درمان اعتیاد جنسی

برای درمان اعتیاد جنسی چه روش‌هایی وجود دارد؟

اعتیاد به سکس می تواند باعث از هم پاشیدن زندگی مشترک شود

    درمان اعتیاد جنسی چیست و برای ترک اعتیاد جنسی چه درمان‌هایی میتوان انجام داد؟

    بر خلاف سایر اعتیادها که معتاد باید برای همیشه اعتیادش را کنار بگذارد، در درمان اعتیاد به رابطه جنسی لازم نیست معتاد تا آخر عمر رابطه جنسی را رها کند .اصولا این موضوع امکان‌پذیر هم نیست. رابطه جنسی یکی از نیازهای عادی و سالم انسان است. اما یک معتاد جنسی باید تفاوت بین رفتار جنسی سالم و ناسالم را یاد بگیرد. این روند ممکن است ماه‌ها و یا سال‌ها طول بکشد.

    علائم اعتیاد جنسی

    نشانه‌های اعتیاد جنسی  میتوانند احساسی یا جسمی باشند. سکس زمانی که به صورت وسواس‌آمیز اتفاق می‌افتد، به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود. رفتار افراد مبتلا به اعتیاد جنسی خارج از مرزهای مشخص شده در جامعه است که به آنها انحرافات جنسی گفته می‌شود. برخی از نشانه‌های احتمالی اعتیاد جنسی شامل افزایش تحریکات جنسی به طور مضاعف، عدم قدرت کنترل آنها، عدم لذت و رضایت از فعالیت‌های جنسی، استفاده از رفتارهای جنسی به عنوان فرار از مشکلات ذهنی یا روحی، و ادامه به رفتارهای جنسی خطرناک با وجود آگاهی از عواقب جدی می‌باشد. این عواقب ممکن است شامل ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، اختلال در روابط خانوادگی یا اجتماعی، مشکلات در محیط کار و مشکلات حقوقی باشند. همچنین، برقراری و حفظ رابطه عاطفی نیز ممکن است برای افراد مبتلا به اعتیاد جنسی چالش برانگیز باشد، حتی پس از ازدواج.

    درمان اعتیاد به رابطه جنسی معمولا با یکی از روش‌های زیر درمان می‌شود:

     درمان با بستری کردن بیمار جنسی

    مراکز بسیاری وجود دارد که با بستری بیماران جنسی و برنامه‌های ترک اعتیاد به آن‌ها کمک می‌کنند . اغلب، معتادان جنسی باید حداقل ۳۰ روز زندگی عادی روزانه خود را کنار بگذارند و در این مکان‌ها درمان خود را انجام دهند تا زمانی که مجدد کنترل رفتارهای جنسی خود را بدست آورند.

    برنامه‌های درمانی معمولا شامل جلسات روانشناسی عمیق فردی و جلسات گروه درمانی است.

    ترک اعتیاد به سکس
    برای ترک اعتیاد جنسی باید از روان‌شناس و یا یک درمانگر متخصص بهداشت روانی کمک گرفت

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    اعتیاد به عشق و رابطه جنسی

    دروغ، فریبکاری و هرز‌گی؛ اعتیاد جنسی و بهبودی

    Sex Addiction

    برنامه‌های 12 مرحله‌ای ترک اعتیاد

    برنامه‌هایی مانند برنامه معتادان جنسی گمنام (SA)  که از روی برنامه بهبودی الکلی‌های گمنام (AA) اقتباس شده، می‌تواند برای معتادان جنسی بسیار مفید باشد. اعضای این گروه لازم نیست رابطه جنسی را به طور کامل رها کنند ، اما یاد می‌گیرند و تشویق می‌شوند که رفتار جنسی اجباری و مخرب خود را کنار بگذارند. جلسات گروهی با دیگر معتادان جنسی و به‌وجود آمدن یک سیستم پشتیبانی خوب کمک می‌کند تا بیماران جنسی خود را درمان کنند.

    درمان رفتاری شناختی

    این نوع درمان می تواند کمک کند تا یک معتاد جنسی، محرک انگیزه‌های جنسی‌اش را بشناسد و در نهایت راه مقابله با آن را از طریق تغییرات رفتاری بیاموزد.

    برای این درمان‌ها باید از روان شناس و یا یک درمانگر متخصص بهداشت روانی کمک گرفت.

    در مورد رفتار درمانی بیشتر بخوانید: رفتاردرمانی و انواع آن در درمان اعتیاد

    دارو درمانی برای اعتیاد جنسی

    برخی از معتادان رابطه جنسی باید یک دوره درمان دارویی را بگذرانند و از داروهای ضد افسردگی خاص که به کاهش میل جنسی کمک می‌کنند، کمک می‌گیرند. همچنین، این اعتیاد اغلب به همراه مسائل بهداشت روانی مثل افسردگی است و درمان این افسردگی ممکن است به مبارزه با علت اعتیاد کمک کند.

    یک معتاد جنسی با مجموعه‌ای منحصر به فرد از چالش‌ها مواجه است.

    شاید لازم باشد حتی تا یک سال از رابطه جنسی پرهیز کند.

    این دوره ترک می تواند به معتادان جنسی کمک کند تا علل میل خود را شناسایی کنند و به بررسی عمیق‌تر مسائل عاطفی خود که عامل بروز اعتیادشان است بپردازند.

    اگر اعتیاد جنسی درمان نشود، معتادان جنسی رفتارهای مخاطره آمیز جنسی خود را ادامه می‌دهند. حتی ممکن است سلامت خود و شریک زندگی شان را (به دلیل داشتن رابطه جنسی محافظت نشده) در معرض خطر قرار دهند. اگر ازدواج کرده باشند و یا در ارتباط با کسی باشند، می‌توانند بیماری جنسی‌شان را به شریک زندگی خود منتقل کنند.

    همچنین، اعتیاد به رابطه جنسی می‌تواند باعث از هم پاشیدن زندگی مشترک شود و در نهایت، یک معتاد به رابطه جنسی ممکن است  اعمال جنسی غیر قانونی مانند جنایت، تجاوز و یا آزار جنسی را انجام دهد که منجر به زندانی شدن وی خواهد شد.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    اعتیاد به سکس شاید ریشه در ترس از صمیمیت داشته باشد

    اعتیاد پورنوگرافی؛ علل، علائم و عوارض

    برچسب‌ها