علائم خماری مشروب

علائم خماری مشروب

چرا ما با خود چنین می‌کنیم؟

    خماری الکل مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌های مرتبط با مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی است. یک فرد در زمان خماری مشروبات الکلی (hangover) معمولا سردرد، احساس بیماری، سرگیجه، خواب آلودگی، سردرگمی و تشنگی را تجربه می‌کند. علاوه بر علائم جسمی ممکن است سطح اضطراب، پشیمانی، شرم، خجالت و افسردگی افزایش یابد.

    میزان خماری مشروب 

    شدت خماری مشروب به میزان الکل مصرفی شخص بستگی دارد و این که آیا فرد خواب کافی داشته یا نه، کمبود خواب باعث بدتر شدن وضعیت خماری الکل می‌شود. تخمین این که مصرف چه مقدار الکل باعث خماری الکل می‌شود غیر ممکن است، زیرا در هر فرد متفاوت بوده و به عواملی همچون میزان خستگی فرد و کمبود آب بدن قبل از مصرف الکل، میزان نوشیدن آب همزمان با مصرف الکل و میزان خواب فرد بعد از نوشیدن الکل بستگی دارد.

    علائم خماری مشروب در بدن انسان چیست؟

    فرض کنید که روز اول سال نو و یا عیدی دیگر، که شب آن به میگساری و مشروب خوردن گذشته. اما حالا صبح روز بعد است و شما حس می کنید مثل یک کبک خشک‌شده هستید، که به یک درخت گلابی شعله‌ور منگنه شده باشید.

    دلیلش این است که شب گذشته پس از آن که مست و بی‌هوش شدید به خواب رفتید؛ بدون آن که واقعا استراحت کرده باشید. در طول شب سلول‌های بدن‌تان به شدت متورم شده‌اند و ارگان‌های داخلی شما را سخت و سفت کرده‌اند که آنها را از جذب هر گونه آب و یا مواد غذایی ناتوان می‌کند. سپس بدن شما از روی ناچاری تمام رطوبت و آب موجود در مغزتان را مکیده و آن را کاملا چلانده و مچاله کرده است. حالا مغز مچاله‌‌شده‌ شما، پوسته‌اش را که به جمجمه‌ متصل است، می‌کشد و شما را شکنجه می‌کند.

    به همه‌ آنچه گفته شد، این را هم بیفزایید که معده شما پر از اسید هیدروکلریک است که برای رقیق‌کردن رنگ استفاده می‌شود و مواد فورمالدهاید که از شکستن مولکول الکل تولید می‌شوند، نیز به داخل خون شما ریخته شده‌اند. کبد شما برای مبارزه با این مواد سمی یک سری مولکول را به داخل خون می‌ریزد که به رادیکال‌های آزاد مشهورند. این مولکول‌های نابودگر بسیار پرقدرت هستند و پس از نابودی سم نیز، به خرابکاری ادامه می‌دهند. این خرابکاری است که هزار جور درد و تهوع برای شما ایجاد می‌کند. اینجاست که از درد و بیچارگی، به خود می‌پیچید و بدن تان را لوله می‌کنید.

    انسان‌ها به جز هنگامی که مست می‌کنند در هیچ زمان دیگری با این عجله و شدت و علاقه خود را به بیماری مبتلا نمی‌کنند. اما چرا ما با خود این چنین می‌کنیم؟ چرا بیچارگی خماری الکل (hangover) را به جان می‌خریم و خاصیت این خماری چیست؟

    علائم خماری مشروب
    یک حُسن خماری مشروب هشدار درباره‌ عواقب مصرف بیش از اندازه این  ماده شیمیایی و شایع‌ترین ماده‌ای است که بر رفتار ذهنی و فیزیکی افراد اثر می‌گذارد. حقیقت این است که الکل‌ یک ماده مخدر است
    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید
    خماری پس از مستی درمان ندارد
     بیل ویلسون آشنا شوید؛ از اعتیاد تا تأسیس الکلی‌های گمنام
    هشیار زیستن کسالت‌بار نیست
    
