بهبودی از کجا آغاز می‌شود

بهبودی از کجا آغاز می‌شود؟

قطع مصرف موادمخدر کارآسانی نیست

    بهبودی از کجا آغاز می‌شود؟ قطع مصرف موادمخدر و بهبودی امکان پذیر است ولی کار آسانی نیست. بعد از تمایل فرد معتاد و تصمیم قاطع برای ترک اعتیاد، باید برای بهبودی زحمت کشید و کار کرد. این معتاد بهبود یافته از کشور استرالیا، امید و تجربه خود در مورد شرکت در جلسات معتادان گمنام  و اهمیت داشتن یک راهنما را بازگو می‌کند. 

    آیا شما یک جلسه خانگی بهبودی دارید؟ آیا از تازه وارد استقبال میکنید؟ آیا سنت‌ها را اجرا می‌کنید؟ آیا راهنما دارید؟ آیا با نیروی برتر در ارتباط هستید؟ برای تازه‌وارد چه کاری انجام می‌دهید؟ آیا دیر به جلسه رفته، زود آنجا را ترک می‌کنید یا نیمی از وقت جلسه را در بیرون از جلسه می‌گذارنید؟

    چرا در انجمن تازه‌وارد مهم است؟

    همه ما در انجمن اِن اِی برای تازه واردها الگو هستیم. آنها به ما نگاه می‌کنند؛ همانطور که وقتی که تازه پاک شده بودیم به اعضایی که قبل از ما اینجا بودند، نگاه می‌کردیم. در یک جلسه، من این موضوع را تجربه کردم. یک عضو با شش سال پاکی هر از گاهی به جلسه می‌آید. او دیر می‌رسد و باعث اختلال در جلسه می‌شود. بعد از حدود ده دقیقه، برای سیگار کشیدن از آنجا خارج می‌شود. بیرون می‌ماند و درست در زمان اعلام پاکی و یا دعای آرامش به داخل جلسه برمی‌گردد! 

    این حرکت حامل چه پیامی برای تازه وارد است؟ بعضی از تازه واردان ممکن است فکر کنند: “این شخص دیر به جلسه می‌آید و زود آنجا را ترک می‌کند و به نظر میرسد این نحوه حضور در جلسه برای او کار کرده است. پس من هم همین کار را انجام می‌دهم”. 

    ما در پاسخ به این سوال که بهبودی از کجا آغاز میشود؟ به تازه واردان می‌گوییم هر چه زودتر راهنما بگیرند، جلسه بروند و قدم‌های ۱۲ گانه را کار کنند.

    راهنما کیست
    به خاطر چند سال پاکی، نه بیماری ما ناپدید می‌شود و نه ازمشکالت زندگی رها می‌شویم. داشتن راهنما در زمان سختی بسیار ارزشمند است

     بهبودی از تک تک ما و از جلسات خانگی‌مان آغاز میشود. به عنوان فرد و به عنوان گروه‌های NA ما باید به تازه‌واردان خوش آمد گفته، با آنها گپ بزنیم و آنها را به سایر اعضای جلسه معرفی کرده و کاری کنیم تا احساس امنیت و راحتی کنند. بعضی از جلسات، به تازه وارد برای پیدا کردن راهنما کمک می‌کنند. بعضی از اعضای جلسات، به نوبت به تازه‌واردان تلفن می‌زنند، به دنبالشان می‌روند و آنها را به جلسه می‌آورند. ممکن است تازه‌وارد فقط به یک فهرست جلسات و شماره تلفن‌های اعضای جلسه، نیاز داشته باشد.برای من مهم است که بهبودی‌ام را در اولویت قرار دهم و قبل از شروع جلسه، آنجا حاضر شوم. مشارکت کردن تجربه، قدرت و امیدمان، یک روش عالی برای تشویق تازه واردان است. ما باید هدف اصلی خود را به یاد داشته باشیم: رساندن پیام به معتادی که هنوز در عذاب است

    بهبودی از کجا آغاز می‌شود؟

    در برنامه معتادان گمنام، راهنما یک معتاد در حال بهبودی است که می‌توانیم در بازگویی و مشارکت تجربیات خوب یا بد زندگی خود، به او اطمینان کنیم. یک نفر که ما بتوانیم مسائلی را که ممکن است بسیار خصوصی باشند و نتوان برای همه گروه مطرح کرد، با او درمیان بگذاریم. پیشنهاد شده است که راهنما، شخصی باشد که درکار کردن ۱۲ قدم تمرین داشته و عضو فعال برنامه اِن اِی باشد. در درجه اول، راهنما هدایت کننده ما در کارکرد قدم‌هاي دوازده گانه بهبودی میباشد.

    همچنین گفته م‌یشود هر چه زودتر راهنما بگیرید بهتر است.

    بهبودی از کجا آغاز میشود
    نمی‌دانستیم که پس از پاک شدن باید بر روی چیزی بنام بهبودی کار کنیم!

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    من از راهنمایم اطاعت کردم

    من خودم را بابت چه چیزهایی بخشیده‌ام؟


    چرا اعضای انجمن خواستار یک راهنما هستند؟ 

    ما می‌دانستیم که قطع مصرف موادمخدر کارآسانی نیست، اما نمی‌دانستیم که زندگی کردن در بهبودی مستلزم این همه کار است. نمی‌دانستیم که پس از پاک شدن باید بر روی چیزی بنام بهبودی کار کنیم.

     داشتن راهنما به ما کمک میکند درک درستی از برنامه و خودمان پیدا کنیم، که این کار به تنهایی بسیارمشکل است. راهنما کسی است که میتوانیم با او عمیق‌ترین و سیاه ترین رازهای خود را به مشارکت بگذاریم. ایجاد رابطه با راهنما میتواند به ما این احساس را بدهد که ما جزء چیزی بزرگتراز خود هستیم. 

    رابطه راهنما و رهجو برای اعضایی که سال هاست پاک هستند به همان اندازه حیاتی است که برای عضو تازه وارد. گاهی اوقات اعضای با پاکی قابل ملاحظه متوجه می‌شوند که به اندازه تازه واردان در برابر بعضی نامالیمات زندگی آسیب پذیرند. به خاطر چند سال پاکی، نه بیماری ما ناپدید می‌شود و نه ازمشکالت زندگی رها می‌شویم. داشتن راهنما در زمان سختی بسیار ارزشمند است، زیرا اغلب راهنما در همان مسیری که رهجو گام برمی‌دارد گام برداشته است و می‌تواند دانش و تجربه خود را از آن موقعیت به مشارکت گذارد. این در جای خود میتواند به رهجو کمک کند تا از دام‌های مشابه اجتناب کند.

    بیل دی، استرالیا/NA Today Magazine

    با تشکر از رضا ش بابت همکاری در تصویر سازی

    برچسب‌ها