افزایش زنان جوان معتاد

افزایش زنان جوان معتاد زنگ خطر را به‌صدا درآورده است

ویرانگری‌های حاصل از اعتیاد بانوان

    در حالی که سن معتادین زن کاهش می‌یابد، شمار معتادین تحصیل کرده رو به افزایش است.

    اعتیاد مواد مخدر از دیرباز در بین مردان اتفاق می‌افتاد و ‌تریاک نیز به‌عنوان ماده مخدر سنتی در جمع‌های مردانه یکه‌تازی می‌کرد. اما امروزه با ورود مخدرهای جدید، هم‌ تریاک تا حدودی از گردونه مصرف خارج شده و هم برخی از زنان پا در رکاب مردان گذاشته و وارد این عرصه شده‌اند.

    آمارهای تکان‌دهنده از اعتیاد دختران دانش‌آموز و دانشجو به مواد مخدر، اخبار نگران کننده درباره وضعیت زنان کارتن‌خواب، افزایش تولد نوزادان معتاد و بسیاری علائم و شواهد دیگر حکایت از آن دارد که آمار اعتیاد زنان در ایران رشد فزاینده‌ای داشته و مستندات موجود نشان می‌دهد جمعیت واقعی زنان درگیر اعتیاد چند برابر بیشتر از آماری است که به صورت رسمی منتشر می‌شود.

    بر پایه آمار، تعداد زنان معتاد به مواد مخدر در ۱۰ سال گذشته دوبرابر شده، و حداقل ۱۰٪ از جمیعت معتاد ایران را زنان تشکیل می‌دهند. بعضی کارشناسان آمار رسمی را قبول ندارند و تعداد زنام معتاد را به مراتب بیشتر می‌دانند. این آمار همچنین نشان می‌دهد که بیش از نیمی از این زنان معتاد جوان، اولین بار بین ۱۵ تا ۱۹ سالگی به مواد مخدر روی آورده‌اند.

    زن ها سریع‌تر معتاد می‌شوند

    رئیس سازمان بهزیستی می‌گوید در حال حاضر بالا رفتن نسبت زنان به کل معتادان و افزایش شدید مصرف مواد مخدر صنعتی مهم‌ترین دغدغه‌های این سازمان هستند. این روند از مدت‌ها پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در پژوهشی که معاونت زنان و خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۹۰ انجام داده بود، مشخص شد که تعداد زنان متاهل معتاد رو به افزایش است؛ و در حالی که سن معتادین زن کاهش می‌یابد، شمار معتادین تحصیل کرده هر سال بیشتر می‌شود.

    مواد مخدر در بدن زنان به گونه‌ای اثر می‌گذارد که آنها سریع‌تر از مردان و با مصرف ماده بسیار کمتری وابسته به مواد می‌شوند. این در حالی است که درمان اعتیاد آنها بسیار سخت‌تر از درمان اعتیاد مردان است. علاوه بر این، ۷۰ درصد زنان معتاد همزمان با اعتیاد، دچار بیماری اعصاب و روان نیز می‌شوند.

     زنان معتاد‌‌، آسیب‌پذیرتر از مرد‌‌ان

    ویرانگری‌های حاصل از اعتیاد بانوان، زمینه‌ساز سقوط بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی در جامعه شده است و می‌تواند ضربه شدیدی به بنیان خانواده و جامعه زده و سلامت جامعه را به مخاطره بیندازد.

     اعتیاد‌‌ د‌‌ر زنان به‌طور مستقیم با سطح سلامت اجتماعی د‌‌ر ارتباط است. زنان معتاد‌‌ بسیار آسیب‌پذیرتر از مرد‌‌ان معتاد‌‌ند‌‌، زیرا مصرف مواد‌‌ د‌‌ر زنان اغلب با آسیب‌های اجتماعی ازجمله فرار از خانه، روسپی‌گری و خشونت توأم است. همچنين وقتی یک زن گرفتار اعتیاد‌‌ می‌شود‌‌، پیامد‌‌های آن تنها متوجه او نیست، بلکه فرزند‌‌ان و خانواد‌‌ه آنها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌د‌‌هد‌‌.

     خانم زهرا بنیانیان، مشاور ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: «اگر مردان به عنوان سقف خانه حامی اعضای خانواده تلقی می‌شوند، زنان پایه و ستون این خانه هستند که در صورت پوسیدگی ستون، سقف خانه بر سر اعضای آن آوار می‌شود.»

     زنان جوان معتاد
    وقتی یک زن گرفتار اعتیاد‌‌ می‌شود‌‌، پیامد‌‌های آن تنها متوجه او نیست، بلکه فرزند‌‌ان و خانواد‌‌ه آنها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌د‌‌هد‌‌

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    زنان معتاد احساساتی نشوید

    هشت نشانه تغییر روحی روانی پس از ترک اعتیاد

    بعضی از دلایل اعتیاد زنان جوان

    زندگی با فرد معتاد (پدر، همسر، برادر و …)

    مصرف برای لاغری و زیبایی اندام

    استفاده از مواد مخدر برای بیدار ماندن قبل از امتحان

    نداشتن امید به آینده

    عدم موفقیت در موقعیت‌های شغلی و درسی

    نداشتن آگاهی و مهارت کافی برای مقابله با مشکلات زندگی

    احساس خشم و تنفر در خانه، محل کار و مدرسه

    توزیع ناعادلانه درآمد

    مشکلات روحی روانی

     اعتیاد زنان جوان افغان

    در بین جامعه سه و نیم میلیونی معتادان افغانستان، هشتصد هزار زن وجود دارد که اکنون زنگ خطر را به صدا در آورده است. زنانی که بیشترشان به علت مصرف مواد مخدر در میان مردان خانواده، معتاد شده‌اند. برای درمان معتادان زن در افعانستان، دوازده مرکز درمانی ساخته شده ولی برای بسیاری از زنان به علت دوری مسافت و ترس از حکومت طالبان، امکان دسترسی به این مراکز وجود ندارد.

    و در پایان…

    اعتیاد زنان و مردان هر دو مخرب و آسیب‌زاست اما جامعه نگاه منفی‌تری به زنان معتاد دارد. به دلیل حساسیت‌های جسمانی و روانی و نقش پررنگ خانم‌ها در خانواده و جامعه، مسئله اعتیاد آن‌ها نیز پیچیده است. متأسفانه به دلیل واکنش‌های جامعه، زنان اعتیاد خود را مخفی می‌کنند. بنابراین در ابتدا ایجاد یک محیط امن برای درمان آن‌ها ضروری است.

    ۵ توصیه برای کمک به عزیزی که به اعتیاد دچار است

    آخر خط معتاد، آغاز ترک اعتیاد

    چگونه بعد از ترک، پاک بمانید

    غذاهای خوب برای ترک اعتیاد و دوران پاک

    برچسب‌ها