نگرانی مصرف ماری‌جوانا در جوانان

چرا باید نگران مصرف ماری‌جوانا در میان جوانان باشیم

تأثیر ماری‌جوانا روی بدن در میان مردم کمتر شناخته‌‌ شده است

    آیا فرزند نوجوان شما فکر می‌کند مصرف ماری‌جوانا ایرادی ندارد؟ ایا نگرانی مصرف ماری‌جوانا در جوانان شما را آزاد می‌دهد؟ آیا در تلاشید که فرزند خود را از این مسیر منحرف و به راه راست هدایت کنید؟ خطرات مصرف ماری‌جوانا چیست؟

    دکتر آرون ‌واینر، که روان‌شناسی معتبر و متخصص در زمینه اعتیاد است، در سخنرانی‌های متعدد به این موضوع و همچنین سلامت رفتاری و تأثیر سیاست‌های در رابطه با مواد مخدر و سلامت عمومی پرداخته است. همراه با مجله اعتیاد نگاهی به گفت‌وگویی با او در رابطه با شیوع اعتیاد به ماری‌جوانا در میان نوجوانان و راهکارهای کاربردی برای والدین در مواجهه با چنین معضلی در خانه می‌اندازیم. 

    خطرات ماری‌جوانا

    آیا مصرف ماری‌جوانا هم‌تراز با مصرف مشروب است؟

    ماری‌جوانا و مشروب را زیاد با هم مقایسه می‌کنند. واقعیت این است که این دو با هم فرق دارند. ما می‌دانیم که مشروب را وقتی برای مدت زیادی تا حد مستی مصرف می‌کنید، به آن وابستگی فیزیکی پیدا می‌کنید و در نهایت کبدتان دچار مشکل می‌شود. تأثیر ماری‌جوانا روی بدن در میان مردم کمتر شناخته‌‌ شده است. امروز نگرانی مصرف ماری‌جوانا در جوانان، یکی از دغدغه‌های والدین می‌باشد.

     فرزند نوجوان شما فکر می‌کند مصرف ماری‌جوانا ایرادی ندارد؟
    ماری‌جوانا و محصولات وابسته‌ای که امروزمصرف می‌شود، خیلی قوی‌تر از ماری‌جواناهای سابق است. مثلاً ماری‌جوانایی که در ووداستاک سال ۱۹۶۹ مصرف می‌شد، نهایتاً سه تا چهار درصد تی‌اچ‌سی داشت. در محصولات امروز مقدار تی‌اچ‌سی به هشتاد تا نود درصد هم می‌رسد!

    عوارض مصرف گُل

    سه باور نادرست درباره مصرف ماری‌جوانا


    تی‌اِچ‌سی(تتراهیدروکانابینول)، عنصر روان‌گردان اصلی گیاه کانیباس که حساسیت حواس را بیشتر می‌کند، برای ذهن در حال رشد زیر ۲۵ سال، به‌خصوص در نوجوانی، بسیار مضر است. ماری‌جوانا و محصولات وابسته‌ای که امروز به‌خصوص در ایالات‌متحده مصرف می‌شود، خیلی قوی‌تر از ماری‌جواناهای سابق است. مثلاً ماری‌جوانایی که در ووداستاک سال 1969 مصرف می‌شد، نهایتاً سه تا چهار درصد تی‌اچ‌سی داشت. در محصولات امروز مقدار تی‌اچ‌سی به هشتاد تا نود درصد هم می‌رسد. هرچه تی‌اچ‌سی جنس بیشتر باشد، ضررش بیشتر است، به‌خصوص در قشر پیش‌پیشانی (کارکرد اجرایی) و مرکز مربوط به یادگیری و حافظه مغز در حال رشد یک نوجوان.

    ماری‌جوانا به طور قطع با خودش وابستگی و اعتیاد فیزیکی می‌آورد. و مسئله‌ای است که باید نگران آن بود. باید نوجوان‌ها را تشویق کرد که به سمتش نروند.

    واقعاً همه این روزها دارند مصرف می‌کنند؟

    نه، تصور ما تا حد زیادی بر اساس اکوسیستم اجتماعی‌ای که خودمان درونش هستم، شکل می‌گیرد. نتایج یک تحقیق تازه سراسری نشان می‌دهد که پانزده درصد سال‌بالایی‌های دبیرستانی در ماه گذشته ماری‌جوانا مصرف کرده‌اند.

    چرا نوجوان‌ها ماری‌جوانا مصرف می‌کنند؟

    جوان‌ها در مواجهه با عوامل تنش‌زای درونی مثل اضطراب، ضربه‌ روحی یا جسمی یا افسردگی با ماری‌جوانا خوددرمانی می‌کنند. یا برای اینکه در خرده‌فرهنگ‌های اجتماعی پذیرفته شدند، برای جوش خوردن با اکیپ‌های دوستی.

    خطرات ماری‌جوانا
    ماری‌جوانا به طور قطع با خودش وابستگی و اعتیاد فیزیکی می‌آورد. و مسئله‌ای است که باید نگران آن بود. «تی اچ سی» برای ذهن در حال رشد زیر 25 سال، به‌خصوص در نوجوانی، بسیار مضر است

    مطالب مرتبط در مورد خطرات ماری جوانا

    خطرات احتمالی مصرف همزمان مشروب و ماری‌جوانا

    مواد توهم زا: قارچ سحرآمیز یا داروی شیطان

    والدین چطور می‌توانند نوجوان‌ها را از مصرف ماری‌جوانا دور کنند؟

    همه‌ رفتارها معنایی دارد. یعنی دلیلی پشت مصرف وجود دارد. اول باید ریشه این مصرف را پیدا کرد و «چرا»یش را دقیقاً فهمید. بعد برای مواجهه با آن و برطرف کردنش به دنبال راهکار مناسب است، مثلاً اضطراب‌درمانی. و طبعاً برای سوق دادن فرد به سمت تغییر، رفتار مثبت بیشتر نتیجه خواهد داد تا رفتار منفی و تنبیهی.

    مثلاً وقتی می‌خواهید درباره‌ مصرف مواد با نوجوان‌ها حرف بزنید، باید از اقتصاد شروع کنید. آنها به این رویکرد جواب می‌دهند. به‌شان بگویید که چطور یک عده جیب‌شان را با سوء استفاده از خامی و سادگی بچه‌ها پر پول می‌کنند. برایشان از بازار و قاچاق بگویید. بعد بروید سراغ تأثیر آن بر سلامت.

    نشئگی ماری‌جوانا روی رانندگی تأثیر دارد؟

    ماری‌جوانا بر وضعیت روانی تأثیر قابل توجهی می‌گذارد. ممکن است در تشخیص ابعاد وسایل نقلیه، میزان سرعت و همین‌طور دید جاده تأثیر بگذارد. تی‌اچی‌سی به خون کاری ندارد، به چربی جذب می‌شود و مغز ما هفتاد درصد چربی است. ظرف سه تا چهار ساعت بعد از مصرف از خون خارج می‌شود و وارد مغز می‌شود. و تا بیست‌وچهار ساعت عملکرد حرکتی را مختل می‌کند.

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد ♣ ترجمه از مجله yourteenmagazine

    Why We Need to Worry About Marijuana Use for Teens