143-NA-addiction-drawing-200

بزرگترین رویداد علمی کشور در حوزه اعتیاد

    143-NA-addiction-drawing-200هشتمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد از 21-19 شهریور در مرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار شد.

    دانشمندان، صاحبنظران و فعالان حوزه اعتیاد از کشورهای امریکا، دانمارک، استرالیا، ایتالیا، مصر، کانادا ، پاکستان ، انگلستان و اسپانیا در هشتمین کنگره دانش اعتیاد در تهران حضور داشتند. بسیاری از آنان که سیاستگذاران و یا مجریان سیاستهای مقابله با اعتیاد در کشور خود هستند به سفارش برگزارکنندگان کنگره ، نسبت به تهیه مقاله، سخنرانی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی اقدام کردند تا بتوان از این طریق تجربیات دیگر کشورها در حوزه اعتیاد را نیز به کارشناسان و متخصصان ایرانی منتقل کرد.

    به گزارش خبرنگار سایت اعتیاد www.etiad.org، از محورهای این کنگره می توان به پیشگیری از اعتیاد، پژوهش در اعتیاد، رفتارهای جنسی در سوء مصرف مواد، اختلالات همراه روانپزشکی، مشکلات جسمی در مصرف، پرستاری و مددکاری در درمان و بازتوانی در اعتیاد و مصرف الکل و عوارض آن اشاره کرد. نگاهی به لیست استادهای شناخته‌شده دانشگاه‌های معتبر ایرانی و خارجی و کارشناسان و متخصصین برجسته بین المللی، عظمت و اهمیت این همایش دانش اعتیاد را نشان می‌دهد.

    دکتر محمد تقی جغتایی رییس هشتمین کنگره بین‌المللی با بیان این که از دیدگاه مردم «اعتیاد» مشکل اصلی نظام سلامت است، گفت:‌ اعتیاد باید جزو اولویت‌های نظام سلامت قرار گیرد. طی تحقیقی که از مردم در زمینه مشکل اصلی نظام سلامت مطرح شده، از نظر مردم این مقوله مهمترین مشکل نظام سلامت به شمار می‌رود. وی، حوزه اعتیاد را یک مساله پیچیده دانست که علت‌ها و جنبه‌های متفاوت دارد و گفت: پرداخت‌های ناقص به موضوع اعتیاد آن را پیچیده‌تر کرده است به نحوی که در توانمندسازی جامعه، پیشگیری مداخلات و حوزه‌های درمان و بازتوانی، پرداخت‌های ناقص صورت گرفته است.

    بیش از هزار و سیصد مقاله به این کنگره ارسال شده که هزار و 50 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است. بر این اساس 700 مقاله به صورت پوستر و 300 مقاله به صورت شفاهی طی سه روز کنگره ارائه شد.

    پروفسور ریچارد راسون نماینده WHO و استاد برجسته دانشگاه UCLA کالیفرنیا علاوه بر سخنرانی در سالن اصلی، سه کارگاه آموزشی در زمینه دانش تخصصی اعتیاد برگزار کرد. از دیگر میهمانان خارجی میتوان از دکتر سارا لارنی استاد دانشگاه براون آمریکا، دکتر بریجیت تیلستراپ استاد دانشگاه و محقق مرکز تحقیقات الکل و مواد مخدر دانشگاه آرتوس دانمارک و دکتر فابریزیو فاجیانو ازدانشگاه نووارا ایتالیا نام برد.

    8th-congress-1-460بیش از هزار و سیصد مقاله به این کنگره ارسال شده که هزار و 50 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است

    دکتر علیرضا نوروزی رییس اداره پیشگیری، کاهش آسیب و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت، دکتر محمدعلی محسنی بندپی معاون امور بین الملل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر علی فرهودیان رئیس مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر محمدتقی جغتایی سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر آذرخش مکری محقق برجسته دانشگاه تهران، دکتر رامین رادفر استاد دانشگاه UCLA ، دكتر حامد اختياري و دكتر محمد رضا زرين دست جزو صدها استاد و دانشمند شرکت کننده در کنگره بودند.

    دکتر محمدرضا زرین‌دست دبیر علمی هشتمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد اظهار داشت: مهمترین مسئله در اعتیاد ژنتیک است، من بسیاری از افراد معتاد را مقصر نمی‌دانم، افراد به علت خاصیت ژنتیکی تمایل بیشتری به مصرف مواد دارند بنابراین همیشه افراد مقصر نیستند، در درمان نیز همین‌طور است و برخی به علت ژن‌هایی که دارند زودتر و برخی دیرتر درمان می‌شوند. وی ادامه داد: امیدواریم روزی با ژن‌تراپی افراد معتاد را درمان کنیم. همچنین محیط نیز مهم است، ما در درمان فقط دنبال وابستگی جسمی هستیم درحالی که باید به دنبال درمان روانی نیز باشیم. مسئله‌ای که ما را بر می‌گرداند یا نگه می‌دارد همین است.

    8th-congress-2-460“ما در درمان فقط دنبال وابستگی جسمی هستیم درحالی که باید به دنبال درمان روانی نیز باشیم”

    به گفته آقای علی فرهودیان در این کنگره بیش از دو هزار نفر شرکت کردند. سومین جایزه‌ی طب اعتیاد (ایزاما) طی مراسمی در همین کنگره به 16 پژوهشگر برتر حوزه اعتیاد اعطا شد. این کنگره با همکاری مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با حمایت دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی، دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، انجمن علوم اعصاب ایران و ده ها انجمن علمی، تشکل غیردولتی و دولتی و سازمان های بین المللی همچون سازمان جهانی بهداشت، دفتر کودکان سازمان ملل، دفتر مبارزه با جرائم سازمان ملل و پلیس مبارزه با مواد مخدر، برگزار شد.

    منبع: سایت اعتیاد www.etiad.org

    8thIntlCongress-2-poster-460jpg