انواع مسمومیت‌ با مواد‌مخدر

مرگ پنج هزار نفر در سال به‌دلیل انواع مسمومیت‌

    هر سال بیش از پنج هزار و پانصد نفر ایرانی٬ به دلیل ابتلا به انواع مسمومیت‌ فوت می‌کنند. 

    این آمار را سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرده است.

    بیشترین مسمومیت منجر به مرگ در سال‌های اخیر را ناشی از سوء‌مصرف مواد مخدر و محرک است. این نوع مسمومیت ۵۴ درصد از کل موارد مرگ ناشی از مسمومیت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

    همچنین شیوه مصرف مواد مخدر به صورت اوردوز (مصرف مقادیر بالا)، مصرف به قصد خودکشی، مصرف اتفاقی خصوصاً در کودکان و نیز بلعیدن مقادیر بالای مواد از سوی قاچاقچیان میباشد.

    در این میان مسمومیت با متادون و ترامادول در صدر عوامل مسمومیت‌زای مخدر و بعد از آن٬ مسمومیت ناشی از تریاک و شیشه قرار دارند.

    الکل؛ شایع‌ترین ماده مصرفی

    متاسفانه درباره میزان دقیق مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران، آمار دقیقی در دست نیست و بار‌ها از سوی مسئولان مختلف آمارهای متفاوتی در این زمینه اعلام شده است.

    یک مقام سازمان پزشکی قانونی ایران از مرگ ۱۵۳ نفر درسال ۱۳۹۶ به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی خبر داد و اعلام کرد که سن مصرف مشروبات الکلی در ایران به ۱۸ سال رسیده است. مصرف نوشیدنی‌های الکلی غیراستاندارد و قاچاق بار‌ها در ایران منجر به مرگ و یا از دست دادن بینایی شماری از مصرف‌کنندگان آن در شهرهای ایران شده است و بر اساس تحقیقات، این فاجعه نتیجه نوشیدن الکل دست‌ساز است.

    تحقیقی که در ۵۷ دانشگاه در ایران روی بیش از پنج هزار دانشجو انجام شد نشان داد که مصرف الکل بیشتر از مواد دیگر (مخدر یا سکرآور) رایج بوده و از نظر تکرار مصرف نیز در رده اول قرار داشته است.

    مسمومیت‌های دارویی

    مسمومیت دارویی یکی از متداول‌ترین انواع مسمومیت‌هاست.  استفاده بيش از حدمجاز هر دارو يا ماده‌اي مي‌تواند باعث مرگ شود. داروها يكي از خطرناك‌ترين عوامل مسموميت‌زا در منازل هستند و بي‌توجهي به ميزان مصرف دارو، استفاده از داروها در تاريكي و با خواب‌آلودگي و مصرف خودسرانه داروها، همگي مي‌تواند منجر به مسموميت‌هاي دارويي شود.

    بايد از مصرف خودسرانه داروها اجتناب كرده و توجه داشته باشيم كه مصرف مقادير بالاي برخي از داروهاي به ظاهر كم‌خطر، مي‌تواند براي فرد و به‌ويژه براي كودكان و افراد مسن، كشنده باشد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در سال ۹۶، بین ۴۵ تا ۸۰ درصد از مراجعات به بیمارستان‌های مرجع ناشی از مسمومیت‌های دارویی است. عمده‌ترین داروهای مصرف‌شده در موارد مسمومیت نیز مسکن مخدر، داروهای آرامبخش، ضد افسردگی و سپس مسکن‌های غیر مخدر بوده است.

    مرگ ناشی از مسمومیت در مردان چهار برابر زنان است. بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی٬ نزدیک به ۸۰ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت در مردان و نزدیک به ۲۰ درصد آن در زنان رخ می‌دهد.

    بیشترین میزان شیوع مسمومیت‌ها در ایران در میان «زنان خانه‌دار» بوده و از آنجا که  ۸۹ درصد از موارد مسمومیت در منزل بروز می‌کند٬ ایمن‌سازی منازل دارای اهمیت بسیاری است.

     بیشتر مسمومین مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها در ایران در محدوده سنی جوان یعنی ۲۰ تا ۴۰ سال است.

    برچسب‌ها