224-AA-dw-de-200

مصرف بی‌رویه الکل در بین جوانان آمریکایی

    زنگ خطر: کاهش سن مصرف الکل در آمریکا

    یکی از معضلاتی که امروزه بیش از هر زمان دیگری دامنگیر جامعه آمریکاست، مصرف بی رویه مشروبات الکلی در بین جوانان ونوجوانان این کشور است. امروزه مصرف مشروبات الکلی در میان دانشجویان آمریکایی نسبت به هم سالان آنها که به تحصیل نمی پردازند بسیار بیشتر است. مقامات مسئول در بخش سلامت عمومی جامعه آمریکا معتقدند که مصرف الکل سالیانه 80000 نفر از مردم این کشور را به کام مرگ میکشاند و بیش از 220 میلیارد دلار پول را به هدر میدهد.

    اگرچه دانش آموزان دبیرستانی به نسبت کمتر از دانشجویان به میگساری می پردازند اما برآورد می شود که 90 درصد الکل توسط جوانان و نوجوانان مصرف میشود. کارشناسان همچنین نسبت به مصرف بی رویه مشروبات الکلی با طعم شیرین ابراز نگرانی کرده اند چرا که این نوع خاص از مشروبات زنان جوان و دختران را تشویق میکند که هرچه بیشتر از این مشروبات استفاده کنند.

    دریک پژوهش، 65 درصد دانشجویان آمریکایی به محققین گفته اند که اخیراً الکل مصرف کرده اند و 44 درصد نیز گفته اند که مستی را تجربه کرده اند. مصرف الکل چنانچه گفته شد در میان دانشجویان آمریکایی بیش از همسالان غیر دانشجوی آنهاست و میگساری در دانشگاه ها و کالج ها از سال 1993 بطور دائم تا کنون وجود داشته است.

    سنین بین 18 تا 20 سال بالاترین میزان مصرف الکل را در جامعه آمریکا دارند و میزان مصرف در میان زنان تحصیلکرده نسبت به گذشته بیشتر شده است. سالیانه 4700 نوجوان زیر 18 سال آمریکایی به دلیل سوء مصرف الکل جان خود را از دست میدهند. زیاده روی در نوشیدن مشروبات الکلی در سال 2010 منجر به مرگ 10228 نفر در جاده های آمریکا شده است. این عدد تقریبا از سال 1982 که میزان تلفات جاده ایِ ناشی از سوء مصرف الکل 26173 نفر اعلام شده بود، تا کنون ثابت بوده است.

    موضوع غم انگیزتر این است که والدینی که به مصرف مشروبات الکلی اعتیاد دارند، این بیماری را برای فرزندان خود به ارث میگذارند. تحقیقات نشان داده است فرزندانی که از والدین دائم الخمر متولد میشوند، نسبت به همسالان خود، در سنین بسیار پایین تری به مصرف الکل روی می آورند.


    سه میلیون نوجوان بین ۱۴ تا ۱۷ ساله در آمریکا در شمار افراد معتاد به الکل هستند


    تبلیغات مربوط به مشروبات الکلی در سراسر ایالات متحده انجام میشود تا مردم را تشویق به خرید و مصرف محصولات الکلی کنند. تبلیغ این محصولات در معابر و وسایل نقلیه عمومی امری رایج در آمریکاست. اگرچه تبلیغ این تولیدات در رسانه های جمعی منع قانونی نداشته و ندارد، اما تا سال 2001 شبکه های تلویزیونی و رادیویی در ایالات متحده بطور داوطلبانه از پذیرش تبلیغ مشروبات الکلی خودداری مینمودند. از سال 2001 شبکه تلویزیونی ان بی سی (NBC) شروع به پخش تبلیغ محصولات یک شرکت تولید کننده مشروبات مخمر نمود که با انتقادهای گسترده ای مواجه شد. پس از آن، تبلیغ مشروبات الکلی به شبکه های کابلی و شبکه های محلی منحصر شد اما از سال 2011 شبکه های تلویزیونی مهم آمریکا مجدداً تبلیغاتشان را از سر گرفتند. نخست شبکه سی بی اس (CBS) شروع به پخش آگهی های تبلیغاتی مربوط به مشروبات الکلی در برنامه های بعد از نیمه شب خود کرد و به دنبال آن شبکه های دیگری همچون ای بی سی(ABC) و ان بی سی (NBC) به این کار روی آوردند.