    

    لیست علائم خماری مشروب

    • افزایش دما بدن در ساعات اولیه
    • کاهش دمای بدن به دلیل سردی شدید بعد از چند ساعت
    • قرمز شدن چشم
    • سردرد
    • سرگیجه
    • افزایش بزاق دهان
    • بوی بد دهان و بینی
    • حالت تهوع و استفراغ
    • اسهال
    • نفخ
    • بی میلی
    • بی حالی
    • خشکی دهان
    • درد بدن
    • لرزش دست و پا
    • اختلال در حافظه

    الکل، یکی از رازآمیزترین و عجیب‌ترین مولکول‌ها در جهان ما است و از زمانی که شروع به نوشیدن آن کرده‌ایم – یعنی بلافاصله پس از کشف کردن آن– همیشه در تلاش بوده‌ایم که جوهره، معنا و تاثیرات آن را درک کنیم. این نوشیدنی، گویی از آغاز با ما بوده و در تمام قصه‌های ما جای گرفته: چه به عنوان هدیه‌ از خدایان و چه یک تله‌ شیطانی و یا نوشابه‌ حقیقت‌گو، ضد افسردگی، منبع الهام… و از این دست. 

    اما در کنار آن، خماری پس از مستی نیز، در تاریخ با ما آمده و پایان جنگ‌ها و ازدواج‌ها و مسابقات ورزشی را، رقم زده است.

    می‌گویند بازیگران سرشناس دوره‌ شکسپیر، روی صحنه استفراغ می کرده‌اند. بوریس یلتسین رئیس‌جمهور سابق روسیه را صبح یک روز و در خارج کاخ سفید پیدا کردند در حالی که فقط لباس زیرش را به پا داشت و می‌خواست سوار تاکسی شود و برود پیتزا بخرد و داستانی است دروغ یا راست که می‌گوید یک مرد هندی پس از یک شب میگساری هنگامی که چشمانش را گشود خود را در داخل بدن یک مار بوآ یافت.

    علائم خماری مشروب
    اما چرا ما با خود این چنین می‌کنیم؟ چرا بیچارگی خماری را به جان می‌خریم و خاصیت این خماری چیست؟

    هشدار مصرف الکل

    باید بپذیریم که اگر علائم خماری مشروب خاصیتی هم داشته باشد آن خاصیت هشدار دادن درباره‌ مصرف الکل و جلوگیری از ادامه‌ و یا تکرار مصرف آن است. این مساله برای گروهی از مردم، موثر است: افرادی که یک بار مست می‌کنند، یک خماری وحشتناک و دردآور را تجربه می‌کنند و سپس دیگر هرگز الکل نمی‌نوشند.

    نمی‌توانیم انکار کنیم که از نظر تاریخی نوشیدن الکل گروه‌های از هم پاشیده‌ اجتماعی را دور هم گردآورده، نرخ زاد و ولد را بالا برده، با شماری از بیماری‌ها مقابله کرده، روابط جدیدی میان انسان‌ها ایجاد کرده، ایده‌ها و آثار هنری را به ذهن ما آورده و لذت از زندگی را افزایش داده. اما در همان حال بیش از حد نوشیدن نیز (مانند آنچه در قرن 18 میلادی در اروپا رخ داد) به مرگ انسان‌ها در خیابان‌ها، مرده ‌به دنیا آمدن نوزادان و تخریب ساختارهای جامعه شده است.

    بنابراین می توان گفت که در حالت کلی، آگاهی تقریبا جهانی از بیچارگی‌ها و شکنجه‌ خماری الکل، میان انسان و این نوشیدنی عجیب وغریب تعادلی ایجاد کرده است.

    از شاونسی بیشاپ استال نویسنده‌ کتاب Hangover:The morning after

    بهترین روش‌های درمان اعتیاد

    سایت الکلی های گمنام

    برچسب‌ها