260-OA-suger-la-200

اگر به شیرینی معتاد شده‌ای

     آیا می‌دانید شایع‌ترین اعتیاد در جامعه امروزی ما چیست؟ اعتیاد به سیگار؟ الکل؟ مواد مخدر؟ نه، تمامی حدس‌های شما اشتباه است. شاید تعجب کنید، ولی اعتیاد به شیرینی از رایج‌ترین انواع اعتیادها است.

     همه موجودات روي زمين، از انسان گرفته تا پرندگان، به خوردن شكر علاقه دارند. نه تنها مصرف بيش از حد قند و شيريني‌جات اعتيادآور است، بلكه عامل بسياري از مشكلات پزشكي نيز مي‌باشد. اگرچه بسياري از افراد اعتياد به شيريني‌ها را همچون اعتياد به سيگار و يا الكل جدي نمي‌گيرند، ولي مطالعات نشان مي‌دهند كه اعتياد به شيريني‌جات در مواردي مي‌تواند بدتر از اعتياد به الكل يا مواد مخدر باشد و عوارض بيشتري داشته باشد. اعتياد به شيريني همچون اعتياد به الكل و نيكوتين، بدن را وابسته مي‌كند؛ به طوري كه حتي اگر مقدار جزئي از شيريني مصرفي روزانه كم شود، فرد انرژي خود را از دست مي‌دهد و احساس ضعف مي‌كند.

    نيشكر به شكل طبيعي غني از مواد معدني و ويتامين‌ها است و در مقابل شكر تصفيه شده عاري از تمام مواد مغذي مي‌باشد. قند به سرعت از طريق دستگاه گوارش جذب مي‌شود و قند خون بالا مي‌رود و به همان نسبت هم سريع افت مي‌كند. با چند روز مصرف مداوم، بدن به لحاظ فيزيكي به سرعت وابسته مي‌شود و توقف آن بسيار دشوار است.

    اعتياد به شيريني‌ چيست؟

    اعتیاد شیرینی
    اعتياد به قند مي‌تواند طول عمر افراد را ۱۱ تا ۲۰ سال كاهش دهد و اين يك واقعيت است

    مصرف بيش از حد مواد شيرين كم‌كم باعث مي‌شود فرد نتواند بدون آنها براي مدت طولاني زندگي كند. ميليون‌ها نفر به مصرف شيريني‌ها اعتياد دارند و متأسفانه بدتر از آن اينكه خود آنها نيز از ابتلا به آن آگاهي ندارند. پس از خوردن يك ماده شيرين، مغز مواد شيميايي طبيعي به نام مواد شبه افيوني آزاد مي‌كند كه احساس لذت را در بدن به وجود مي‌آورد و بدن مقدار بيشتري از آن را طلب مي‌كند. پژوهشگران بر اين باورند كه هنگام مصرف شيريني قسمتي از مغز كه فعال مي‌شود و طلب شيريني مجدد مي‌كند، همان قسمتي است كه با مصرف مواد مخدر فعال مي‌شود و مواد مخدر بيشتري طلب مي‌كند.

    عوارض جانبي مصرف بيش از حد شيريني‌ها

    اعتياد به قند مي‌تواند طول عمر افراد را 11 تا 20 سال كاهش دهد و اين يك واقعيت است. بعلاوه، عوارض زير از پيامدهاي مصرف زياد قند مي‌باشند: ديابت، بيماري قلبي، چاقي، اختلال در مغز، ضعف سيستم ايمني، افزايش قندخون، پوسيدگي دندان و سوء‌تغذيه.

    خوردن شيريني عوارض بسياري دارد و در برخي موارد افراد نمي‌توانند آن را تشخيص دهند، براي مثال اگر افراد معتاد به شيريني يك روز آن را نخورند، كم‌تحرك خواهند بود و انرژي لازم را نخواهند داشت و گاه حتي دچار تكرر ادرار و تشنگي زياد مي‌شوند و حتي در زمان سيري نيز احساس گرسنگي زياد مي‌كنند.

    اعتیاد به شیرینی
    ميليون‌ها نفر به مصرف شيريني‌ها اعتياد دارند و متأسفانه بدتر از آن اينكه خود آنها نيز از ابتلا به آن آگاهي ندارند. پس از خوردن يك ماده شيرين، مغز مواد شيميايي طبيعي به نام مواد شبه افيوني آزاد مي‌كند كه احساس لذت را در بدن به وجود مي‌آورد و بدن مقدار بيشتري از آن را طلب مي‌كند.

