سایت اعتیاد

مصرف روزانه ماری‌جوانا چه نتیجه‌ای دارد

    بیستم آوریل روز غیررسمی برای مصرف ماری‌جوانا بود و علاقمندان به این ماده در همه جای جهان این روز را با دود کردن، خوردن و انواع مصرف آن گرامی می‌دارند.

    در آمریکا این دعوا هنوز به جایی نرسیده که ماری‌جوانا در واقع مخدر است یا می‌تواند به عنوان مصارف دارویی به رسمیت شناخته شود و دولت فدرال آن را غیرقانونی می‌داند با این حال برخی از ایالت ها بازنگری درباره آن را شروع کرده اند. ایالت کلرادو هم مصرف مخدری و دارویی آن را آزاد کرده است. به نوشته روزنامه یو.اس.ای.تودی پزشکان و کارشناسان اعتیاد مدارک اندکی درباره اثرات مثبت یا منفی ماری‌جوانا دارند. ماری‌جوانا می‌تواند دردهای مزمن و حالت تهوع را کاهش دهد. همزمان افراد این ماده را برای اهداف دارویی و تفریحی استفاده می‌کنند.

    دکتر استوارت گیتلو از دانشگاه فلوریدا و رئیس سابق جامعه داروهای مخدر آمریکا می گوید امروز ماری‌ جوانا نسبت به گذشته قوی‌تر است و بیشتر احساس روانگردان ایجاد می‌کند تا حس خفیف شعف.

    به گفته او، درصد کوچکی می‌تواند توهم‌زا باشد و پارانویا پدید آورد. با این حال اکثریت بزرگی از مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا حس سرخوشی را تجربه می‌کنند که پس از چند ساعت از بین می‌رود.

    با چند روز استفاده مداوم، ماری‌جوانا در چربی بدن ذخیره شده و به مرور در گردش خون آزاد می‌شود و به این ترتیب فرد می‌تواند تاثیر آن را در تمام مدت شبانه‌روز تجربه کند.

    به گفته این پزشک، استفاده روزانه موجب کاهش مزمن دقت و تمرکز می‌شود و کاربران روزانه ماری‌جوانا راندمان کاری و تحصیلی پایینتری نسبت به دیگران دارند. تمرکز و انگیزه نیز در آنان به مرور کاهش میابد.

    دکتر جوزف گاربلی مدیر مرکز درمانی کرون می گوید حدود ۱۵ درصد از کاربران ماری‌جوانا معتاد می‌شوند.

    به گفته او کاربران روزمره از ضعف حافظه، قدرت هماهنگی، و توانایی حل معما رنج می‌برند. در برخی این مصرف نحوه پیشرفت مغز را تغییر می‌دهد. آنهایی که در سنین پایین شروع به کشیدن می‌کنند، به گفته دکتر گاربلی احتمال بیشتری دارد که بعدا به کاربران روزانه و دائمی آن بدل شده و در واقع معتاد شوند.

    برچسب‌ها