مخفی‌کاری معتادان

خروج از تاریکی: رازها اعتیاد را وخیم‌تر می‌کند

چرا مخفی‌کاری آزاردهنده است

    مخفی‌کاری معتادان در دوران بهبودی خطرناک است.

    دروغ بخش اجتناب‌ناپذیر و طبیعی زندگی معتاد است. معتادان بر اثر انکار و تفکر بیمار (اغلب به طرز بسیار متقاعدکننده‌ای) به عزیزان‌شان دروغ می‌گویند تا آنها را نگه دارند، به دنیا دروغ می‌گویند تا از بدنامی دور بمانند و به خودشان دروغ می‌گویند تا عادت مصرف مواد را حفظ کنند. آنها دروغ‌های بزرگ و کوچک می‌گویند تا پیش خود احساس مهم بودن کنند، از طرد شدن یا قضاوت دور بمانند و حفظ ظاهر کنند، تا جایی که یک زندگی خیالی برای خودشان بسازند که به‌مراتب قابل‌تحمل‌تر از واقعیت فعلی‌شان است.

    دکتر دیوید سَک، نویسنده کتاب « بی دروغ، اعتیاد ممکن نیست، بی صداقت، بهبودی ممکن نیست»، می‌گوید یکی از مفاهیم بنیادی زندگی در بهبودی، صداقت و روراستی با دیگران است؛ چرا که حقیقت فضایی را به وجود می‌آورد که اعتیاد دیگر امکان رشد در آن ندارد. 

    مخفی‌کاری آزاردهنده است. مساوی است با حال روحی نامساعد، وخامت سلامت و روابط کمتر ارضاکننده. تحقیقات نشان می‌دهد که مخفی‌کاری معتادان اضطراب، افسردگی، وخامت سلامت و حتی پیشروی هر چه سریع‌تر بیماری را افزایش می‌دهد.

    چرا معتاد دروغ میگوید؟
    کسی که درگیر اعتیاد به الکل یا دراگ است، در مخفی‌کاری از دیگران استاد است، اما در دروغ گفتن به خود همیشه موفق نیست.

     بی دروغ، اعتیاد ممکن نیست

    اعتیاد بیماری‌ای است که با انکار، انحراف، فریبکاری و تزویر رشد می‌کند. مخفی‌کاری معتادان و سوء‌مصرف مواد یکدیگر را تقویت می‌کنند. پنهان کردن یک راز درِ زندگی شما را به اعتیاد باز نگه دارد. فقط کافی است به رازهایی که در دوران اعتیاد فعال سعی می‌کردید از دیگران پنهان کنید، فکر کنید:

    هر چند وقت‌ یک‌بار مواد یا مشروب مصرف می‌کردید

    چقدر مصرف می‌کردید

    چقدر پول خرج اعتیاد می‌کردید

    کجاها مصرف می‌کردید

    با چه کسانی صرف می‌کردید

    زمانی که صرف تهیه مواد یا الکل می‌کردید

    رفتاری که تحت تأثیر مواد یا الکل از خود نشان می‌دادید؛

    تمام این رازها اعتیاد را وخیم‌تر می‌کند.

    مخفی‌کاری یعنی تداوم شرمساری

    کسی که درگیر اعتیاد به الکل یا دراگ است، در مخفی‌کاری از دیگران استاد است، اما در دروغ گفتن به خود همیشه موفق نیست. حتی زمانی که با پنهان کردن رفتارهایش موفق می‌شود «قسر در برود»، هنوز خودش، دست‌کم تا اندازه‌ای، به نادرستی اعمالش آگاه است.

    این عذاب وجدان یک‌جور حس شرمساری با خود می‌آورد که نتیجه‌اش عزت نفس ضعیف و احساس بی‌ارزشی است. طبیعی است که این احساسات منفی به نوبه‌ خود نیاز به خوددرمانی با مواد از خود بی‌خودکننده را به وجود می‌آورد و به تبع آن، تدوام چرخه همیشه‌ نزولی اعتیاد.

    مخفی‌کاری معتادان در دوران بهبودی

    یکی از خطرناک‌ترین رازهایی که می‌تواند در دوران بهبودی پیش خود نگه دارید، هوس دوباره مواد یا الکل است. وقتی احساس می‌کنید وسوسه شده‌اید و این احساسات را پیش خودتان نگه می‌دارید، تأثیر (این احساسات) بر زندگی و هوشیاری‌تان را تشدید می‌کنید.

    بدون کمک یا انحراف حواس از سوی دیگران، این هوس‌ها فقط بیشتر در شما برجسته می‌شوند و تلاش برای مواجهه انفرادی با آنها در واقع دروازه ورود به فاجعه است. اعتیاد همیشه از فرد قوی‌تر است. در دوران اعتیاد فعال یا تلاش برای بهبودی از اعتیاد، هر راز نابهنجار و ناسالمی می‌تواند فاجعه‌ساز شود.

    شما رازی دارید

    دائماً نگران مخفی کردن آن راز هستید

    برای پنهان کردن آن چه بسا مجبور می‌شوید بیشتر دروغ بگویید

    همچنان که نگرانید لو بروید، به طور دائم در ذهن‌تان رازتان را با خود تکرار می‌کنید

    دوباره، برای از بین بردن این نگرانی، به خوددرمانی روی می‌آورید و به تبع آن، نیاز به مخفی‌کاری بیشتر را به وجود می‌آورید.