    درمان

    خوشبختانه، با راهكارهاي ساده مي‌توان بر خوردن شيريني غلبه كرد؛ اگرچه اين راهكارها در عين سادگي براي افراد وابسته مي‌تواند بسيار سخت باشد. اولين قدم براي غلبه بر ميل و هوس خوردن شيريني‌ها، دور كردن تمامي تنقلات و شيريني‌ها از خانه است. هيچ نوع شيريني نخريد و حتي هنگام خريد كردن نيز، از غرفه‌هاي فروش شيريني‌ها ديدن نكنيد.

    غذاهاي طبيعي بخوريد

    بعد از خلاص شدن از شر تمامي تنقلات كه حتي شامل آرد سفيد، برنج سفيد و آبميوه‌هاي غيرطبيعي نيز مي‌شود، حال نوبت آن است كه رژيم غذايي خود را تغيير دهيد و سبزيجات، ميوه‌ها، محصولات لبني، گوشت بدون چربي، ماهي، تخم‌مرغ، آجيل و ديگر مواد غذايي طبيعي را جايگزين آنها كنيد. پس از چند روز قطع مصرف شيريني‌ها و جايگزيني ميوه‌ها و سبزيجات، حتي به تدريج ميوه‌ها به نظرتان شيرين‌تر مي‌‌رسند.

    در صبحانه خود پروتئين‌ كافي مصرف كنيد

    مطمئن باشيد كه خوردن پروتئين به عنوان صبحانه، شما را سير مي‌كند. تخم‌مرغ و ديگر پروتئين‌ها ديرهضم هستند و با ماندگاري بيشتر در معده قندخون را ثابت نگه داشته و هوس خوردن تنقلات را در طي روز كاهش مي‌دهند.

    ورزش

    ورزش روشي مناسب براي غلبه بر وابستگي‌هاي شديد است و نه تنها موجب سلامت فيزيكي بدن مي‌شود، بلكه به لحاظ ذهني نيز شما را تقويت مي‌كند و با ذهن و بدني قوي، راحت‌ مي‌توانيد بر هوس خوردن شيريني‌ها غلبه كنيد.

    زياد آب بنوشيد

    مقادير زيادي آب بنوشيد و از نوشيدن نوشابه، آبميوه، نوشابه‌هاي انرژي‌زا و غيره خودداري كنيد كه همگي آنها حاوي قند هستند و ولع شما را براي مصرف شيريني بيشتر مي‌كنند. گاه احساس تشنگي و گرسنگي با يكديگر اشتباه گرفته مي‌شوند!

    خواب كافي داشته باشيد

    مطالعات نشان مي‌دهند افرادي كه كمتر از شش ساعت در شبانه‌روز مي‌خوابند، بيشتر در معرض ابتلا به مصرف بيش از حد قند قرار دارند. احساس خستگي بيشتر با مصرف قند بيشتر ارتباط مستقيم دارد.

    به برچسب‌ها توجه كنيد

    در هنگام خريد به برچسب مواد غذايي دقت كنيد. بسياري از توليدكنندگان براي فريب مصرف‌كنندگان از درج كلمه قند و يا شكر بر روي محصول خودداري كرده و نام‌هايي همچون ذرت فروكتوز، سوكروز، دكستروز، مالتوز، لاكتوز و يا ملاس را درج مي‌كنند كه در واقع تمامي اينها همان محصولات حاوي شكر با نام ديگر هستند.

    هميشه محصولات عاري از قند كه كلمه بدون قند روي آن درج شده باشد، خريداري كنيد. غلبه بر هوس خوردن شيريني بسيار دشوار است؛ اما اين بدان معنا نيست كه شما بايد براي هميشه به قند اعتياد داشته باشيد. براي ايجاد تغييرات بزرگ در زندگي بايد از گام‌هاي كوچك آغاز كرد و به تدريج از پاداش زندگي سالم در آينده بهره‌مند شد.

    نوشته شده توسط : دكتر سعيد حسيني

    درباره اعتیاد به شیرینی بیشتر بخوانید:

    پرخوری هم يک نوع اعتياد است!

    انجمن پرخوران گمنام!

    www.etiad.org

    برچسب‌ها