آلرژی در الکلی‌های گمنام

منظور کتاب الکلی‌های گمنام از «آلرژی» چیست؟

از وقتی الکلی شده‌ام، دیگر نمی‌توانم به لحاظ ذهنی الکل را تاب بیاورم

    آلرژی در الکلی‌های گمنام موضوع بحث این مقاله است. سال‌هاست که الکلیسم یا اعتیاد به الکل به عنوان یک بیماری‌ سه‌گانه که بر فکر، جسم و روح تأثیر می‌گذارد شناخته شده است. در این بیماری، سه بخش وجود دارد به نام‌های ناخوشی روحی، حساسیت جسمی physical allergy و وسوسه ذهنی. طبق گفته کتاب معروف الکلی‌های گمنام، این بخش‌ها در کنار هم، بیماری اعتیاد به الکل را تشکیل می‌دهند. ای‌ای برنامه درمانی است که اکثر مردم، یا بهتر است بگوییم آنها که به اختلال وابستگی به الکل مبتلا هستند، در طول زمان با آن آشنا شده‌اند. درک اختلال مصرف الکل به عنوان یک حساسیت فیزیکی یا به عبارت دیگر، یک بیماری مزمن، نیاز به مشاوره و درمان حرفه‌ای دارد تا افراد بتوانند بهبود یابند. 

    الکلیسم
    اگر الکلیسم فقط یک آلرژی فیزیکی مثل آسم یا حساسیت فصلی بود، بسیار راحت می‌شد با یک آزمایش پوست با الکل فهمید که آیا ما الکلی هستیم یا نه. اما الکلیسم نه تنها آلرژی فیزیکی که یک وسواس یا آلرژی ذهنی است.

    آلرژی در الکلی‌های گمنام

    درست مثل افرادی که به غذاهای خاصی حساسیت یا آلرژی دارند، افرادی که به الکل اعتیاد دارند هم به همان الکل آلرژی پیدا کرده‌اند. به این نوع حساسیت می‌توان «پدیده ولع مصرف» یا «ویار» هم گفت. دکتر ویلیام دی. سیلک‌ورث، در کتاب الکلی‌های گمنام، توضیح می‌دهد: «ما معتقدیم که اثر الکل بر این الکلی‌های مزمن ابراز نوعی آلرژی است؛ پدیده ویار یا ولع مصرف به این گروه محدود می‌شود و هرگز در افرادی که به صورت معتدل الکل مصرف می‌کنند رخ نمی‌دهد. افرادی که دچار این پدیده‌اند، هرگز نمی‌توانند بدون خطر هیچ نوع مشروبی را بنوشند. وقتی این رفتار در این گونه افراد به شکل عادت درآمد و متوجه شدند که نمیتوانند از الکل دست بردارند، وقتی اعتماد به نَفس از دست رفت و اِتکا به منابع و نیروهای انسانی را از دست دادند، مشکلات‌شان روی هم انباشته میشود و حل آن مشکلات بسیار دشوار خواهد بود.»

    به طور خلاصه، زمانی که الکل وارد بدن ما شود، ما تمام کنترل خود را در مقابل نوشیدن از دست می‌دهیم. نوشیدن بیش از حد و خارج از کنترل، واکنش حساسیتی است که هنگام نوشیدن رخ می‌دهد. دکتر سیلک‌ورث در سخنرانی سال 1937 خود تحت عنوان ابراز الکلیسم به عنوان یک آلرژی توضیح می‌دهد: « این دوران مستی و بی‌بندوباری در همه این موارد، با علائم فیزیکی خاص مشخص می‌شود. پدیده ویار و عطش شدید بارز است؛ از دست دادن کامل اشتها، بی‌خوابی، خشکی پوست و حرکات ناگهانی و غیرقابل کنترل از علائم آن به شمار می‌آیند. کسی که چنین است احساس اضطرابی دارد که به وحشتی بی‌نام تبدیل می‌شود. تصویر او تصویر شخصی است که به تازگی مسابقه‌ای را به پایان رسانده است اما باید انگیزه بیشتری برای شروع دوباره داشته باشد.»

    منظور آلرژی در الکلی‌های گمنام
    وقتی یک فرد به مصرف یک یا چند ماده مخدر معتاد می‌شود، علاوه بر وابستگی جسمانی، از نظر روانی نیز به مصرف الکل یا مواد وابسته می‌شود. بهترین روش ترک اعتیاد روشی است که علاوه بر ترک جسمانی و فیزیکی، به جنبه‌های روانی آن نیز توجه داشته و پس از ریشه‌یابی بیماری‌ها و دلایل روانی وابستگی به این بیماری، به برطرف کردن و درمان علمی و اصولی آنها بپردازد.

    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید

    مصرف سنگین الکل، علائم ترک و خطرات ناشی از آن

    الکلی‌های گمنام مؤثرترین راه برای پرهیز از الکل

    بهترین روش ترک و درمان اعتیاد


    اگر الکلیسم فقط یک آلرژی فیزیکی مثل آسم یا حساسیت فصلی بود، بسیار راحت می‌شد با یک آزمایش پوست با الکل فهمید که آیا ما الکلی هستیم یا نه. اما الکلیسم نه تنها آلرژی فیزیکی که یک وسواس یا آلرژی ذهنی است. وقتی ما الکلی می‌شویم، جسم‌مان می‌تواند الکل را برای مدتی تاب بیاورد، البته که بعد از هر بار عیاشی و هر بار زیاده روی در مصرف و هر بار که رهایی از خماری کمی بیش ازدفعات قبلی طول می‌کشد؛ کمی بیشتر رنج می‌کشیم.

    ما باید علائم اعتیاد به الکل  وآلرژی در الکلی‌های گمنام را به همان شیوه‌ای مدیریت کنیم که هر آلرژی دیگری را مدیریت می‌کنیم؛ با پرهیز از مصرف ماده‌ای که باعث واکنش حساسیت می‌شود. الکل عامل آلرژی‌زاست و اگر می‌خواهیم بهبود پیدا کنیم، باید به طور کامل از هر نوع آن پرهیز کنیم.

    برنامه‌های درمان اعتیاد به الکل

    به عنوان یک بیماری مزمن، اعتیاد به الکل برای بهبودی نیاز به مشاوره حرفه‌ای دارد. صرفاً ترک نوشیدن می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی روانی و همپنین منجر به مشکلات جسمی شود. برای بسیاری، روند درمان اعتیاد به الکل با سم‌زدایی آغاز می‌شود. زمانی که الکل از بدن فرد خارج شد و او موفق شد بر علائم شدیدتر ترک غلبه کند، می‌تواند بر نیازهای درمانی خود تمرکز کند.

    بر اساس تجزیه و تحلیل جامعی که از سوی محققان دانشگاه‌های معتبر از جمله دانشکده پزشکی استنفورد انجام شده، الکلی‌های گمنام، انجمن جهانی افرادی که در پی هوشیاری‌اند، مؤثرترین راه برای ترک مصرف الکل است.

    منبع: تحریریه مجله اعتیاد

    توصیه‌های یک متخصص به یک الکلی سابق؛ از مسیر دور نشو

    تفریح و شادی بدون مشروب ممکن است