از سردسته تبهکاران تا گرداننده جلسات معتادان گمنام

تسلیم برنامه بهبودی

    به عنوان یک تبهکار آفریقایی آمریکایی، او هیچوقت فکر نمی‌کرد که آینده‌ای داشته باشد. اما او تسلیم برنامه معتادان گمنام شد. انجمن NA به وعده خود وفا کرد. حالا هشت سال است که او پاک است با زندگی که همیشه می‌خواسته.

    من در جنوب لوس آنجلس بزرگ شدم. بعنوان یک کودک دچار آسم شدید بودم. بطوریکه هر هفته برای کنترل بیماریم نیاز به تزریق دارو داشتم. از زمانی که بخاطر درد بیماری آسم نمی توانستم بدوم و بازی کنم، من نسبت به بقیه بچه ها احساس تفاوت می کردم. اوایل- دعوا کردن تنها راه حلی بود که به من کمک می کرد با این احساس تفاوت کنار بیایم.

    در دبیرستان، حال مزاجی من بهتر شد. اما رفتار خشونت بار من شدت گرفت. جایی که من در آن بزرگ شدم، مرز بین خیابانی بود که دو گروه تبهکار قرار داشتند. من از آنها می ترسیدم، اما می خواستم که آنها از من خوششان بیاید. یک روز من در زمین ورزشی، مقداری مواد پیدا کردم و از اینکه بخواهم آنرا مصرف کنم به شدت ترسیده بودم، بنابر این آنرا به یک نفر که از خودم بزرگتر بود و عضو یکی از آن گروههای تبهکاری بود تحویل دادم. از آن به بعد من اجازه پیدا کردم که با آنها قاطی شوم. من راه رفتن، صحبت کردن و رفتار آنها را یاد گرفتم. وقتی که من اولین بار با آنها مواد مصرف کردم، واقعاً احساس کردم که یکی از آنها هستم. به زودی مصرف علف، جزء کارهای روزمره من شد. یک شب به خیال مصرف ماری جوانا، ماده ای توهم زا مصرف کردم. من شروع به امتحان انواع دیگر مواد مخدر کردم.

    فعالیت های خشونت بار من با تبهکاران

    یکبار من به مصرف کوکائین خالص دعوت شدم، تنها چیزی که برای من مهم بود همین بود. من پدر دو دختر و دو پسر هستم. اما مصرف کوکائین تنها چیزی بود که من روی آن تمرکز کرده بودم. من شروع به فروختن همه دارائیهایم کردم از جمله یک اتوموبیل مخصوص و دستکاری شده که به من جایزه داده شده بود. اعضای خانه سعی کردند مرا منصرف کنند اما فایده ای نداشت.

    از سن سیزده سالگی هر سال حداقل در یک، بعضی مواقع حتی دو یا سه مراسم تشییع جنازه شرکت می‌کردم. با این همه مرگ و میر در اطرافم، همیشه فکر می کردم من نفر بعدی خواهم بود. به همین دلیل رفتار من مانند کسی بود که واقعاً امیدی به آینده ندارد. همانطور که سالها سپری می شدند، مصرف مواد مخدر و فعالیت های خشونت بار من با تبهکاران افزایش پیدا می کرد. من یک زندگی بزهکارانه، تعقیب و گریز، مصرف مواد مخدر و خشونت بار داشتم بدون اینکه واقعاً متوجه شوم که مشکلی وجود دارد.

    تسلیم برنامه بهبودی
    به من توضیح داده شد که با تسلیم به برنامه معتادان گمنام، من دیگر نیازی به جنگیدن ندارم. چیزی که من بطور مداوم انجام می دادم
    این بود: جنگیدن در نبردی که همیشه بازنده بودم. به مرور درک کردم که من فقط در صورتی می توانم پاک بمانم که تسلیم برنامه باشم.

    معجزه قبل از تسلیم

    در سال 1990 من توسط گروه تبهکار رقیب، ربوده شدم، زیرا در معامله بین عده ای تبهکار اشتباهی رخ داده بود. نفر اول تفنگ را بر روی سینه من گذاشت و ماشه را چکاند… اسلحه گیر کرد. راننده به آنها گفت که این کار را بیرون از ماشین انجام دهند. آنها مرا از ماشین بیرون کشیدند و من با نفر دوم برای تصاحب اسلحه درگیر شدیم. او تفنگ را روی قسمتی از سر من گذاشت و من صدای ترکیدن شنیدم، احساس گرم شدن کردم و یک نور خیره کننده دیدم. من یک نور دیگر دیدم و از تیر دوم که به گردن من اصابت کرد احساس گرما کردم. آنها به خیال اینکه من مرده ام مرا رها کردند و رفتند اما من کشان کشان خود را از آن کوچه به داخل مغازه خوار و بار فروشی رساندم، جایی که کسی برای رسیدن کمک به من، با اورژانس تماس گرفت. در مسیر بیمارستان من از کادر پزشکی شنیدم که می گفتند من جان سالم به در نمی برم.این اولین بار بود که در واقع من به نیروی برتر اعتقاد پیدا کردم.

