میکل آنژ

بهبودی یک فرآیند دائم و مادام‌العمر است/۱۴ آذر

من همچنان یاد می‌گیرم. (فرمان میکل‌آنژ)

آیا درست است یک مرد بگوید نمی‌داند؟ افسانه‌های مرد‌سالار به‌مان می‌گویند که مرد باید همیشه همه چیز را بداند، بداند چطور عاشق باشد، چطور کاری را انجام دهد، چطور راحت از جایی به جای دیگر برود. ما فکر می‌کردیم هرگز نباید گیج یا سردرگم به نظر بیاییم، چون ممکن است از نگاه دیگری ضعیف به نظر بیاییم. قطعاً این نگاه، بچگانه است! اصلاً ما چطور می‌توانیم چیزی یاد بگیریم اگر مبتدی نباشیم؟ این‌طوری اندازه استعدادمان نمی‌شویم. در فرآیند رشد ما می‌توانیم این افکار حقیر را کنار بگذاریم و بپذیریم که همیشه همه چیز را نمی‌دانیم.

برای بسیاری از ما پیش آمده که سال‌های زیادی را بی آنکه به بلوغ بیشتری رسیده باشیم، پشت سر گذاشته‌ایم. فقط سن‌مان بیشتر شده. یک راهنما به ما کمک می‌کند که چطور یاد بگیریم، مبتدی و شاگرد باشیم. این را می‌توانیم از دیگر مردها و زن‌های گروه یاد بگیریم. برای یاد گرفتن باید صادقانه و صریح بگوییم که چه چیزهایی را می‌دانیم و چه چیزهایی را نمی‌دانیم. وقتی مشتاق یادگیری هستیم، به لحاظ عاطفی رشد می‌کنیم.

من نسبت به نداسته‌هایم صادقانه رفتار می‌کنم تا همچنان بتوانم یاد بگیرم.

(ترجمه از کتاب Touchstones)

بهبودی یک فرآیند دائم و مادام‌العمر است

هر قدر آن را جدی‌تر بگیریم، بیشتر درک می‌کنیم که تا چه حد قابلیت رشد داریم. فرقی نمی‌کند که در چه نقطه‌ای از سفر بهبودی قرار داریم، آموختن و یادگیری هیچ وقت پایان نمی‌یابد. تمرین مداوم برنامه معتادان گمنام، نه تنها زندگی را برای ما آسان‌تر می‌سازد، بلکه آن را غنی‌تر،بهتر و جالب‌تر می‌کند.

ما با پاک ماندن شروع می­ کنیم و از آنجا به بعد، برنامه به ما ابزار لازم جهت پیدا کردن راه حل هایی که برای ما مناسب هستند، را ارائه می­ کند. از اتفاقات مختلفِ زندگی درس می­ گیریم، توانایی پیدا می کنیم و به موفقیت دست می یابیم.

ما بهبود پیدا می­ کنیم تا قادر باشیم زندگی ای کامل و غنی را تجربه کنیم. این زندگی ما را با چالش‌هایی روبرو می­‌کند که هرگز انتظارش را نداریم. زندگی فرای رویاهای‌مان، اغلب به معنی وارد شدن به محدوده‌ای ناشناخته و غریب است.

اصولی که ما در برنامه ۱۲ قدم تمرین می‌کنیم درطول زندگی مان کاربرد دارند. آنها راهی را به ما پیشنهاد می‌کنند که از طریق آن بتوانیم قطع مصرف کرده، خود را آزاد نموده و بتوانیم آنچه که هستیم باشیم.

 تا زمانی که تمایل داشته باشیم پاک بمانیم و به جلسات برویم، بهبودی مان از راه های غیر قابل تصوری رشد می­‌کند. ما در حال پاک زندگی کردن هستیم و سفرمان هر روز ادامه دارد.

  (کتاب پاک زیستن، انجمن معتادان گمنام)