گریه مستی

چرا در زمان مستی گریه می‌کنیم؟

اگر فردی غمگین باشد ممکن است در مستی اشک بریزد

    گریه را به مستی بهانه کردم

    شکوه‌ها ز دست زمانه کردم

     عارف قزوینی


    تصور کنید دوستتان شما را به چند ساعت خوش بودن دعوت می‌کند. پیشنهاد دوستتان را قبول می‌کنید و حتی امکان دارد کارهای دیگری که در اولیت هستند را بی‌خیال شوید. ۳ پیک شما به شش پیک تبدیل می‌شود. سپس، فردی در جمع نگاه بامزه‌ای به شما می‌کند. از او می‌پرسید که چرا با لبخند مشکوک به شما نگاه می‌کند؟ (او به نوعی شما را به یاد فرد سابق زندگیت انداخت) که باعث عصبانیتت شد.

    در پاسخ به اعتراض شما، این شخص اصرار داشت که اصلاً نگاهش خنده‌دار نبوده است و قبل از اینکه بفهمی چه اتفاقی در حال روی دادن است خشم به سراغت می‌آید، و با او دعوا می‌کنی و ادامه شب را به گریه می‌گذرانی.

    روز بعد، با خماری از خواب بیدار می‌شوی و از شب گذشته تعجب می‌کنی که چرا آن مرد به آن مهربانی شما را اینقدر عصبانی کرده است! و چرا ادامه شب رفتاری کردی که باعث خجالتت شد.

    گریه در مستی
    احساسات مستی ما اغلب نسخه‌های اغراق‌آمیز شخصیت ما هستند و الکل می‌تواند هر احساسی را که داریم تقویت کند. photo: DebbieHelbing-iStock

    کنار آمدن با ترس در بهبودی

    چگونه به یک الکلی کمک کنیم


    گریه در زمان مستی

    شما تنها کسی نیستید که از رفتار و گریه در زمان مستی خود گیج شده‌اید. بسیاری از ما، در حالی از خواب بیدار شده‌ایم که گیج از رفتارهای خود در زمان مستی از خود سوال می‌کنیم چرا ما اینقدر غمگین، عصبانی یا حتی واقعاً خوشحال بوده‌ایم!

    اگر دارید این نوشته را می‌خوانید و فکر می‌کنید، بله، چون روز بدی را سپری کرده‌اید و واقعاً فقط یک نوشیدنی بخواهید، چه می‌شود؟ پزشکان توصیه می‌کنند احتیاط کنید! اگر دوران سختی را در زندگی خود پشت سر می‌گذارید، این ایده واقعاً بد است که الکل بنوشید. مردم در مورد آن صحبت می‌کنند که درد را بی‌حس می‌کند، اما در واقع تنها کاری که شما انجام می‌دهید بدتر کردن اوضاع است. الکل به معنای واقعی کلمه شما را افسرده‌تر می‌کند. «زنان بیشتر از مردان مستعد افسردگی هستند. اگر زن باشید دو برابر بیشتر از یک مرد در طول عمرتان افسرده خواهید شد.»

    تاثیر الکل بر مغز

    در اینجا می‌رسیم به این سوال که الکل چگونه بر مغز شما تأثیر می گذارد؟

    زمانی که مشروب به معده می‌رسد بخش کوچکی از الکل به خون جذب می شود و از طریق گردش خون وارد مغز شود.

    الکل قسمتی از مغز را که مسئول پردازش اطلاعات است را می‌پوشاند و سیستم کنترل احساس ما را کند می‌کند و از کار می‌اندازد. ما پرحرف‌تر می‌شویم و اعتماد به نفس کاذب پیدا می‌کنیم.

    ما نمی‌توانیم اطلاعات را به درستی پردازش کنیم و حالات ما اغراق آمیز می‌شود که می‌تواند سوء تفاهمات زیادی ایجاد کند. علت اکثر دعواهای مستی و اکثر جدایی‌ها… ممکن است نتوانید روز بعد آنچه را که گفته‌اید یا انجام داده‌اید به خاطر بیاورید.

    چرا در زمان مستی گریه می‌کنیم؟
    در واقع تنها کاری که شما انجام می‌دهید بدتر کردن اوضاع است. الکل به معنای واقعی کلمه شما را افسرده‌تر می‌کند

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

     مدیریت احساسات بدون الکل

    آنچه باید درباره لغزش احساسی بدانید

    ارتباط میان اعتیاد و کنترل


    علت گریه در مستی

    مصرف الکل می‌تواند بر سطوح طبیعی سروتونین و اندورفین در بدن تأثیر بگذارد. سروتونین و اندورفین به عنوان مواد شیمیایی معروفی شناخته می‌شوند که حس خوب در بدن ایجاد می‌کنند و برای تنظیم خلق و خوی کلی ما ضروری هستند. هنگامی که هر چیزی، از جمله الکل، بر این مواد شیمیایی تأثیر می گذارد، ممکن است نوسانات خلقی مانند اشک ظاهر شود.

    احساسات مستی معمولاً نسخه‌هایی از ویژگی‌های افراطی شخصیت ما هستند و مصرف الکل ممکن است هرگونه احساسی که داریم را تقویت کند. به عنوان مثال، اگر کسی در حالت غمگین باشد، ممکن است در مستی اشک بریزد (مستی زیاد = اشک زیاد). از طرفی، اگر فردی خوشحال باشد، مصرف الکل ممکن است باعث افزایش ریسک اتخاذ تصمیمات نادرست شود. هنگامی که شروع به نوشیدن می‌کنیم، اثر محرک الکل باعث بروز احساسات مثبت مانند سرخوشی و شادی می‌شود، اما هنگامی که بیشتر می‌نوشیم، اثرات افسردگی الکل افزایش می‌یابد. به همین دلیل برخی افراد الکل را یک دارویی با دوفاز می‌نامند؛ زیرا اثرات مثبت را در زمان مصرف و اثرات افسردگی را در زمان اثر آن مشاهده می‌کنند.

    مجله اعتیاد/نگارش: بیتا ن

    ترک اعتیاد در مجله اعتیاد

    الکلی‌های گمنام مؤثرترین راه برای پرهیز از الکل

    بهترین روش ترک و درمان اعتیاد