشد و سلامت دستگاه عصبی لازم است.

    با در نظر گرفتن موارد و نکات یاد شده، میتوان سلامت جسم و روح بدن را به درستی تامین کرد و انرژی لازم برای جسم و همچنین نیاز لازم و ضروری ذهن را تامین نمود.

    منبع: http://www.msworld.ir