    بی دروغ اعتیاد ممکن نیست
    بی دروغ، اعتیاد ممکن نیست، بی صداقت، بهبودی ممکن نیست. یکی از مفاهیم بنیادی زندگی در بهبودی، صداقت و روراستی با دیگران است؛ چرا که حقیقت فضایی را به وجود می‌آورد که اعتیاد دیگر امکان رشد در آن ندارد

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    فروتنی، درس اول بهبودی در زندگی

    تغییر زندگی با تغییر عادت‌های روزانه

    کنترل و دغل‌کاری

    اولین قدم مصرف‌کننده برای درمان اعتیاد این است که بپذیرد مشکل دارد. از آنجا که وجود این مشکل معمولاً بزرگ‌ترین، و در عین حال بدترین، راز معتاد یا الکلی است، انکار فقط مانعی بر سر راه درمان خواهد بود. با این حال، حتی زمانی که معتاد مشکل را می‌پذیرد، خیلی راحت می‌تواند یک راز دیگر، وسعت حقیقی اعتیادش، را از دیگران مخفی کند. کوچک جلوه دادن هم یک عادت ناسالم دیگر در کنترل و دغل‌کاری است.

    این عادت به ضرر فرایند بهبودی است، چرا که اگر متخصصان اعتیاد از تمام اطلاعات مربوط به وضعیت معتاد آگاه نباشند، آن‌وقت تلاش‌شان در به‌کارگیری و پیش بردن درمان مؤثر کارساز نخواهد بود.

     بی صداقت، بهبودی ممکن نیست

    بخش اعظم فرایند بهبودی، از جمله دوازده قدم، بر «صداقت همه‌جانبه» تمرکز دارد. این یعنی گفتن حقیقت و صداقت کامل، و خوددرای از:

    دروغ گفتن

    خودفریبی

    دزدی

    تقلب

    انکار

    کوچک‌شمردن (مشکل)

    مخفی کردن رازهای ناسالم

    صداقت، از بسیاری لحاظ، سنگ بنای بهبودی است؛ و این یعنی صداقت با خود، صداقت در قبال دیگران و صداقت معنوی در برابر قدرتی برتر.

    دوباره نگاهی به اولین قدم بهبودی، پذیرش مشکل، بیندازید.

    افرادی که گرفتار اعتیاد فعال و انکار هستند، معمولاً داوطلبانه به ضعفی که در مقابل دراگ یا الکل دارند، اعتراف نمی‌کنند. آنها میزان جدی بودن شرایط‌ حقیقی خود را کوچک جلوه می‌دهند، تأثیر آن بر زندگی‌شان را نادیده می‌گیرند، رفتارهای خودویرانگر و متأثر از اعتیاد خود را پنهان می‌کنند و چشم خود را بر نگرانی‌های دیگران نسبت به خودشان می‌بندند. متقابلاً، وقتی فردی از چرخه تزویر و فریبکاری بیرون می‌آید، فرصت‌های مثبت، خودشان را نشان می‌دهند. برای فردی که آن‌قدر صادق است که بپذیرد نیاز به کمک دارد، اغلب کمک مهیا می‌شود.

    انکار معتاد
    اعتیاد بیماری‌ای است که با انکار، انحراف، فریبکاری و تزویر رشد می‌کند. مخفی‌کاری و سوء‌مصرف مواد یکدیگر را تقویت می‌کنند

    رازهای معتادگونه‌تان را آشکار کنید که خود را از سلطه‌شان رها کنید

    قدم پنجم از دوازده قدم بهبودی به طور مستقیم بر نیاز به رهایی از رازهای سمی تأکید می‌کند:

    «باید پیش خدا، خودمان و یک انسان دیگر، به ماهیت حقیقی خطاهایمان اعتراف کنیم

    «یک انسان دیگر» می‌تواند دوست یا عضوی قابل اعتماد از خانواده، کشیش، پزشک، روانشناس یا متخصص حرفه‌ای اعتیاد باشد. 

    آیا تا به حال توجه کرده‌اید وقتی رازی دارید که افکارتان را مغشوش می‌کند، آن‌زمان که آن راز را با دیگری به اشتراک می‌گذارید، تقریباً تمام قدرتش را از دست می‌دهد؟

    حایت رازهای سمی مایه شرمساری نیز همین است. وقتی چیزی شما را آزار می‌دهد یا از درون می‌خورد، دیر یا زود، سنگینی بار آن راز، شما را از پا درمی‌آورد و وسوسه مصرف الکل یا دراگ را به جان‌تان می‌اندازد.

    اما وقتی از رازهای منفی خود فاصله می‌گیرید، در واقع خودتان را از باری که شما را در خود فرو می‌برد و جلویتان را می‌گیرد، رها می‌کنید.

    مخفی‌کاری معتادان صلاح نیست.

    در بهبودی، صداقت نقطه مقابل مواجهه با حقیقت است

    برای افرادی که گرفتار اعتیاد فعال باقی می‌مانند، واقعیت، جلوه وارونه پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، فرد قربانی وعده‌های واهی اعتیاد می‌شود. یعنی هر دروغی را که اعتیاد باعث شده است به خودش بگوید، باور می‌کند؛ این دروغ را که بهبودی موقتی بهتر از شفا یافتن است، که به کمک احتیاج ندارد یا اینکه آن‌قدر آسیب دیده است که دیگر لیاقت بهبودی را ندارد.

    تا زمانی که ذهن شما پر از سفسطه است، جایی برای وعده‌های حقیقی بهبودی باقی نمی‌ماند؛ اینکه فرد لیاقت بهبودی را دارد و زندگی به طور قطع از آنچه هست، بهتر خواهد شد.

    و وقتی از آن رازهای خودویرانگر رها می‌شوید، واقعیت معنی مثبت پیدا می‌کند؛ این چنین است که با واقعیت مواجه می‌شوید و بهبود می‌یابید. 

    ترجمه مجله اعتیاد: آزاده اتحاد

    source: https://www.northpointrecovery.com/blog/coming-dark-secrets-make-sick