مؤثرترین راه برای پرهیز از الکل

الکلی‌های گمنام مؤثرترین راه برای پرهیز از الکل

انجمن ای‌ای می‌درخشد

    یک محقق دانشگاه استنفورد و دو همکارش بررسی گسترده‌ای روی مطالعات مربوط به الکلی‌های گمنام alcoholics anonymous انجام دادند. آنها دریافتند که در مقایسه با روان‌درمانی، این انجمن به افراد بیشتری کمک می‌کند تا به هشیاری دست یابند. 

    بر اساس تجزیه و تحلیل جامعی که از سوی محقق دانشکده پزشکی استنفورد و همکارانش انجام شد، الکلی‌های گمنام، انجمن جهانی افرادی که در پی هوشیاری‌اند، موثرترین راه پرهیز از الکل است.

    پس از ارزیابی سی و پنج مطالعه علمیکه شامل کار ۱۴۵ دانشمند و نتایج مربوط به ده هزار شرکت‌کننده می‌شود– دکتر کیت هامفریس، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری، و محققین همکارش به این نتیجه رسیدند که انجمن اِی‌اِی در دستیابی به پرهیز تقریباً همیشه مؤثرتر از روان‌درمانی است. علاوه بر این، اکثر مطالعات نشان دادند که حضور در برنامه ای‌ای، هزینه‌های مراقبت‌های درمانی را کاهش می‌دهد.

    الکلی‌های گمنام مؤثرترین راه برای پرهیز از الکل
    مدل ترک اعتیاد انجمن الکلی‌های گمنام – برای همه آزاد و رایگان – در سراسر جهان گسترش یافته است و ای‌ای اکنون بیش از دو میلیون عضو در ۱۸۰ کشور و بیش از صد هزار گروه دارد.

    به گفته هامفریس، ا‌ی‌ای به این دلیل مفید واقع می‌شود که بر اساس تعامل اجتماعی است و در بستر آن، اعضا از یکدیگر حمایت عاطفی می‌کنند و به هم توصیه‌های کاربردی برای پرهیز از نوشیدن مشروب می‌دهند. او می‌گوید: «اگر می‌خواهید رفتارتان را تغییر دهید، چند نفر دیگر را پیدا کنید که دارند تلاش می‌کنند همان تغییرات را در خودشان به وجود بیاورند

    این تحلیل یازده مارس در پایگاه داده‌های تحلیل سیستماتیک کاکرین Cochrane Database of Systematic Review منتشر شد. کاکرین از نویسندگانش می‌خواهد فرایند دقیقی را از سر بگذرانند که تضمین کند مطالعات ارائه‌شده با کیفیت بالا و در نتیجه بررسی شواهد بی‌طرفانه انجام شده است.

    هامفریس می‌گوید: «تحلیل‌های کاکرین به دلیل ادغام تمام تحقیقات مرتبط با یک موضوع خاص، استاندارد طلایی در پزشکی است. ما خواستیم این کار را از طریق کاکرین به خاطر دقت و حسن شهرتش انجام دهیم

    سایر نویسندگان همکار، محققی از دانشکده پزشکی هاروارد و محققی از مرکز نظارت اروپا برای مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر هستند.

    موثرترین راه پرهیز از الکل

    دکتر هامفریس می‌گوید اگرچه برنامه بهبودی AA به خوبی شناخته شده است و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در جلسات آن شرکت می‌کنند، متخصصان سلامت روان گاهی اوقات نسبت به اثربخشی آن شک دارند. روانشناسان و روان‌درمانگرهایی که آموزش دیده‌اند از طریق رفتاردرمانی شناختی و انگیزه‌درمانی بیماران مبتلا به اختلال مصرف مشروب را درمان کنند، سخت می‌توانند بپذیرند افراد عادی‌ای (در واقع همان الکلی‌های سابق) که گروه‌های ای‌ای را اداره می‌کنند، در کمک به حفظ هوشیاری بیماران عملکرد بهتری از آنها دارند.

    هامفریس می‌گوید که اوایل کارش، او ضمن رد برنامه ترک اعتیاد «ای‌ای» با خودش فکر می‌کرد: «این افراد چطور جرئت می‌کنند کارهایی را انجام دهند که من برای انجام دادنش این همه مدرک گرفته‌ام؟!»

    هامفریس خاطرنشان می‌کند که درمان اعتیاد از طریق مشاوره روانشناسی را باید به گونه‌ای پیش برد که تعامل با ای‌ای را تسهیل کندآنچه او «یک پاسکاری گرم و طولانی با انجمن» می‌خواند. برای این مقاله‌ تحلیلی، هامفریس و همکارانش هم ای‌ای و برنامه دوازده‌قدمی را ارزیابی کردند.

