خطرات مصرف همزمان مشروب و ماری‌جوانا

خطرات احتمالی مصرف همزمان مشروب و ماری‌جوانا

ماده گُل به‌شدت تأثیرات الکل را تشدید می‌کند

    مصرف همزمان الکل و ماری‌جوانا خطرناک است. مقدار ماده تی اچ سی در بدن انسان بر اثر مصرف الکل به همراه علف (ماری جوانا) به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

    به گزارش مجله اعتیاد، این تحقیقات برای بررسی تاثیر «ُگل» در حوادث رانندگی انجام شد و نشان داد که خطر حادثه رانندگی با مصرف همزمان دو ماده مخدر الکل و ماری جوانا، به مراتب بیشتر از خطر تصادف با مصرف فقط یکی از مواد یاد شده است.

    در آزمایش از رانندگان متخلف در امریکا، الکل و ماری جوانا موادی هستند که بیشتر از سایر مواد مخدر مشاهده می‌شوند. «تتراهیدرو کانابینول» یا «تی اچ سی»¹، جزء اصلی ماری جوانا (گل) است که باعث تاثیر این روانگردان و ایحاد حالت خوشی در انسان می‌شود. در تحقیقات جدیدی که در مجله اینترنتی Clinical Chemistry مننتشر شد، این نتیجه گیری به دست آمد.

    مصرف پزشکی ماری جوانا در بعضی کشورها قانونی است.

     

    در سال‌های اخیر مصرف پزشکی ماری جوانا در ۲۳ ایالت آمریکا قانونی شده و پزشکان اجازه دارند برای برخی بیماری‌ها نسخه مصرف ماری جوانا بدهند. بیماران با مراجعه به مراکز خاصی میتوانند به طور قانونی این ماده مخدر را خریداری کنند.

    مسمومیت ناشی از مصرف ماری جوانا

    آمار پلیس نشان داده مصرف همزمان الکل و ماریجوانا بیش از هر ماده مخدر دیگری باعت تصادفات رانندگی شده است. لکن فعل و انفعالی که بر اثر مصرف همزمان آن ها بوجود میاید هنوز کاملا شناخته نشده است. مشاهدات مجله اینترنتی «کلینیکال کمیستری» برای اولین بار این مساله را مورد مطالعه و پژوهش علمی قرار داده است.

    با قانونی شدن مصرف ماده مخدر گًل در کانادا و برخی از ایالت های آمریکا و افزایش مصرف ماری جوانا با استفاده از نسخه پزشک، افزایش حوادث رانندگی تحت تاثیر این روانگردان باعث نگرانی پلیس و سایر نهاد های اجتماعی شده است. متخصصین عقیده دارند که مصرف هم زمان مشروبات الکلی و گل، ریسک تصادف را افزایش میدهد. در تحقیقاتی که در مورد ۱۸۸۲ تصادف رانندگی انجام شد نشان داد که ریسک ماری جوانا (به تنهایی) ۰٫۷، ریسک الکل ۷٫۴، و ریسک مصرف هر دو با هم ۸٫۴ میباشد.

    ماری‌جوانا و حافظه
    افزایش حوادث رانندگی تحت تاثیر روانگردان ماری‌جوانا باعث نگرانی پلیس و سایر نهاد های اجتماعی شده است.

    دکتر «مریلین هوستیس» ازمرکز ملی مطالعات سوء مصرف مواد مخدردر مریلند واشنگتن گزارش کرده که افزایش تی اچ سی (THC) در خون مصرف کننده دلیل اصلی افزایش حوادث رانندگی تحت تاثیر دو ماده مخدر «گرس» و «الکل» است.

    از مصرف توأم چند ماده مخدر ‌باید به‌طور جدی پرهیز شود چرا که ترکیب دو یا چند ماده مخدر بسیار خطرناک است و در برخی موارد می‌تواند منجر به مرگ شود. افرادی که ماری جوانا و الکل مصرف می‌کنند احتمالاً دچار مشکلات مضاعف ناشی از آن می‌شوند و همچنین احتمال بروز معضلات اجتماعی‌شان نیز بیشتر می‌شود.

    اما مسئله مهم‌ این است که ماری‌جوانا به‌شدت تأثیرات الکل را تشدید می‌کند. افرادی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، تمایل پیدا می‌کنند تا الکل بیشتری مصرف کنند.

    ترجمه سپهر-الف / مجله اعتیاد

    ۱- THC مخفف tetrahydrocannabadiol است.

    عوارض مصرف گُل

    Effects of Mixing Weed and Alcohol

    برچسب‌ها