کتامین اعتیادآور است؟

کتامین اعتیادآور است؟

دوپامین عامل اصلی رفتارهای معتادگونه است

    کتامین را بسیاری «اَبَردراگ» یا پدر مواد می‌دانند. یک بی‌هوش‌کننده قوی است و ضدّ افسردگی سریع‌الاثر. حقیقتاً می‌تواند اوقات خوشی را برای مصرف‌کننده رقم بزند. اما از آنجا که مصرف تفریحی و دارویی این ماده رو به افزایش است، این پرسش در ذهن بسیاری از ما شکل گرفته است که آیا کتامین اعتیادآور است؟

    در ادامه این مقاله مجله اعتیاد به این سوال پاسخ خواهیم داد.

    کتامین از دهه ۱۹۷۰ میلادی برای مصارف انسانی و دامپزشکی در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۹، کتامین برای درمان افسردگی مقاوم تأیید شد و برای بیمارانی که با افکار یا رفتارهای خودکشی حاد روبرو هستند، توصیه می‌شود. این داروی بیهوشی همچنین توسط دامپزشکان استفاده می‌شود.

    بن اسپیلبرگ، متخصص اعصاب و مدیر عامل کلینیک TMS & Brain Health، می‌گوید: «مثل بسیار از دراگ‌های روان‌گردان، قابلیت بی‌حد و حصر کتامین در درمان افسردگی خطر سوء‌مصرف را هم با خود به‌همراه دارد. بسیاری از جوانان، به دلیل ویژگی‌های مخصوص و اثرات جذابی که کتامین دارد، ممکن است به مصرف آن روی آورند. این اثرات شامل سرخوشی و توهم‌زایی است که با مصرف این دارو به وجود می‌آید.

    لارنس واینستین، مدیر ارشد پزشکی مراکز اعتیاد امریکا (American Addiction Centers)، نیز اعتقاد دارد کتامین یک ماده شیمیایی اعتیادزاست. ترشح  دوپامین عامل اصلی رفتارهای وسواس یا معتادگونه است و کتامین هم همچون سایر دراگ‌ها به‌سرعت در مغز دوپامین ترشح می‌کند و سیستم پاداش را در مغز فعال می‌کند

    اعتیاد کتامین
    قابلیت بی‌حد و حصر کتامین در درمان افسردگی خطر سوء‌مصرف را هم با خود به‌همراه دارد.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    بهترین و جدیدترین داروهای ترک اعتیاد

    رشته روان‌شناسی اعتیاد در دانشگاه‌های ایران

    بهترین روش‌های درمان اعتیاد


    کتامین اعتیادآور است؟

    کتامین دارای پتانسیل سوءاستفاده، وابستگی روانی و فیزیکی، و همچنین خاصیت اعتیادآور است. افرادی که از کتامین استفاده می‌کنند، گزارش می‌دهند که اثرات کوتاه مدت آن بسیار سرخوشانه است و نقش آن به عنوان یک نقطه دسترسی به تعاملات اجتماعی، قطع مصرف را به ویژه دشوار می‌کند.

    به هر حال، هستند متخصصانی که بیشتر از حدّ لازم و مطمئن برای مراجعه‌کننده دارو تجویز می‌کنند و همین‌طور افرادی که مستعد اعتیاد هستند و مصرف اندک را به مصرف روزانه می‌رسانند. در این افراد احتمال بروز مشکل مثانه و همچنین کلیوی بالا می‌رود، آسیب مغزی که جای خود دارد.

    مصرف‌کنندگانی که به این ماده اعتیاد پیدا کرده‌اند، می‌گویند وضعیت گوارشی را کامل مختل می‌کند، اما به این خاطر که جلو فکر کردن و اضطراب را می‌گیرد، به آن برمی‌گردند.

    این خنثی کردن تفکر منفی یکی از دلایل اصلی‌ای است که بیشتر معتادان و مستعدان اعتیاد به خاطرش به دنبال مصرف ماده‌ای می‌روند. اما پرواضح است که این مشکل با مصرف اعتیادگونه‌ هیچ ماده‌ای برطرف نمی‌شود و مشکل در واقع چیزی فراتر از دراگ است.

    به گفته اسپیلبرگ، بسیاری از کسانی که درگیر سوء‌مصرف مواد می‌شوند از اختلال روحی مثل افسردگی، اضطراب و اختلال اضطراب پس از آسیب روانی (PTSD) رنج می‌برند.


    کتامین متیو پری شخصیت دوست‌داشتنی سریال فرندز را کشت

    متیو پری
    مرگ غم انگیز بازیگر محبوب متیو پری به خاطر “اثرات حاد کتامین” سوالات زیادی را در مورد چگونگی استفاده متخصصان پزشکی از کتامین ایجاد کرده است. آیا تجویز این داروی بیهوش کننده و روانگردان بی خطر است؟!

    علائم اعتیاد به کتامین:

    – افزایش میزان مصرف

    – وسواس و انتظار برای مصرف مجدد

    – پول خرج کردن زیاد از حد برای خرید این دارو

    – ناتوانی در انجام مسئولیت‌ها در مدرسه و محل کار

    – بی توجهی به دوستان و خانواده

    علائم مصرف کتامین:

    کاهش تنفس به میزان خطرناک

    ضعف عضلانی یا اسپازم

     تهوع، خواب آلودگی، ناهماهنگی

    بریده بریده صحبت کردن

    فراموشی موقت، توهمات بصری و پارانویا

    گشادی مردمک چشم

    یاوه گویی  و سردرگمی

    عوارض کتامین چیست؟

    عوارض کتامین در کوتاه مدت شامل از دست دادن حافظه، مشکلات توجه و یادگیری، توهم، گیجی، افزایش فشار خون، بیهوشی، کندی تنفس، و عوارض بلندمدت شامل زخم و درد در مثانه، مشکلات کلیوی، دل درد، افسردگی، و ضعف حافظه است.

    مصرف کتامین می‌تواند برای افرادی که الکلی هستند، مرگبار باشد. گزارشات نشان می‌دهد هنگامی که کتامین با کافئین ترکیب می‌شود، خطر مسمومیت وجود دارد. این امر برای افرادی که نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند، نیز نگران‌کننده است. پس از مصرف مداوم و طولانی مدت، فرد ممکن است به فکر ترک مصرف بیفتد و در این صورت، علائم ترک شامل لرز، عرق، تحریک، توهم، اشک چشم، افسردگی، اضطراب، اختلال خواب، و هوس مواد مخدر می‌شود.

    ترک اعتیاد کتامین

    ترک اعتیاد به کتامین بدون راهنمایی متخصصان ممکن است، اما کار دشواری است و می‌تواند بسیار مشکل باشد. تغییرات شیمیایی در مغز که به علت مصرف کتامین ایجاد می‌شود، نیاز به مداخله و راهنمایی حرفه‌ای دارد تا فرایند ترک اعتیاد به درستی انجام شود. متخصصان می‌توانند درمان‌های مناسب را تجویز کنند و راه‌های موثری را برای کنترل و کاهش علائم اعتیاد ارائه دهند.

    برای افرادی که قصد ترک مصرف را دارند، خدمات روان درمانی بسیار حائز اهمیت است و باید در کمپ‌های ترک اعتیاد معتبر توسط متخصصین انجام شود تا عوارض به‌طور کامل کنترل و برطرف شوند.

    مجله اعتیاد/ اطلاع‌رسانی صحیح و بی‌طرفانه در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد 

    Ketamine Abuse: Addiction, Effects, and Treatment

    برچسب‌ها