    تبلیغ گسترده مشروبات الکلی در معابر شهری و وسایل نقلیه عمومی در ایالت ماساچوست منجر به بروز انتقادهای شدید از سوی برخی شهروندان به این تبلیغات شده است. یک نوجوان اهل ایالت ماساچوست وسایل نقلیه عمومی را به «اتوبوس مدرسه» کودکان تشبیه کرده و گفته است که: «ما همه روزه از این وسایل نقلیه استفاده میکنیم و به طور دائم با این تبلیغات روبرو میشویم و این باعث میشود که من و همسالان من تشویق به استفاده از این مشروبات بشویم.»

    در گزارشی توسط مؤسسه مطالعاتی سی کیو ریسرچ سنتر در این باره منتشر شده آمده است که تقریبا شش میلیون و ۶۰۰ هزار نوجوان کمتر از ۱۸ سال در خانه هایی زندگی می کنند که حداقل یکی از والدین الکلی است. هنگامی که این نوجوانان به سالهای آخر دبیرستان می رسند ۸۰ درصد آنان مشروب خورده و نزدیک به ۶۲ درصد نیز مست کرده اند.

    آمار ها نشان می دهد که سالانه ۵۰۰ هزار نفر در ایالات متحده با مصرف مشروبات الکلی مسموم می شوند و هر هفته تقریبا یک تن جان خود را براثر این مسمومیت قابل پیشگیری از دست می دهد. براساس آمار های سال ۲۰۰۲ مصرف مشروبات الکلی در آمریکا، دو میلیون و ۶۰۰هزار نفر از جوانان بین ۱۲ تا ۱۷ سال برای عیاشی مشروب مصرف می کنند.

    یک بررسی نشان می دهد که ۵۶ درصد نوجوانان آمریکایی 12 تا ۱5 ساله اعلام کرده اند که تبلیغات مربوط به استفاده از نوشابه های الکلی آنها را تشویق به نوشیدن آنها می کند.

    61-AA-bottle-BW-200الکلیسم و سوء استفاده از الکل سومین عامل عمده مرگ و میر قابل پیشگیری در آمریکا محسوب می شود. آمارهای تصادفات در این کشور نشان می دهد که روزانه ۶۵ نفر در تصادفات جاده ای به هلاکت می رسند که الکل مصرف کرده اند. همچنین این آمار حاکیست که سه میلیون نوجوان بین ۱۴ تا ۱۷ ساله در آمریکا در شمار افراد معتاد به الکل هستند.

    آمارهای ارائه شده از سوی این مؤسسه حاکی است که در سال های دهه ۱۹۶۰ میلادی هفت درصد دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله به الکل اعتیاد داشتند اما این رقم در سال های اول دهه ۱۹۹۰ به ۳۱ درصد افزایش یافت.

    پژوهش ها همچنین نشان می دهد که ۲۵ هزار آمریکایی در سال ۱۹۹۸ در حوادث رانندگی کشته و بیش از ۵۰۰ هزار تن مجروح شدند که عمدتاَ در حین رانندگی مست بوده اند.

    مصرف دراز مدت و افراط در نوشیدن الکل عامل عمده بیماری و مرگ ناشی از نارسایی های کبدی و قلبی است. خسارات ناشی از درمان نکردن سوء مصرف مواد مخدر و الکل در یک سال در آمریکا از نظر ضررهای تولیدی، هزینه های اجرای قانون، مراقبت های بهداشتی و برنامه های رفاهی به ۲۷۶ میلیارد دلار می رسد که بسیار تکان دهنده است.

    رانندگان مست مسئول ۵۰ درصد از تلفات رانندگی در بزرگراه ها هستند. براساس این آمار ۹۵ درصد الکلی ها براثر ابتلا به بیماری و تقریبا ۲۶ سال زودتر از یک انسان معمولی جان می سپارند.

    منبع: US Viewer

    برچسب‌ها