    مؤثرترین راه برای پرهیز از الکل
    پروفسور کیت هامفریس، یکی از دانشمندان این تجزیه و تحلیل جامع دانشگاه استنفورد، می‌گوید اگرچه انجمن ای‌ای به خوبی شناخته شده است و از سوی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان استفاده می‌شود، متخصصان سلامت روان گاهی اوقات نسبت به اثربخشی آن شک دارند.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    با بیل ویلسون آشنا شوید؛ از اعتیاد تا تأسیس الکلی‌های گمنام

    مراحل اعتیاد به الکل و دلایل الکلیسم

    هشیار به مدت سی سال

    سایت انجمن الکلی‌های گمنام ایران

    انجمن الکلی‌های گمنام سال 1935 زمانی که دو مرد در آکرون، اوهایو، در جستجوی راهی برای هوشیار ماندن بودند، شکل گرفت؛ آنها در واقع با تشکیل یک گروه پشتیبانی، این انجمن را راه‌اندازی کردند. بعدها برنامه‌ دوازده‌قدمی را طراحی کردند که اولین قدمش پذیرش ناتوانی فرد در کنترل نوشیدن، و آخرین قدم، کمک به دیگران برای حفظ هوشیاری با تبدیل شدن به راهنمای یک عضو جدید است. مدل ای‌ایبرای همه آزاد و رایگاندر سراسر جهان گسترش یافته است و انجمن اکنون بیش از دو میلیون عضو در۱۸۰ کشور و بیش از ۱۱۸۰۰۰ گروه دارد.

    هامفریس می‌گوید اگرچه این انجمن بیش از هشت دهه است که وجود داشته، محققان به تازگی شیوه‌های خوبی برای سنجش اثربخشی آن طراحی کرده‌اند.

    برای تحلیل، محققان پنجاه و هفت مطالعه درباره انجمن ای‌ای یافتند؛ از این تعداد، سی و پنج مطالعه با معیارهای کیفی دقیق کاکرین مطابقت داشتند. این مطالعات پارامترهای مختلفی را برای سنجش اثربخشی ای‌ای بر اختلال مصرف مشروب در نظر گرفتند؛ از جمله مدت‌زمان پرهیز شرکت‌کنندگان از مشروب، میزان کاستن از مصرف مشروب در صورت ادامه مصرف، پیامدهای مصرف مشروب و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی.

    انجمن ای‌ای می‌درخشد

    اکثر مطالعاتی که پرهیز از مصرف را ارزیابی کردند، نشان دادند که ای‌ای به طور قابل توجهی بهتر از سایر اقدامات در خصوص ترک یا عدم اقدام بوده است. در یک مطالعه، شصت درصد مؤثرتر بود. هیچ‌یک از مطالعات نشان ندادند که ای‌ای کمتر مؤثر است. در مطالعاتی که به غیر از پرهیز کامل، پیامدهای مصرف مشروب را اندازه‌گیری می‌کردند، ای‌ای دست‌کم به همان اندازه مؤثر بود. مطالعاتی که هزینه‌ها را در نظر گرفتند، اکثراً حضور در ا‌ی‌ای را مساوی با صرفه‌جویی قابل‌توجهی نشان دادند: یکی نشان داد که ای‌ای و برنامه دوازده‌قدمی، هزینه‌های مربوط به مراقبت از روان را برای هر نفر ده‌هزار دلار کاهش می‌دهد.

    لازم به ذکر است که محققان فقط مطالعات مربوط به ا‌ی‌ای را بررسی کردند و انجمن معتادان گمنام و سازمان‌های متمرکز بر اعتیاد به مواد دیگر را در نظر نگرفتند. اما هامفریس می‌گوید با اینکه فراتر از محدوده مطالعاتی آنها بود، بررسی ای‌ای نشان می‌دهد که «این روش‌ها برای افرادی که هروئین یا کوکائین مصرف می‌کنند هم مؤثر است

    بیل ویلسون
    پروفسور هامفریس می‌گوید که حالا با اطمینان می‌تواند به بیماران زیادی پیشنهاد کند تا برای ترک مصرف الکل حتماً برنامه الکلی‌های گمنام را امتحان کنند. تصویر بالا: بیل ویلسون، یکی از بنیانگزاران ای‌ای

    پنج نکته که در مورد بیل دبلیو نمی‌دانستید

    قصه یک گمنام: عشق روی دریاچه‌ امرالد

    هامفریس خاطرنشان کرد که چه شرکت‌کنندگان در تحقیقات جوان باشند چه مسن، مرد، زن، کهنه‌سرباز یا غیرنظامی فرقی نمی‌کند، یافته‌های تحقیقات در هر صورت یک چیز را نشان می‌دهد که روش ای‌ای موثرترین راه پرهیز از الکل است. تحقیقاتی که در این بررسی استفاده شد، در پنج کشور مختلف انجام شده بود.

    هامفریس می‌گوید که حالا با اطمینان می‌تواند به بیماران زیادی پیشنهاد کند که برای ترک مصرف الکل حتماُ برنامه الکلی‌های گمنام را امتحان کنند. «این توصیه، امروز و فردا و همیشه، توصیه‌ خوبی هست و خواهد بود

    هامفریس عضو مؤسسه علوم اعصاب وو تسای در دانشگاه استنفورد است. دانشگاه استنفورد احتمالاً بهترین دانشگاه دنیا است.

    دپارتمان روانپزشکی و علوم رفتاری استنفورد از این پروژه حمایت کرد.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    مولف: مندی اریکسون، یک نویسنده علمی در دفتر ارتباطات دانشگاه استنفورد. به او ایمیل بزنید. merickso@stanford.edu

    منبع: Alcoholics Anonymous most effective path to alcohol abstinence

    برچسب‌ها