اعتیاد الکل در سالمندان

بالا رفتن سن، عامل افزایش خطر اعتیاد به الکل

مصرف الکل فقط بخشی از ماجراست

    دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که بالا رفتن سن، عامل افزایش خطر اعتیاد به الکل است. کارشناسان اعتیاد عقیده دارند، ۴۰درصد از افراد بالای ۶۵ سال در آمریکا، بیش از حد الکل می‌نوشند. خطر اعتیاد به الکل را باید در سنین بالای زندگی جدی گرفت.

    پیش بینی می‌شود میزان معتادان به مواد مخدر و الکل بین افراد بالای ۵۰ سال در آمریکا از ۳ میلیون نفر به ۶ میلیون برسد. از بسیاری جهات این یک اپیدمی خاموش است که در اغلب موارد از چشم خانواده و پزشکان این سالمندان پنهان می‌ماند.

    همچنین در آخرین گزارش دولت آلمان، مصرف الکل و زیاده‌روی در آن در افرادی که در سنین بالا هستند افزایش پیدا کرده است. آلمانی‌ها زیاد عمر می‌کنند لکن به موازات آن، مصرف الکل نیز در افراد سالخورده افزایش می‌یابد. امروزه دوسوم افراد سالخورده‌ی معتاد به الکل در این کشور، معتادانی هستند که به ایام سالخوردگی رسیده‌اند.

    جوزف گاربلی، پزشک مسئول در بیمارستان پنسیلوانیا، می‌گوید، این مشکل آنقدر دارد جدی می‌شود که بیمارستان برنامه خاصی را برای این افراد در نظر گرفته است. براساس نظرسنجی اداره اعتیاد و سلامت روان، اکنون 1700 مکان از 18هزار مرکز ترک اعتیاد در ایالات متحده به افراد بالای 50 سال خدمات ویژه ارائه می‌کنند.

    گاربلی عقیده دارد این افراد به دلیل محدودیت‌های بدنی استقلال خود را به‌تدریج از دست می‌دهند. به‌علاوه افراد مسن، نزدیکان خود را از بین خانواده یا دوستان از دست می‌دهند و احساسی در آنها به وجود می‌آید که به دلیل بازنشستگی کنار گذاشته شده‌اند. آنها گاه به این نتیجه می‌رسند که میتوان با کمک مواد مخدر یا الکل تنهایی خود را پر کرد. بالا رفتن سن باعث می‌شود که میزان تحمل آنها نسبت به الکل کم شود یا مصرف الکل به‌صورت خطرناکی بر داروهایی که مصرف می‌کنند، اثر بگذارد.

    الکل می‌تواند اثر داروهایی مانند آلپرازولام و دیازپام را تشدید کرده و نتایج مهلکی در مصرف مسکن‌ها به‌بار بیاورد.

    خطر اعتیاد به الکل در سالمندان 

    بعضی افراد سالخورده‌ که به دلیل “گسست‌های عاطفی” در ایام پیری مانند از دست دادن شریک زندگی یا دوستان نزدیک و در نتیجه تنهایی دچار افسردگی می‌شوند و به الکل روی می‌آورند. همچنین کسانی هستند که در ایام بازنشستگی دچار ترس و اضطراب می‌شوند، چون ناگهان احساس می‌کنند که دیگر برای جامعه سودمند نیستند و بازدهی که در ۴۰ سال گذشته‌ی زندگی خود داشته‌اند، برای هیچ کس جالب نیست. این‌گونه افراد نیز با خطر اعتیاد به الکل روبرو هستند.

    مصرف الکل فقط بخشی از ماجراست. مطالعات نشان می‌دهند، تعداد سالمندانی که برای ترک اعتیاد به  داروهای آرام‌بخش و  اپیوئیدی {مسکن‌هایی که منشا تریاک دارند} مورد درمان قرار می‌گیرند، از سال 2012 افزایش یافته است. افراد 59-50 ساله در شهر نیویورک بزرگ‌ترین گروه تحت درمان برای ترک را تشکیل می‌دهند. حتی مواردی دیده شده است که افراد بعد از بازنشستگی به مصرف کوکایین روی آورده‌اند!

    اعتیاد الکل در سالمندان
    تعداد سالمندان معتاد به الکل و مواد مخدر دوبرابر شده است

    نشانه‌های اعتیاد به مشروب

    درمان اعتیاد به الکل یا الکلیسم

    خانواده‌های سالمندان اغلب انتظار دارند، پزشک خانواده درباره اعتیاد به مواد و الکل از بیمار سوال کند، اما زمان ویزیت پزشکان که این روزها به دقیقه‌ها محدود شده است، در خیلی از موارد این مجال را نمی‌دهد.

    گزارش‌ها حاکی از آن است که اغلب فرزندان فکر نمی‌کنند که پدر یا مادر سالمندشان ممکن است معتاد شوند، درصورتی که 37درصد آنان در نظرسنجی‌ها گفته‌اند رفتارهای پرخطری را از والدین خود مشاهده کرده‌اند.

    35 میلیون سالمند بالای 65 سال در آمریکا زندگی می‌کنند. در حال حاضر، 17درصد از این جمعیت به‌نوعی تحت تاثیر اعتیاد به مواد شامل سوءمصرف داروهای نسخه‌ای قرار دارند و تعداد سالمندان معتاد به مواد مخدر دوبرابر شده است.

    کارشناسان می‌گویند، در سال 2006، اولین گروه از  آمریکایی هایی که طی سال‌های 1960-1946 به دنیا آمده بودند، به 60سالگی رسیدند. این افراد نسبت به سالمندان نسل های قبل، باورهایی متفاوتی داشتند و بیش از سالمندان قبلی در معرض الکل و مواد مخدر بوده‌اند. درنتیجه بیش از آنها فکر می‌کنند، با کمک این مواد می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.

    به همین دلیل انتظار می‌رود میزان معتادان به مواد و الکل در این رده سنی باز هم افزایش یابد.

    واقعیت آن است که شرم و احساس گناه از مصرف مواد و الکل در این نسل کمرنگ‌تر از نسل‌های سالمندان قبلی شده است و رفتن به سوی مواد برای حل مشکلات سالمندی اکنون خریداران زیادی دارد.

    درباره اعتیاد به الکل بیشتر بخوانید:

    مراحل اعتیاد به الکل و دلایل الکلیسم

    هوشیاری احساسی

    برچسب‌ها