    در بیمارستان به من گفته شد که سه بار به من شلیک شده، دوبار در گردن و یکبار در سر. پزشکان یکی از   گلوله ها را از پشت سر من خارج کردند. آنها یکی از گلوله ها را در عقب گردن من به حال خود رها کردند و یک گلوله که هنوز در قسمت زیر زبان من جا خوش کرده. من یک ماه بعد از بیمارستان مرخص شدم و به آتلانتا در ایالت جورجیا رفتم که با مادرم زندگی کنم.


    من هم اکنون از هشت سال پاکی در کنار همسر و فرزندانم لذت می برم. من در شغل تخصصی ام موفق هستم، یک دانشجو در شرف اخذ مدرک لیسانس، و مفتخر، پدری وفادار و پدر بزرگ و همسری متعهد. توسط نیروی برترم و برنامه NA، من صاحب زندگی هستم که همیشه آرزوی آن را داشتم. من یاد گرفتم، که این برنامه یک برنامه رشد و پیشرفت است نه رسیدن به کمال


    وعده رهایی از اعتیاد

    من برای مدتی به تنهایی پاک ماندم، اما نهایتاً دوباره شروع به مصرف کردم. من به برنامه انجمن معتادان گمنام معرفی شدم و آنجا در مورد زندگی کثیف گذشته‌ام و اینکه دیگر نمی توانستم ادامه دهم را به مشارکت گذاشتم. در یازده ماه پاکی من لغزش کردم و چند ماه در عذاب بودم. من دوباره تحت درمان قرار گرفتم، این بار توانستم روی هم رفته هجده ماه پاک بمانم. دوباره مصرف کردم و دوباره هر آن چیزی را که بدست آورده بودم و تقریباً تمام احترام به نفسم را از دست دادم. اعضاء به من گفتند: اگر مواد مخدر تو را نکشد، شیوه زندگی تو، حتماً تو را خواهد کشت. من باید تمایل داشته باشم که طرز فکر و مهمتر اینکه رفتارم را تغییر دهم.

    من دوباره به انجمن NA پیوستم و با یک گروه خانگی دوست داشتنی و قدرتمند در آتلانتا گره خوردم، جایی که من با راهنمای فعلیم آشنا شدم، کسی که به من گفت من نیاز به تسلیم دارم تا پیروز شوم. تسلیم تا آن مرحله برای من کلمه‌ای منفی بود. اینطور فکر می کردم که اگر تسلیم شوم، بطور خودکار بازنده خواهم بود. چطور می توانستم تسلیم باشم و همچنان برنده؟ آن موقع برای من توضیح داده شد که با تسلیم به برنامه، من دیگر نیازی به جنگیدن ندارم. چیزی که من بطور مداوم انجام می دادم این بود: جنگیدن در نبردی که همیشه بازنده بودم. به مرور درک کردم که من فقط در صورتی می توانم پاک بمانم که تسلیم برنامه باشم. اعضای گروه خانگی من- در واقع، اعضای ناحیه- مرا زیر پرو بال خود گرفتند و به من عشق بلا عوض را نشان دادند. من اعتقاد راسخ دارم که نیروی برتر من توسط مردم کار می کند، و این مردم اعضای NA هستند. آنها عهده دار کمک به من بودند- که نه تنها پاک بمانم بلکه در کل یک انسان بهتر شوم.

    من هم اکنون از هشت سال پاکی در کنار همسر و فرزندانم لذت می برم. من در شغل تخصصی ام موفق هستم، یک دانشجو در شرف اخذ مدرک لیسانس، و مفتخر، پدری وفادار و پدر بزرگ و همسری متعهد. توسط نیروی برترم و برنامه NA، من صاحب زندگی هستم که همیشه آرزوی آن را داشتم. من یاد گرفتم، که این برنامه یک برنامه رشد و پیشرفت است نه رسیدن به کمال و من همچنان تغیرات عمده ای را پیش روی خودم دارم. تنها راهی که من به آزادی خواهم رسید، و تعدادی زیادی قبل از من به آن دست یافته اند، یکسری اولویتها از جمله، اینکه تحت هیچ شرایطی مصرف نکنم، اجرای اصول دوازده قدمها، و کمک به دیگران در جهت رساندن پیام امید. معتادان گمنام سالها پیش به من وعده ای داد و آن  وعده رهایی از اعتیاد فعال بود. معتادان گمنام، به خاطر وفای به عهدت از تو تشکر می کنم.

    ترجمه: رضا، از شیراز

    درباره انواع اعتیاد بیشتر بخوانید:

    با دلایل روانی اعتیاد آشنا شوید

    اعتیاد الکل و کلینیک ترک اعتیاد در ایران

    ۵ توصیه برای کمک به عزیزی که به اعتیاد دچار است

    برچسب‌ها